norstar Skrevet Januar 18, 2012 Share Skrevet Januar 18, 2012 hei har kommt en ekstrem knirkelyd på høyre side bak, hvis en gynger på bilen knirker det , alle humper knirker det, kan ikke se noe direkte som er galt men etter å ha lest på dette forum skjønner jeg at det er flere som har hatt dette, men ser ut som det gjelder e60 for det meste. noen tips om hva som er mest sansynlig på min bil??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norstar Skrevet Januar 19, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2012 bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet Januar 21, 2012 Share Skrevet Januar 21, 2012 Typisk feil på 1 serie og 3 serie. Det er en foring som faktisk heter knirkeforing. Koster ikke all verden å bytte. Og er heller ikke noe vansklig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBroFlow Skrevet Januar 21, 2012 Share Skrevet Januar 21, 2012 Har vært borti at dette kan være stabstag foringene, at disse rett og slett vrir seg på dumper osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liaguten Skrevet Januar 21, 2012 Share Skrevet Januar 21, 2012 har selv en e91 som knirket, først kom det bare av og til,så kom det oftere.fikk bilen på bukk og viste seg at det var knirkeforing som folk kaller det,(er dette samme som ytre bærebrusforing?noen?) følgte råd herifra og gikk til anskaffelse av en sprøyte av størrelsen jeg tror blir brukt på hest, eller noen knallharde narkomane. brukte sprøyta til det slo utigjen, ventet 5min og fyllte på igjen..husker ikkje nøyaktig ka merke osv det var på smørninga/fettet et dytta inn men tror det er mye det samme...bilen har ikke laget en lyd på 4mnd nå. verksted i førde skulle ha rundt 200kr for ny foring og 1-2timers jobb for å skifte 1..min bil var gått rundt 111-112 000km da ene min startet å knirke... har if bedre bilbytteforsikring på min bil, men den gjelder ikke før foringen pr.def er røket...og når den knirket var den ikkje ødelagt ifølge bmw&if, bare blitt tørr... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet Januar 22, 2012 Share Skrevet Januar 22, 2012 vær dog obs på at hvis det er en kule du sprayer fett/olje på så er dette bare midlertidig macgyver fiks..Og kan være farlig over tid(hvis du ignorerer at det er slakk og kun tar en macgyver). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liaguten Skrevet Januar 22, 2012 Share Skrevet Januar 22, 2012 vær dog obs på at hvis det er en kule du sprayer fett/olje på så er dette bare midlertidig macgyver fiks..Og kan være farlig over tid(hvis du ignorerer at det er slakk og kun tar en macgyver). På min bil er dette bare midlertidig macgyver fiks, har 5-6k igjen før bilbytteforsikringa går ut, og dersom eg ikke får brukt den vil eg skifte den på egen rekning da. Men for meg og mange andre er det en måte å utsette problemet på, hadde bilen på service nå nylig og fikk de til å se over foringa som var like fast og fin i fisken enda... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet Januar 23, 2012 Share Skrevet Januar 23, 2012 det går nok greit det Det jeg mente var at man ikke tyr til macgyvern gang på gang og driter i å bytte pga kostnaden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sak_e91 Skrevet Juli 8, 2012 Share Skrevet Juli 8, 2012 Denne saken er nå ute av verden. Litt reseacrh på nett viser at dette er en kjent problem på 1- og 3- serien. Det som er rart er at alle jeg har hørt som har hatt problemet har fått det på høyrebakhjul For å unngå for mye banning og knot må en ved bytte ha et spesialverktøy, her er et klipp fra youtube som beskriver dette bra(BMW 5-Series E39): ________________________________________________________ Er vel noe gammel tråd dette, men anyways, prøver. Historien ellers er som følger... E91 Touring -06. Har lignende problem, med knirking, knirker når jeg gynger bilen opp\ned når den står stille, samt at det knirker over fartsdumper o.l., høres bedre utenfra enn inni bilen, så det er rimelig pinlig å komme kjørende i bybildet når alle snur seg etter knirkelyden Hadde bilen på service og de sa, 'joa, knirkeforing dette, helt klart knirkeforingen, 2500 kr å skifte'. Ok, bestilte time så kunne de få ordnet dette.. så 3 uker senere når de skulle skifte foringen, så knirker ikke bilen lenger... men jeg lot dem få se på det og eventuelt skifte den alikevel, men foringen var ok den, så den ble ikke byttet. 1 uke etterpå kommer den forbaska knirkelyden tilbake igjen, har forsøkt å finne ut hvor knirken kommer fra, men det er så og si umulig, fikk ved en tilfeldinget et annet verksted til å se på dette, de konkluderte med gåen S-foring... Er dette et annet navn på knirkeforing? Noen som kan si hvor på dette bildet denne sitter? Og vil det være nok med narko-sprøyte metoden her om selve foringen ser ok ut? http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /49472.gif Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oleand14 Skrevet April 15, 2014 Share Skrevet April 15, 2014 var hos Bavaria bmw, vet detter er gammelt innlegg, men har lyden hos meg, de sa det var intergralkule led... aldri hørt om det før, skulle ha 7000 kr for skite med del og firhjulskontroll, så er ikke så ille pris til å være merkevare verksted, men er det noen som vet om noen gode forsterende foringen som går ant å erstatte det med ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet April 15, 2014 Share Skrevet April 15, 2014 Jeg byttet de selv, uten store problemer. måtte lage meg litt verktøy for å få de ut men det gikk greit. En dreven mekaniker bør ikke bruke mye mer en 1,5-2 timer på et bytte.. Hvis de ikke demonterer mer en nødvendig skal det ikke være noe behov for 4hjuls kontroll.. Det er jo en bærekule som er fast og det er ikke nødvendig å løsne noe som er justerbart. ligger noen bilder av dette i tråden min. en bærekule er en bærekule så det finnes nok ingen "forsterket" variant. kjøp orginal del eller tilsvarende oem. Jeg bestilte mine hos skruvat, men vert billigere på Koed oleand14 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 15, 2014 Share Skrevet April 15, 2014 Det er klart spesifisert hvilke foringer som medfører hjulstilling. Når du tar ut bolten på nevnte så har du forstyrret hjulstillingen. E91 har en multilink bakaksel med 5 ledd (HA5). Hvert av leddene har sin egen foring og ved rep av fire av de medfører det en kontroll av hjulstilling. oleand14 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet April 15, 2014 Share Skrevet April 15, 2014 Det er klart spesifisert hvilke foringer som medfører hjulstilling. Når du tar ut bolten på nevnte så har du forstyrret hjulstillingen. E91 har en multilink bakaksel med 5 ledd (HA5). Hvert av leddene har sin egen foring og ved rep av fire av de medfører det en kontroll av hjulstilling. Hva som står beskrevet i verksted bøker er en ting. Det er flere grunner til det, de skal leve av ettermarkedet. Og de skal ikke få reklamasjoner etter bytter, som følge av feil slitasje på dekk osv. Hvis en bare løsner den bolten som er til nedre ytre bærekule og bytter den. Så skal resultat av hjulstilling bli samme som før bytte (uten hensyn til gammel slakk) Det er ikke nok spillerom i det bolt hullet til å gi noen endringer som er av betydning. Men er det ikke bra i utgangspunktet. Det er ikke uvanlig at de beskriver og anbefaler 4hjuls kontroll uansett merke ved bytting av deler i bære armer og ledd. oleand14 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 16, 2014 Share Skrevet April 16, 2014 Det jeg skriver er at på rep av fire av fem ledd må du utføre hjulkontroll. Det du nevner trenger ikke kontroll. Det leddet er fast og eneste som tar torsjonsmoment så derfor er det ingen spillrom i det leddet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oleand14 Skrevet Mai 8, 2014 Share Skrevet Mai 8, 2014 Jeg byttet de selv, uten store problemer. måtte lage meg litt verktøy for å få de ut men det gikk greit. En dreven mekaniker bør ikke bruke mye mer en 1,5-2 timer på et bytte.. Hvis de ikke demonterer mer en nødvendig skal det ikke være noe behov for 4hjuls kontroll.. Det er jo en bærekule som er fast og det er ikke nødvendig å løsne noe som er justerbart. ligger noen bilder av dette i tråden min. en bærekule er en bærekule så det finnes nok ingen "forsterket" variant. kjøp orginal del eller tilsvarende oem. Jeg bestilte mine hos skruvat, men vert billigere på Koed takk, men powerflex hadde en, skal bestille det å prøve, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå