Adrenal1ne Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Hei! Jeg har i laaang, laaang tid siklet over denne 5-serien og har nå endelig muligheten for å anskaffe meg en. Problemet er at jeg ikke vet hvordan årsmodell/utgave og motor jeg skal sikte på. Hva tror dere blir det beste valget av en 523i (preface), 525tds eller 520 (2.2l facelift)? Jeg legger helt klart størst vekt på driftssikkerheten/påliteligheten. I tillegg ønsker jeg en bil med moderat forbrukt/motorkraft - en "gylden middelvei". Har hørt at 520 (preface) er for late, hvertfall med automat (noe som er et must for meg). Men er 520 facelift-utgaven noe sprekere da? Er jo 2.2l med 170hk trossalt. 523i er vel favoritten akkurat nå, den er en del sprekere enn vanlige 520 (preface), og det sies at den heller ikke ligger så langt unna 528 når det gjelder fart & akselerasjon. 525tds'n er jo også interessant, sida det er diesel. Vil tro denne er mer økonomisk i forhold til bensinere. Men har lest at disse motorer (m51) er langt i fra pålitelige og krever mye påkost. Men den største "turn-off" er allikevel at denne motoren har blitt brukt sida 91 - så vil tro den er langt i fra moderne. Ja, da har vel jeg egentlig drøftet mine tanker rundt de forskjellige modellene/motorer. Hva tror dere? Må forresten også nevne at budsjettet i utgangspunktet ikke vil strekke seg til 525, 525d og andre. Jeg takker dere på forhånd for alle innspill
quandt1960 Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Ville gått for 523i. Meget bra motor med nesten samme dreiemoment som 528. 528 finner du dog sjeldent med automat da det faktisk var ekstrautstyr på den. Ulogisk nok. Har kjørt en del med 528ia og det er en drøm av en bil. Men 523i er også fantastisk. Diesel ville jeg holdt meg unna. Langt mer komplisert og flere ting kan gå til h...
Adrenal1ne Skrevet Januar 22, 2012 Forfatter Skrevet Januar 22, 2012 Ville gått for 523i. Meget bra motor med nesten samme dreiemoment som 528. 528 finner du dog sjeldent med automat da det faktisk var ekstrautstyr på den. Ulogisk nok.Har kjørt en del med 528ia og det er en drøm av en bil. Men 523i er også fantastisk. Diesel ville jeg holdt meg unna. Langt mer komplisert og flere ting kan gå til h... 528 er dessuten ikke noe for meg - for stor motor, hvis det gir noe mening Men hva med 520 2.2l da? Frister jo litt, i og med at det er den nyeste utgaven og har de mest moderne finesser som var på disse bilene.
Flextron Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 ikke kjøp bil som er eldre en 10.98.. Aller helst bør du kjøpe en facelift..
awt Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Hadde det vært meg ville jeg gått for 520i 2.2, av den enkle grunn at den er faceliftet. At 528i er sjelden med automat er jeg forsåvidt ikke enig i.
Adrenal1ne Skrevet Januar 22, 2012 Forfatter Skrevet Januar 22, 2012 ikke kjøp bil som er eldre en 10.98.. Aller helst bør du kjøpe en facelift.. Hvorfor ikke eldre enn 10.98? Hadde det vært meg ville jeg gått for 520i 2.2, av den enkle grunn at den er faceliftet.At 528i er sjelden med automat er jeg forsåvidt ikke enig i. Det er jo et meget bra argument: Ny motor(med bedre forbruk samt utnyttelse av kraften), oppdatert utseendet, flere airbags, bedre automatkasse. Men 523i kan man jo få meget billig, mens 520 facelift har fortsatt litt stiv pris...
BTK-530 Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Hei!Jeg ville uten tvil gått for 530d! Enig.. Jeg er storfornøyd.
Hawkon88 Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Jeg har en 97 523ia. Forsjellen mellom den og en kompiss sin 528ia er omtrent som man kan forvente av 0,3 liter større sylindervolum, og på papiret 23hk forsjell. Det er dog stortsett over 4000omdr man merker den største forsjellen. 520ia går som en dass, og har høyere forbruk enn 523ia pga den må jobbe så mye mer. e39 er en TUNG bil. Automatkassen stjeler MYE effekt. En annen kompiss sin 520i (m52) med manuell går omtrent likt som min 523ia. Jeg ville definitivt valgt 2,2 literen. Den er like sprek som 523ia, har facelift og et vesentlig snillere forbruk. Min 523ia bruker ca 1.2-1,3 l pr mil til og fra jobb for min del som er ca 2mil en vei i kø.. m52 har også nikasil stempelringer. Disse begynner å lekke med tid og stunder da nikasil HATER kaldstart, og oljeforbruket vil øke. I 2,2 mener jeg det er alusil, som er vesentlig bedre med tanke på den problemstillingen. Faceliften i forhold til preface, er bedre med tanke på rustangrep, du får de nye lyktene og fronten (som gjør bilen forholdsvis moderne igjen). Jeg vil avslutte med at e39en min hadde kostet meg ca25 000kr på 2år/10 000km i verkstedsutgifter hvis jeg ikke hadde gjort mesteparten av skruingen selv. Likevel har det blitt ca 8000kr i deler, og mye frustrasjon over slark i bærearmer, styreledd, (dertilhørende 4hjulskontroll) vibrasjoner fra bremser, gåen starter, gåen termostat, lekkasje i kjølesystemet, gåen vindusviskermotor, lekk taklukepakning,- i tillegg til arbeidet med å fjerne rust fra plateskøyter etc. Det er absolutt en hærlig bil å kjøre når alt virker som det skal, men det er også en DYR bil å eie hvis du kommer over et uheldig eksemplar. I mitt tilfelle kjøpte jeg den av en dame som hadde hatt den i 10år, og gikk nøye over bilen før kjøp. Kort og godt,- moderne luksus for en billig kjøpspris, men dyr i bruk. Hvertfall for min del.
quandt1960 Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Hadde det vært meg ville jeg gått for 520i 2.2, av den enkle grunn at den er faceliftet.At 528i er sjelden med automat er jeg forsåvidt ikke enig i. Jeg mener at den er sjelden med manuelgir -----mener å huske at det var ekstrautstyr...utrolig nok....1999+
Adrenal1ne Skrevet Januar 22, 2012 Forfatter Skrevet Januar 22, 2012 Tusen takk for svaret Hawkon88 Var veldig mye nyttig stoff du kom med. Men nå står jeg ovenfor et lite dilemma. De fleste her sier at jeg bør gå for en 520 2.2l noe jeg forsåvidt også støtte, men om jeg kjøper meg den så har jeg ikke råd til å få noen dyre overraskelser, hvertfall ikke i nærmeste fremtid... Kanskje det er lurere å ta en billigere 523i og sitte igjen med penger som kan blir brukt på facelift løkter, NAF tester, servicer og ikke minst disse overraskelser.... Men må si du skremte meg med de stempelringene Hawkon88. Her jeg bor er det vanlig med -15 grader
jsjsev Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Tusen takk for svaret Hawkon88Var veldig mye nyttig stoff du kom med. Men nå står jeg ovenfor et lite dilemma. De fleste her sier at jeg bør gå for en 520 2.2l noe jeg forsåvidt også støtte, men om jeg kjøper meg den så har jeg ikke råd til å få noen dyre overraskelser, hvertfall ikke i nærmeste fremtid... Kanskje det er lurere å ta en billigere 523i og sitte igjen med penger som kan blir brukt på facelift løkter, NAF tester, servicer og ikke minst disse overraskelser.... Men må si du skremte meg med de stempelringene Hawkon88. Her jeg bor er det vanlig med -15 grader Krev heller NAF/takst test av 520i ved kjøp, så ikke blir noe dyre overraskelser
bcrazy Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 m52 har også nikasil stempelringer. Disse begynner å lekke med tid og stunder da nikasil HATER kaldstart, og oljeforbruket vil øke. I 2,2 mener jeg det er alusil, som er vesentlig bedre med tanke på den problemstillingen. Det er sylindrene som er belakt med ett nikasil belegg, ikke stempel ringene. M52 har alu blokk med nikasil bellegg. M52TU/M54 har støpejerns sylinder foringer. Problemet med nikasil belegg er at det ikke tåler bensin med høyt svovel innhold. Dette er imidlertid ikke noe problem i Norge. Nikasil er såfremt det ikke brukes dårlig bensin, svært holdbart. Har og blitt flittig brukt at blant annet porsche og er kjent for å vare svært lenge. M52 er kjent for minimalt oljeforbruk selv etter høy km. Selv tror jeg at du får det beste kompromiss mellem effekt alder og pris om du går for en facelift 520 med 2.2liter m54 motor.
Hollabaloo Skrevet Januar 22, 2012 Skrevet Januar 22, 2012 Det er sylindrene som er belakt med ett nikasil belegg, ikke stempel ringene.M52 har alu blokk med nikasil bellegg. M52TU/M54 har støpejerns sylinder foringer. Problemet med nikasil belegg er at det ikke tåler bensin med høyt svovel innhold. Dette er imidlertid ikke noe problem i Norge. Nikasil er såfremt det ikke brukes dårlig bensin, svært holdbart. Har og blitt flittig brukt at blant annet porsche og er kjent for å vare svært lenge. Det har jeg også lest mange steder. Nikasil er mao ikke noe problem i Norge, men i England der de har bensin med høyt svovelinnhold så ble det trøbbel med M52ene. Når det snakkes om ytelser og forbruk, så er det verdt å nevne en ting: Stasjonsvogn-utgaven av E39 er ca 200 kg (sic!) tyngre enn sedan-utgaven. Hvis jeg skulle byttet ut min E39, så ville jeg nok lett etter en velholdt 523i eller aller helst en 528i med manuelt gir, skinn, xenon, m.m. i prisklasse ca. 70000 kr. Nyere enn 10/1998.
Farrukh M Skrevet Januar 23, 2012 Skrevet Januar 23, 2012 Gå for 528... jeg brukte 6mnd for å finne min bil. og det var vært det. Det er nesten ikke ikke noe forbruk forskjel mellom 520-528.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå