Gå til innhold

Diverse feil 1997 523i. Noen tips? [Bilder]

Anbefalte innlegg

Skrevet

Org filter slepper jo minst gjennom av partikler.

Jeg har et K&N CAI(cold air intake) altså da skjermet for varmluft.

Jeg fikk bedre respons på gassen, samtidig som at kreftene på topp økte litt (såvidt merkbart), men jeg har også chippet min da, vet ikke om de to har så mye med hverandre.

Lyden ble veldig forandret med åpent filter, på en positiv måte :)

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Lyden ble veldig forandret med åpent filter, på en positiv måte :)

Er 523i veldig stille (motorlyd) originalt? Brummer litt nå (med konfilter), men ikke plagsomt mye egentlig. Er uansett ikke interessert i noe høyt lydnivå, er 23 år og ferdig med den verste "råningen" :lol: Blir også en del langkjøring på meg, og da er det så utrolig deilig med en stille og komfortabel bil (så snart jeg får bytta rakkelstagene foran.. :oops: )

Skrevet

Lyden på min er rolig ved vanlig langkjøring - 2500 rpm omtrent.

Det er når en gir på litt ved omkring 3300 og over at en hører at en har konfilter ;)

Skrevet

Hei,

Vist du er interisert i diagnose forslår jeg at du kikker litt i denne tråden her :) :

viewtopic.php?f=1&t=185178

Siden det er en 97 mod. så kan det være du trenger en ADS kabel. Denne er beregnet på eldre biler. Men ikke sikkert du trenger den, det kan du sjekke i diagnosekontakten, om du har pinne 15.

doyxd5sno3zesoqviagl.jpg

Har du pinne 15 må du ha en ADS kabel, har du den ikke kan du bruke en vanlig en, som denne for eksempel (Jeg har denne):

http://www.ebay.com/itm/BMW-USB-OBD-Dia ... 4cf9b475a7

Jeg har denne også, den er ganske enkel, programmet er enkelt og bruke også:

http://www.ebay.com/itm/800604-BMW-Scan ... 3a6eaa792b

Du må også ha et adapter fra 16pin til 20pin kontakt, disse selges også på ebay:

http://www.ebay.com/itm/BMW-20PIN-MALE- ... 2a15673ea0

Den overgangen jeg kjøpte funket ikke, tror ikke den kunne vært koblet rett, så jeg klipte kontakten og lodda selv, brukte en gammel obd kontakt fra en volvo v70 :lol: Men ut i fra koblingsskjemaet i anonsen, så stemmer dette med slik jeg koblet min, så vil tro denne funker. :)

Men om du trenger en ADS kabel, så er denne et alternativ (OBS; jeg har aldri testet denne selv):

http://www.tek-tronics.co.uk/product_in ... cts_id=130

Men her må du ha com port, vet ikke om det funker med usb til com port adapter.

Håper det dette hjelper deg litt på vei, om du har flere spørsmål ang diagnose så spør i tråden, der er flere med mye peiling som abbonerer på den. :)

Fredrik

Skrevet

:mrgreen:

Jeg har et K&N CAI(cold air intake) altså da skjermet for varmluft.

Ja det er det jeg å tenker på med filteret, sett i hvertfall ditt så det ikke får all varmluften fra radiatoren

mener sikkert TheEspenK luftfilter
Ja den så jeg nå, takk for den flononen.

Går litt rundt i otta om dagen, jeg jobber hjemmefra så kanskje det er på tie å sove en stund :?

23 år og ferdig med den verste "råningen"
Det er jeg veldig skeptisk til :shock: Bor 2.3km fra hovedveien og opelen greier å drifte hele veien hjem på snøen, jeg er 41 :mrgreen:
Skrevet

Jeg byttet selv til konfilter på min 97mod 523ia og merket kun en liiten forandring på lyden. Jeg merket mye større forsjell på en e34 520ia jeg hadde for noen år tilbake.

-Jeg har ikke merket noen forsjell på effekten selvom jeg ikke har varmeskjold.

-Det skal stå montert lmm på baksiden av konfilteret, jeg kan ikke se grunnen til at det skal være noen løse ledninger etc. i forbindelse med montering av konfilteret.

Ettersom jeg har samme bilen som deg, kan jeg si at ingen av de tingene du skriver skal være slik.

Jeg ville som foreslått over her, testet gnisten på pluggene, sett etter olje i plugghullene etc.

men også tatt ut kontakten på lmm og inn igjen mens bilen går for å se om bilen responderer. Egentlig kun for å utelukke lmm.

Ellers ville jeg tatt diagnose på bilen hos et verksted. Be om å få en utskrift av eventuelle feilsymptomer, og post den i denne tråden/bimmers generelt, eller forhør deg med andre verstedet osv. Selvom diagnosen påstår en feil, kan feilen av og til ligge i andre komponenter etc.

Dersom ulyden går i samsvar med turtallet (og ikke med hastigheten på driverket) skyldes ulyden noe som ligger før kassen. Evt dersom lyden forandres i takt med hastigheten på drivverket, er den relatert til noe som har med drivverket og gjøre, og ikke motoren ;)

Lyden av bilen skal være omtrentlig som en hvilken som helst annen orginal bil, bare med en pen rekke6er brummelyd på lavt turtall, og et lite snerr på høyere turtall..:)

Ellers ville jeg sjekket bilen for falskluft (spray startgass rundt om kring komponentene som har med innsuget å gjøre mens motoren går, for å legge merke til om turtallet endres). Den belgen som har en 90graders knekk mellom lmm og innsuget har en tendens til å få sprekker i belgen. Spesielt når den er nødt til å bære vekten av konfilteret.

Jeg merker ingenting av lyder fra drivverket.

Skrevet

Ulelyden kan kanskje være et lager som er gåent?

At bilen drar opp og ned på turtall når gassen er av, kan vel kanskje relateres til at det er elektronisk gasspedal?

Ellers er det en grunn til at orginale biler har orginale filtre, og ikke konfilter. Det er i mine øyne "ugunstig" for å svare på spørsmålet ditt. På sikt kan det også ødelegge lmm. Spesielt hvis det er innsatt med olje.

Skrevet

angående stereo, så kan du spørre gs eller noen andre som har tilgang til denne type informasjon, og og få skrevet ut utstyrsliste på bilen. :)

Skrevet

Kan også legge til at biltema selger en slik sak som detekterer feiltenning når en har coil-on-plug, slik du har etter hva jeg las tidligere i tråden her. Koster vel en 500 kroner, så kan godt hende det er billigere å bare ta en diagnose hos verksted. Plukker diagnosen opp feiltenning?

Skrevet

Tusen takk for alle gode svar, virkelig godt å være medlem av et forum hvor folk kommer med mange gode svar, uten at man må mase og "bumpe" tråden hele tiden :D

Har nå vært og fått skrevet ut utstyrslisten til bilen. Den lyder som følger:

Extrautrustning:

S216A SERVOTRONIC

S248A STEERING WHEEL HEATING

S267A LT/ALY WHEELS STAR SPOKE 49

S302A ALARM SYSTEM

S320A MODEL DESIGNATION, DELETION

S339A SATIN CHROME (shadow-line)

S416A SUNBLINDS

S428A WARNING TRIANGLE

S431A INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D

S441A SMOKERS PACKAGE

S456A COMFORT SEATS, ELECTRIC ADJUSTABLE

S464A SKIBAG

S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

S500A HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING

S510A HEADLIGHT BEAM-THROW CONTROL F.LOW BEAM

S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING

S536A AUXILIARY HEATING

S540A CRUISE CONTROL

S602A ON-BOARD MONITOR WITH TV

S670A RADIO BMW PROFESSIONAL

S672A CD CHANGER BMW FOR 6 CDS

S677A HIFI SYSTEM PROFESSIONAL DSP

S761A INDIVIDUAL SUN PROTECTION GLAZING

S773A WOOD TRIM

S842A COLD CLIMATE VERSION

S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY

S888A DANISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET

S896A DAYTIME LIGHTS FUNCTION

S925A SHIPPING PROTECTION PACKAGE

Serieutrustning:

S260A SIDE AIRBAG DRIVER/FRT PASSENGER

S411A WINDOW LIFTS, ELECTRIC

S520A FOGLIGHTS

S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

Information

S415A SUNBLIND FOR REAR WINDOW

S459A SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY

S473A ARMREST, FRONT

S488A LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER

S555A ON-BOARD COMPUTER

S694A PREPARATION FOR CD CHANGER

Orket ikke å skrive den svenske benevnelsen også :P

Posten "Extrautstyr" sier seg selv, men hva er egentlig "Serieutrustning" og "Information"? Er ikke dette ekstrautstyr på noe vis?

Og servotronic, er det at styringen blir mindre følsom jo høyere farten er?

Webastoen min gir ikke varme, og da jeg prøvde den i DIRECT MODE slo den seg av etter et par minutter. Det hørtes ut som den gikk, men ingen varme. Prøvde også å programmere den, men ingen varme. Noen tips? Har ikke lest alle tråder om Webasto på forumet, men noen har det blitt.

Var forresten å spurte på BMW-verksted; 1000-1200kr for å få tatt en diagnose :?

Ang. stereo så er det vel den største jeg har?

Multireim er sprukket og dårlig. Den blir byttet snart, og er det lurt å bytte v.pumpe i samme slengen, mtp. større belastning med strammere reim? Har en skrapelyd som jeg mistenker er fra vannpumpa nemlig.

Plugger blir byttet i samme slengen, får se om vibrasjonene forsvinner da. Litt nærmere våren blir nok et K&N innsatsfilter montert, hvis jeg får like deilig brumming som jeg har nå med åpent filter :D

Alpejohn: takk for bra info ang. diagnose/programmering. Skal se på dette når jeg har fått unna noe av de viktigste problemene/feilene :)

Skrevet

Webastoen min gir ikke varme, og da jeg prøvde den i DIRECT MODE slo den seg av etter et par minutter. Det hørtes ut som den gikk, men ingen varme. Prøvde også å programmere den, men ingen varme. Noen tips? Har ikke lest alle tråder om Webasto på forumet, men noen har det blitt.

Det kan komme av at sirkulasjonspumpa (elektrisk) ikke fungerer, så vannet ikke sirkulerer og den blir overopphetet, eller den oppdager ikke flamme innen 1 minutt. Da slår den seg av.

Om du får tatt en diagnose så vil det komme frem om det har vært noe problemer med den. Min har fuska et par ganger, og da sto der "No flame" og en til jeg ikke husker. :)

Kan lønne seg og investere i en kabel, så du slipper unna 1200,- hver gang :)

Fredrik

Skrevet

Skal få kjøpt kabel etter hvert ja. Fant noe på dealextreme, er dette noe som funker tror du?

Og hva må jeg egentlig ha for å bygge om til xenon? Har lest en hel drøss med tråder om emnet, men har ikke helt fått svar på alt enda. Ligger det klar føler på bakakslingen?

Skrevet

Men om du trenger en ADS kabel, så er denne et alternativ (OBS; jeg har aldri testet denne selv):

http://www.tek-tronics.co.uk/product_in ... cts_id=130

Men her må du ha com port, vet ikke om det funker med usb til com port adapter.

Fredrik

Jeg har kjøpt den der, men har ikke fått testet den ennå. Venter på en 2m seriell-kabel, og dessuten er bilen midlertidig vinterlagret i en garasje 1 time unna der jeg bor. Pc med com-port er klar :)

Skrevet
Og hva må jeg egentlig ha for å bygge om til xenon? Har lest en hel drøss med tråder om emnet, men har ikke helt fått svar på alt enda. Ligger det klar føler på bakakslingen

Noen som vet?

I helga har jeg fått byttet plugger, stab.stag begge sider foran, og klosser foran, samt fått tak i og montert nedre innerskjerm h.s. foran som manglet. Motorvask har jeg også fått tatt.

Det var oljesøl i plugghullet til fremste sylinder (regner med det er i forbindelse med oljepåfylling det har rent nedi).

Har en svak mistanke om at vibrasjonene ved tomgang er blitt borte, men dette må jeg se an etter hvert.

Noen av coilene har en slags klissete substans i nedkant, ser ut som gammel olje. Fremste coil hadde i tillegg et hvitt belegg på innsiden, men fikk skrapet det bort. Bør coilene byttes, siden gummien på samtlige coiler ser slik ut?

IMAG0137.jpg

Pluggene var en tanke mer hvit enn jeg har hørt de skal være (sjokoladebrun), men slik er de på Citroën'en også, og den har jeg ingen problemer med. De ser slik ut (til BMW'en):

IMAG0142.jpg

Her er alle pluggene. De ligger i tur og orden, med den til høyre helt fremst i motorrommet.

IMAG0141.jpg

Slik ser diagnosekontakten min ut. Usikker på om det er pinne nr. 15 eller 16 jeg har?

IMAG0133.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...