Gå til innhold

Råd ang. å bli bilmekaniker.


Niccowski
 Share

Anbefalte innlegg

Er inne på siste halvåret av VGS og tiden er inne for å søke seg på studier osv...

Jeg vil bli bilmekaniker, men kommer ikke inn på bil mek linje da jeg ikke har "ungdomsrett" og blir kastet helt bakerst i søke-køen. Dette er noe jeg har spurt rådgiveren på skolen min om, men funnet frem til at jeg ikke har mulighet til å starte på VGS på nytt.

Har 4,0 i snitt når jeg går ut fra skolen i sommer(full studiekompetanse), men det hjelper lite når skolene ikke har plass til en "utdannet" ungdom.

Hva skal jeg gjøre? Er dere i et firma som kan ansette meg som lærlig sånn at jeg får tatt eksamen hos en privatist?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i samme situasjon. Eller, vurderer om jeg skal sette meg i samme situasjon..:P Du har en viss sjangs til å få startet på vgs igjen, men ja, du blir prioritert sist. Jeg søkte på dette i fjor høst, og fikk tilbud om å begynne. Dum som jeg var, takket jeg nei, da jeg hadde takket ja til høyskole:p Det var ikke noe for meg, så nå jobber jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bli sånn "praksiskandidat".. Da jobber du 4år i bedrifen(mulig det er endret til 5i år) og så får du gå opp til fagprøve..

Du vil ikke heller ta ingeniør-studier da? Hadde jeg vært 18 igjen og sku ha et praktisk yrke(uten høyskole) så hadde jeg valgt noe fin-mekanikk, maskinfag(?) motorfag, eller mc-mekaniker(som jeg jobber som)..

Bilmekanikere idag er bare delebyttere... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har aldri mekka så mye med bil, men kan litt(svært lite). Eneste i familien som er interrisert og har ikke hatt noen til å lære meg det.

Ja, kan bli praksiskandidat, men hvem vil ha en som ikke har gått på bil mek skole?:/

Ingeniør studier? Har 4,1 i snitt (fikk karaktere forrige uke), vet ikke om det holder, og hva gjør man evt. som ingeniør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok vanskelig å få en praksisjobb dessverre..

Vil anbefale deg å utdanne deg til noe som er bedre betalt enn som så, det kommer du ikke til å angre på ;) jeg er heldig og har fått meg en jobb som er greit betalt, og er ikke en delebytter selv om jeg jobber som mekaniker :) hadde jeg vært det så hadde jeg funnet meg noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til å søke på linjen du vil gå, på flere skoler rundt om, hvis du ikke får plass, møter du opp på første og andre dag. Evt. hele første uken. Kan også ringe utover andre uken det nye skoleåret har begynt og høre om de har noen ledige plasser! Alltid noen som bytter linje eller slutter osv. Så det er ofte enklere enn man skulle tro å kapre en plass!

Bare møt opp på kontoret på de aktuelle skolene og spør. Så får du svar med en gang, og de fører inn navnet ditt, så går du rett i klasserommet.

Har mistet ungdomsretten min selv, og har gjort dette 3 ganger foreløpig.

Har gått mekanisk, Elektro, Medier og kommunikasjon, byggfag, Teknisk industriell produksjon og Karosseri/Lakk/Oppretting.. Nå er det All. påbygg.

Visste ikke hva jeg skulle bli, så prøvde likegreit "alt." Haha.

Nå skal jeg snart studere kvantefysikk eller kvantemekanikk.. Vurderer astrologi også, men det er dårlig betalt og vanskelig å få jobb. Man må rett og slett finne ut om biler er hobby/fritid eller noe man vil gjøre daglig til man er 60år++ Så må man også skille mellom ting man har lyst til å kunne/lære, og ting man vil jobbe med. Økonomi er også greit å ha i bakhodet, selv om det burde være viktigst å elske det man jobber med. Alle har dritt-dager/-perioder uansett yrke, vil jeg tro.

Du får ha lykke til med valget ditt og tenk deg godt om :D Litt ekstra utdannelse, selv om feilvalg, skader ingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke vits å studere bare for å gjøre det? Tenker da jeg.

Lyst til å bli bilmek nå, sånn at jeg kan det og evt. slippe dyre verkstedsregninger(?)

Har lyst til å bli politi, men må være minst 20 år gammel, så da kan jeg like så godt bli bil mekaniker imens. Får i både pose og sekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke vits å studere bare for å gjøre det? Tenker da jeg.

Var ikke helt det jeg mente heller! Mente at jeg ikke var sikker på hva jeg ville bli, så da er det bedre å gjøre noe om dagene, enn å sitte hjemme og glo.

Enten du studerer eller jobber, er du ihvertfall noen erfaringer rikere når du endelig har funnet ditt yrke. Og hvis det er noe som du tror du kunne jobbet med, er det ikke mange bedre metoder enn å hoppe i det og prøve.

NAV kan sikkert hjelpe deg med å få en utplassering på verksted. Da får du ihvertfall sett om det var slik du så for deg osv. Er enkelte jeg har jobbet med på diverse verksteder rundtom som har fått en fot innfor, i form av å først bli ansatt som assistent eller vaskehjelp e.l. En jeg jobbet med på Jæger BMW hadde begynt som vaskehjelp når han var 16-17, og jobbet seg opp som biloppretter på noen år. Da uten noen som helst form for utdannelse.

Så mulighetene er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,1 holder nok ikke til NTNU, men det er mange andre skoler som tilbyr ingeniørstudier hvor jeg tror 4,1 holder. Som ingeniør kan man jobbe med mye forskjellig, alt fra salg og service, maskinarbeid, prosjektoppgaver, konsulentjobber, produktutvikling, IT og data, olje og energi, osv. Tar man en ingeniørbachelor har man meget gode sjanser for å få en trygg og godt betalt jobb, da det er stor etterspørsel etter ingeniører i det norske jobbmarkedet. Jeg har et halvt år igjen av bacheloren, og selv om det ikke har vært et lett eller "morsomt" studium, er jeg meget tilfreds med mulighetene jeg har hatt og kan få i fremtiden. Har bl.a. hatt et prosjekt hvor vi bygget om en gammel Boble til å gå på elektrisitet (som nå har blitt registrert med EL-skilter) som var utfordrende men veldig givende. Jeg anbefaler deg å hvertfall utforske litt muligheter innenfor ingeniøryrkene før du bestemmer deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslagene om ingeniørutdanning støttes. Da bekymrer man seg i hvert fall ikke for dyre verkstedregninger. Begynnerlønn på rundt 400000 er ikke usannsynlig, og den stiger rimelig raskt. Når det gjelder opptakskrav, så er det mange steder man kommer inn så lenge man har ståkarakter i alle fag. Merk deg at man må ha matte og fysikk for å være kvalifisert. Hvis ikke, så kan man ta disse fagene på forkurs.

Bilmekaniker er et tungt yrke, og mange omskolerer seg på grunn av slitasjeskader. Har du egentlig lyst til å stå å skru bil dag ut og dag inn i 40 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke slik at man nødvendigvis må være bilmekaniker i 40 år dersom man tar fagbrevet.

Det er uten tvil et fagbrev som er positivt i veldig mange sammenhenger utenom selve bilfaget.

Jeg ville heller tatt et fagbrev, enn å studere høyskole bare for å studere.

Jeg gjorde akkurat det du har lyst til nå, men jeg fikk plass på første forsøk.

Planen min er å skaffe fagbrevet, så tar jeg det derifra. Jeg har overhodet ingen planer om å skru bil i over 10 år.

Å vise til både fagbrev og evt fullført høyskole studium henger høyt.

Jeg har plukket opp mye tips og råd fra bilmekanikere de siste årene, og noe som går igjen er at man må jobbe hardt (fysisk) for pengene. Man kan tjene godt med penger, men da må man stå på. Bonus er tingen.

450-500k som mekaniker er ikke uvanlig dersom man er flink. Hvilken bedrift spiller også inn her selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt innspill. 4.1 holder nok fint til ingeniørstudier, og du har kanskje et høyere snitt enn dette også. Hugs at du får poeng for militærtjeneste, alderspoeng (etter fylte 23 eller noe sånt?) og realfagspoeng. Så det snittet du søker med er gjerne høyere enn snittet av alle karakterene dine.

Og du bør ikke gå for mekanikerstudiet for å spare penger siden du kan utføre reperasjoner selv. Det du tjener ekstra som ingeniør kan nok betale for en god del reperasjoner. Og bare fordi du ikke er mekaniker betyr ikke at du ikke kan prøve å skru på bilene dine selv. Skjønner at det ikke BARE er derfor du vil bli mekaniker, men det jeg mener er at dette ikke er noe argument i det hele tatt. Om du er interessert i biler kan det kanskje tilogmed virke mot sin hensikt, jobbe 7-8 timer dagen med å skru på biler, for så å komme hjem til sin egen bil kan vel kanskje bli litt for mye av det gode? Heller utdanne seg til en jobb innenfor noe annet (men gjerne lignende), så har du bil som kun hobby, og ikke jobb OG hobby.

Hva man gjør som ingeniør er så mangt. Noen sitter og putter tall inn i excel, noen driver med salg og kundekontakt, noen utvikler ting (mest folk som har jobbet noen år eller har en mastergrad som blir satt i gang som utvikler, men har du skikkelig peiling kan du fint dra i land en slik jobb med kun bachelor), noen driver med service på utstyr, noen superviser arbeid utført av andre, noen kvalitetskontrollerer ting osv osv.

Jeg er ikke objektiv, men anbefaler bachelorstudie innen elektro/automasjon. Elektronikk som jeg gikk på, automasjon, elkraft, kommunikasjon osv. Man "låser" seg ikke til en jobb framfor den andre samme hva man velger, har kollegaer som har gått både elkraft og automasjon i samme stilling som jeg har. Mener selv jeg har en spennende jobb med mye variasjon. Vanligvis driver jeg på med frekvensomformere og elektromotorer til framdrift på båt, og tidvis transformatorer og lignende 690v utstyr, men nå er det stille på den fronten, så holder på med litt høgspent nå. Jobber 4 uker på og 4 uker av, og lønna varierer mye etter hvor mye man jobber. Om man kun jobber i arbeidsperioden havner jeg på 6-700k brutto + skattefri diett ca 50-100k, tar man på seg litt arbeid utover perioden drar man fort inn 100-200k mer. Som sagt er begynnerlønna på rundt 400k, og min grunnlønn er ikke mer enn 450k. Men med servicetillegg og lignende havner jeg en del over den som sagt. Så om det passer deg å jobbe 4 hektiske uker og ha fri 4 uker mtp familie og slikt, anbefales servicejobb! Man har jo også de som jobber sporadisk offshore, f.eks sitter og jobber med prosjekt på land, og tar seg noen dager i måneden offshore for å følge opp prosjektet på site. Har flere kompiser som jobber slikt. Mulighetene er mange!

Men hugs at du skal trives i jobben! Skal jo gjerne holde ut i 40 år+! Kanskje ikke i samme stillingen, men innenfor samme bransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...