Gå til innhold

Diverse feil 1997 523i. Noen tips? [Bilder]

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har akkurat vært å handlet meg min første BMW, en 1997 523i aut. med steptronic, og massevis av utstyr :) Km 235 000.

Beklager om tittelen er litt i "videste" laget, men synes det er greit å ta alt i én tråd i stedet for å opprette mange enkelttråder.

1. Opplever av og til vibrasjon fra motoren på tomgang, men ikke under kjøring (hittil). Kommer gjerne hvis bilen har stått en stund på tomgang, og hjelper ikke å stoppe/starte igjen. Plugger/tenningssystem? Motorfester/svingnigsdemper? Hvis sistnevnte skulle det vel ikke vært sporadisk?

2. Dro på litt her idag (kickdown) opp til ca 90, og slapp gassen. Hørte en slags ulelyd som dalte i takt med turtallet. Kan dette være kassen? Mistenker selv at det kan være noe i bakstillingen, men har aldri eid bakhjulstrekker eller automat før så vet ikke hva dette kan være.

3. Når jeg ligger på ca 1500 o/min i 5. gir (Drive), det vil si litt over 80 km/t (?) og ikke berører gasspedalen, hopper turtallet rundt 100 o/min opp og så ned igjen, samtidig som jeg kjenner et lite pådrag. Dette går i pulser med kanskje 2-3 sekunder mellom hvert pådrag. Selve pådraget varer bare et halvt sekund kanskje. Meget snålt fenomen, noen som har vært borti lignende?

4. Det står sportsluftfilter på bilen, orginal filterboks er plukket vekk. Er dette ugunstig?

5. Har den store stereoen med subwoofer i hattehylla, DSP, og liten fargeskjerm (dog uten navi). Hva kalles denne stereoen? Kanskje link til de forskjellige typer stereo som var mulig å få i E39?

Og til slutt: har Googlet i timesvis, men spørsmålene ovenfor har jeg ikke funnet noe bra svar på enda.

Håper på god hjelp her :wink:

EDIT: nr 3, 4 og 5 har jeg fått svar på, nå gjenstår kun 1 og 2 :P

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

1. Er det feiltenning? Om du mistenker det, så kan du prøve å trekke av en pluggledning og høre om det er forskjell. Forskjell, sett på plass og prøv med neste. Forskjell, bytt plugger og pluggledninger.

2. Hakke peiling. Men det suser jo ofte litt mer i drivverket på bakhjulstrekk enn feilhjulstrekk, men ulyd ville jeg ikke beskrevet det som.

3. Høres nesten ut som en skikkelig gammeldags røten cruisecontrol. Men rekner med cruisecontrollen på en e39 er bra, og du har sikkert ikke denne på :) Så se svar på #2; hakke peiling.

4. Om det står et konfilter der uten noe varmeskjold mellom seg og motoren, kan den dra inn varm luft som igjen kan gjøre motoren litt slappere. Om det er merkbart vet jeg ikke, men ideelt er det langtifra. Anbefaler å bygge turbo med intercooler for å være på sikre sida.

5. Hakke peiling.

Da har jeg satt lista ganske lavt, rekner med noen kan fylle på med litt bedre svar.

Skrevet
Anbefaler å bygge turbo med intercooler for å være på sikre sida.

Hahaha :mrgreen: DET hadde vært noe ja! :wink:

Ang. vibrasjoner i motoren så blir jeg etter hvert å bytte plugger og ledninger, får se om det gir noe utslag på problemet. Glemte forresten å nevne at det rister ganske godt i hele bilen når fenomenet inntreffer, og det synes på motoren at den rister unormalt mye. Vanskelig å se/kjenne om det forsvinner ved rusing av motoren, men merker i alle fall ikke noe risting når jeg begynner å kjøre.

Meget mulig "det bare er slik" lyd fra bakhjulstrekkere/automatkasser, er vel bare jeg som er litt overnervøs for at kassen skal ryke :roll:

Takk for svarene så langt "flonoen" :clap:

Skrevet

Det med risting og dipping i turtallet kan være en plugg som ikke er helt med.

Ville sjekket plugghettene og etter oljelekkasje nedi hullet som pluggene står.

Det er 1 coil pr plugg som sitter oppå plugghettene på disse.

Skrevet

:mrgreen:

Hei Yttervik.

Ønsker deg selvf velkommen på bimmers :D og gratulere med nytt problembarn :D

Se om alle følere osv sitter der de skal etter filterbytte. Kan være noe så enkelt som at motoren din misstolker temperarturen på et eller annet vis og dermed tuller til bensinmengden.

Lyser motorlampen, eller virker den i det hele tatt? Sjekk med tenningen på og se om det lyser før du starter så ikke selger har koblet den vekk. Kan være en svak mulighet for Lambasonde og da kan motoren bytte til såkalt nødprogram.

Skrevet

Gratulerer med en fantasisk bil! :)

2: En kompiss av meg koblet anlegg i bilen sin der han la både jord og leder på samme side til spilleren. Etter det fikk han en merklig lyd, i anlegget! som gikk etter gasspedalen! Mer gass - mer lyd. Vet ikke om dette kan være tilfelle i din bil, hadde vel hørt det om det kom fra anlegget.

Skrevet
Ville sjekket plugghettene og etter oljelekkasje nedi hullet som pluggene står.

Mulig jeg bare bytter pluggene nå i helga.. er Biltema sine OK, eller bør jeg absolutt gå for Mekonomen evt. originale?

Hei Yttervik.

Ønsker deg selvf velkommen på bimmers :D og gratulere med nytt problembarn :D

Se om alle følere osv sitter der de skal etter filterbytte. Kan være noe så enkelt som at motoren din misstolker temperarturen på et eller annet vis og dermed tuller til bensinmengden.

Lyser motorlampen, eller virker den i det hele tatt? Sjekk med tenningen på og se om det lyser før du starter så ikke selger har koblet den vekk. Kan være en svak mulighet for Lambasonde og da kan motoren bytte til såkalt nødprogram.

Tusen takk skal du ha, har fått et godt førsteinntrykk av forumet her :)

Hvilke følere er det snakk om ifm. filterbytte? Oljefilterbytte forresten?

Har ikke sjekket at alle lamper lyser. Har egentlig hatt hendene fulle med lufting av kjølesystem, nye vinterdekk, skiftet pærer, fylt på olje, funnet litt rust, osv.. Men skal sjekke dette etter hvert.

Hei, jeg tror jeg ville starta med og tatt en diagnose, den kan avdekke mye rart. :smile:

Da må jeg vel på verksted.. hvor mye tar de for noe slikt? Og hva må jeg ut med for en diagnoseavleser fra f.eks. dealextreme e.l.?

Gratulerer med en fantasisk bil! :)

2: En kompiss av meg koblet anlegg i bilen sin der han la både jord og leder på samme side til spilleren. Etter det fikk han en merklig lyd, i anlegget! som gikk etter gasspedalen! Mer gass - mer lyd. Vet ikke om dette kan være tilfelle i din bil, hadde vel hørt det om det kom fra anlegget.

Jo takk for det! :mrgreen:

Tror nok ikke dette er tilfellet, da anlegget er helt originalt. Dette kaller de vel også dynamostøy? Er i alle fall sikker på at det kommer fra kasse eller noe av drivverket bakover, men mulig det bare er slik lyd fra automatkasser :P

Skrevet

Oljefilter og er jo greit å bytte på ny bil uansett, men har sikkert ingenting å si for feilen du opplever. Tipper pluggene til biltema er helt ok, men koster det så mye mer med noe NGK plugger?

Med filterbytte mener sikkert TheEspenK luftfilter, siden du nevner at det er byttet til sportsfilter. Sjekk om luftmengdemåler er koblet til.

Skrevet
Oljefilter og er jo greit å bytte på ny bil uansett, men har sikkert ingenting å si for feilen du opplever. Tipper pluggene til biltema er helt ok, men koster det så mye mer med noe NGK plugger?

Med filterbytte mener sikkert TheEspenK luftfilter, siden du nevner at det er byttet til sportsfilter. Sjekk om luftmengdemåler er koblet til.

Ja selvfølgelig, hadde jo glemt at jeg skrev det var sportsfilter på den #-o

Får sjekke pris på NGK f.eks da. Har nettopp handla gummi til over 6000kr (dekk altså... :lol: ) så får se hva jeg tar meg råd til. Hvilken type anbefales?

Skrevet

Sjekk f.eks koed.no eller nettbutikk.gsbildeler.no hva de oppgir som originaldel og alternativ del. Koed.no er ganske billig etter min erfaring, men har gjerne drøy leveringstid.

BOSCH F 7 LDCR sier GSbildeler. Om du stikker til mekonomen og sier du vil ha noe tilsvarende, finner de sikkert noe bra til deg.

Koed har alternativ plugg til 55 kroner.

Skrevet

Hvilke følere er det snakk om ifm. filterbytte
Sorry skrev vist fortere enn jeg tenkte, eller var det omvendt #-o

Jeg tenkte på når det ble byttet fra org-luftfilter til sportfilter. Mulig det sitter noen følere i samband med org-boksen som er koblet vekk eller savnes. Kjenner ikke kjerra di så godt men ei runde etter løse ledning/kontakter er sikkert ikke dumt.

Har du montert filtere sånn er det ikke umulig det kan få feil luft/varme verdier.

Eks på hvordan det IKKE gjøres :mrgreen:

evorvbhz3tdobna32e9d.jpg

Ellers kom alpejohn med fasiten: TA DIAGNOSE og jobb utfra den. Husk at hele norge er fylt med klønete/inkompetente verksteder så ta det som en retningslinje for videre feilsøking :D

Skrevet

Bør også gjøres obs på at dersom det er et åpent filter av dårlig kvalitet, så burde du investere i et kjent merke.

Billige åpne filter slipper gjerne igjennom MYE partikler sammenlignet med et av bra kvalitet. Apexi og K&N er gode merker ;)

Skrevet
Eks på hvordan det IKKE gjøres :mrgreen:

evorvbhz3tdobna32e9d.jpg

Ellers kom alpejohn med fasiten: TA DIAGNOSE og jobb utfra den. Husk at hele norge er fylt med klønete/inkompetente verksteder så ta det som en retningslinje for videre feilsøking :D

Hmm, ser nemlig omtrent slik ut i motorrommet mitt, bare at filteret ligger en liten tanke lenger unna motoren.

Hva må jeg ut med ca for en diagnose?

Bør også gjøres obs på at dersom det er et åpent filter av dårlig kvalitet, så burde du investere i et kjent merke.

Billige åpne filter slipper gjerne igjennom MYE partikler sammenlignet med et av bra kvalitet. Apexi og K&N er gode merker ;)

Vet ikke merket enda, har ikke fått gjort så mye med bilen egentlig. Kaldt er det, mørkt er det, og ikke har jeg noen garasje å stå i :?

Bør jeg gå for et K&N innsatsfilter kanskje? Ser litt mindre harry ut. Hvordan er lyden i dette kontra konfilter?

Et annet spm.: ligger det sensor på bakakslingen klar hvis jeg skulle finne på å montere original xenon?

Skrevet

Konfilter er i 80% av tilfellene blodharry, men drit i det. Trenger ikke åpne panseret og vise det fram om du ikke vil. Dessuten kjører vi jo bmw, mange synst det er en smule harry/kebab i seg selv. Ellers er jo innsatsfilter et alternativ som du sier, så får du en original utførelse i motorrommet. Hvordan det er mtp på lyd vet jeg ikke, aldri prøvd. Vurderte å kjøpe til 535'en min, men endte opp med alternativ til originalt luftfilter, da det kosta en liten hundrings.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...