bcRichard Skrevet Januar 18, 2012 Skrevet Januar 18, 2012 Er bilmekaniker selv, kommer aldri til å anbefale det til noen. Dårlig betalt, vanskelige arbeidsforhold, slitsomt arbeid. Sats på noe innen oljeborring!
Stonescream Skrevet Januar 19, 2012 Skrevet Januar 19, 2012 Lever du greit med matematikk og litt hodetrening så gå for ingeniørstudie! Du får en generell utdannelse du kan bruke til mye forskjellig og du vil garantert bli ettertraktet om du holder deg på et godt nivå gjennom utdannelsen. Godt arbeid i solide fag som feks programmering, matematikk litt fysikk osv gjør at du får verktøyene du trenger i mange yrker i dag. Bilmekkingen tar du såklart på kveldstid når du kommer hjem kl 4 pga fleksitid og gode betingelser Er vel ikke gøye å først jobbe som bilmekaniker og så komme hjem for å gjøre det samme? Så får folk som liker rosa, små bikkjer og tror at et halvårsutdanning i photoshop vil gi de drømmejobben tro det. Jeg angrer som en hund på at jeg på videregående ikke tok nok matematikk osv til at jeg klarte å henge med godt på høyskolen
flonoen Skrevet Januar 19, 2012 Skrevet Januar 19, 2012 Jeg tok det som var av realfag (dvs 2/3mx, 2/3fy, 2/3kj), og gjorde det passe bra. Firere og femmere. Sleit allikevel litt med matten på høyskolen, ikke fordi den er så sinnsykt vanskelig, men fordi jeg hadde ENORMT dårlige studievaner en stund på høyskolen. Kom meg allikevel gjennom, tror jeg fikk en C og en D eller noe sånt på de to store mattefaga. Hadde ikke noe storveis karakterer på resten heller, gjorde det ok på elektronikkfagene, så det drog opp snittet litt. Lå vel på C i snitt, rett i underkant. Og jeg er ikke noe kjempesmarting (bare kødda, er blodsmart), så man må ikke la seg skremme av at ingeniørutdanning er vanskelig. Jobber man litt med det får man til det meste!
Eldar H Skrevet Januar 21, 2012 Skrevet Januar 21, 2012 Er bilmekaniker selv, kommer aldri til å anbefale det til noen. Dårlig betalt, vanskelige arbeidsforhold, slitsomt arbeid. Sats på noe innen oljeborring! Ditto ^^
vinge86 Skrevet Januar 21, 2012 Skrevet Januar 21, 2012 Jeg jobbet med biler, men, tok til vett og fikk meg en jobb offshore.. Nå jobber jeg en tredjedel av året og tjener nesten tre ganger så mye..
Reset Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Jeg har hatt store interesser for bilskruing før jeg skulle velge skolegang! Jeg gikk TIP, så Vg2 Kjøretøy. Dette valgte jeg rett og slett pga bilinteresse! Jeg var en del på utplasseringer, hadde noen sommerjobber som vikar, men til syvende og sist, når jeg skulle søke lærlingplass (som var midt i finanskrisen) så fikk jeg ikke plass. Søkte over alt, fikk avslag på avslag (var ikke den beste studenten i klassen). Hadde så ett friår etter Vg2, der hvor jeg søkte lærlingplass, samt jobbet som postbud en stund. Jeg søkte så videre til Vg2 Kjemiprosess! Sto på ett lite år, og fikk meg lærlingplass i Norske Shell ! Nå jobber jeg på ett Onshore Gassbehandlingsanlegg som prosessoperatør lærling! Og STOR TRIVES! Jeg hadde foresten en liten prat med en medstundent på Bilmekanikerlinja! Han tjener kun ett par tusen kroner mer enn meg i mnd (grunnlønn) Nå er han fast ansatt som bilmekaniker med fagbrev, og jeg er inne i 5 mnd som lærling! Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg kom meg over på dette yrket! Da jeg hadde mange utrivelige stunder på verkstedgulvet. og Ja, det er noen fordeler med å være bilmekaniker. Har man bmw, og jobber på ett BMW verksted, så har man jo tilgang på verksted, diagnoseutstyr, og en del rabatter! Jeg mener det ikke er verdt det i mine øyner. Har man en mye bedre betalt jobb, istede for å være bilmekaniker. Så har man råd til å betale det lille ekstra som man evt. får i rabatt. Er ikke alltid det er så stor fordel å være mekaniker heller, kan fort bli lei av å skru. Kan fort bli til at du ikke gidder og skru på egen bil osv. Litt det samme som å være "skomakkerns sønn". Beklager ett litt uoversiktlig innlegg.. Sitter nå på nattvakt og gleder meg til å tre av, for å dra hjem til sengs Once again, jeg mener du bør revurdere utdanningen din! Lykke til!
Niccowski Skrevet Januar 22, 2012 Forfatter Skrevet Januar 22, 2012 Tusen takk for mange svar! Alt i alt, så har jeg faktsk bestemt meg for å tenke om igjen når det gjelder karriere valg! Fikk 4,0 i snitt, men så har jeg IT og Matte S2 som er realfag noe som gir 4,1 i snitt. Millitæret slipper jeg da jeg spiller hockey på høyt nivå. Håper selvfølgelig at jeg får et bedre vitnemål når eksamene er ferdig!
kjølen Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Er selv mc mekaniker,vil heller anbefale det(og du slipper håpløs rust...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå