Gå til innhold

Simen's BMW 523Ia E39


Simentp
 Share

Anbefalte innlegg

God dag!

Er ny på dette forumet så kan begynne med å presentere meg selv, heter da Simen (opplagt nok) og bor i Molde. Er 17år, blir 18 i sommer å har nettopp skaffet meg første bil, valget falt for en BMW E39 1996 mod, som hadde en overkommelig km stand (160,000KM), og som ikke så så alt for ille ut. Største minuset er jo at det er automat da [-X

Det er da som sagt en BMW E39, 1996 mod med full styling, og som 18åringer generelt ville jeg ha ett anlegg med trøkk i itillegg. BMW og Merce har alltid vært kvalitet i mine øyne men siden de gode mercene koster endel ekstra ti tusen'er så valgte jeg heller denne bilen.

Har litt planer med bilen men det får bli i sommer, da bilen er til vinterlagring nå, den er faktisk aldri vinterkjørt så er så og si ingen rust på den!

Planene er mange, men får se hvor langt pengene strekker. Kan nevne bla.a

Bytte en servo slange som er lekk

Ny felgpakke (De som er på nå er ikke fine spør du meg!)

Feste sideskjørtene ekstra (Mangler noen stag som skal være på innsiden)

Gi den en SKIKKELIG service (Bilen har stått såpass lenge nå)

Har lyst til å få tak i manuell kasse og bygge om

Lakke den, men dette blir evt ikke før neste vinter

Det er jo en 2,5l motor i denne, men er strupet ned til en 2,3. Er det noen som vet hvordan plomberinger som er i den? Og hva som skal til for å få den fulleffekt? Har lest at hvis man bytter innsuget så er det en 2,5l.

Legger ved noen bilder til slutt :)

IMAG0058.jpg

bilde1.jpg

IMAG0061.jpg

IMAG0059.jpg

Bak baksetet :D

IMAG0046.jpg

IMAG0045.jpg

Bagasjerommet

IMAG0041.jpg

IMAG0042.jpg

Så som dere ser så er det litt små jobb som skal til på den, racing- gitteret rundt potta er utrolig dårlig kuttet så må får gjort noe skikkelig der å, i tillegg så skal jeg montere samme leppe under fangeren bak som er foran, har den liggendes..

Meninger, synspunkter, tips og triks er ikke til å fraråde

Mvh

Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med litt jobb så blir den nok bra :)

Men ang. motoren, så gjelder ikke de samme prinsippene som en mopedmotor. Det er ikke plomberinger der..

Du kan ikke bytte en del, så får du en fulleffekts motor..

Motoren er 2500ccm (M52B25). Men du kan hente litt ekstra ut ved å montere M50B25 innsug, spjeld, annen LMM etc. Samme gjelder for B20 og B28 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt jobb så blir den nok bra :)

Men ang. motoren, så gjelder ikke de samme prinsippene som en mopedmotor. Det er ikke plomberinger der..

Du kan ikke bytte en del, så får du en fulleffekts motor..

Motoren er 2500ccm (M52B25). Men du kan hente litt ekstra ut ved å montere M50B25 innsug, spjeld, annen LMM etc. Samme gjelder for B20 og B28 også.

Hehe, er nok mopedtia som henger litt etter.. Men det er jo noe som struper motoren, det blir vell mer riktig å si :)

Har du noen ca pris på hva det koster med nytt innsug og spjeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det 2.5L så er det 2.5L blir ikkje noe mindre om bmw har valgt å kalle bilen 523...

Ja, men der er ikke en ''full effekts'' 2,5l vell

Det finnes ikke noe M52B25 med mer effekt. Ja, det finnes M50B25, men det er en helt annen motor igjen.

Kit for å bruke M50 innsug får du på Ebay. Selve innsuget får du tak i brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det 2.5L så er det 2.5L blir ikkje noe mindre om bmw har valgt å kalle bilen 523...

Ja, men der er ikke en ''full effekts'' 2,5l vell

Det finnes ikke noe M52B25 med mer effekt. Ja, det finnes M50B25, men det er en helt annen motor igjen.

Kit for å bruke M50 innsug får du på Ebay. Selve innsuget får du tak i brukt.

Ok, så innsuget finner jeg fra en vanlig 525? :)

hehe følte eg va litt brå her. Velkommen ska du være :) greie plass å spør om råd å se va andre har gjort med bilene sine :)

Hehe, neida, skal jo lære noe av å være innpå her å da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere om å senke den? Den er faktisk ikke senket nå, selv om den ser sånn ut :P Har senkefjører liggende og vurderer å sette på, skal ha ny felgpakke og vurderer da å gå litt ned på felgstørrelsen til 18'', spørs hvilke felger jeg skal ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe annen 525 av preface E39!!

Det finnes M50B25 (E34 og E36) og M54B25 (E46 og E39 facelift), men det er to helt forskjellige motorer fra E39 523.

Innsug henter du fra E34 eller E36 med M50B25.

Ok, takk for svar :) Får se etter litt etter det fremover da 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som forresten vet hvor jeg kan få tak i sim-kort som skal stå i telefonen i midtlenet? Er sånn stort gammelt sim kort, er dette mulig å oppdrive i det hele tatt?

Eller kan jeg bare ringe til telenor å bestille? :)

Hadde vært litt kjekt å få den telefonen til å fungere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...