Gå til innhold

hvordan løsne motorvifte lettest.. m52 99mod....??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det som har fungert for meg. Har sett at folk foreslåt å bruke et digert skruhjern og bruke dette slik at en låser skruene, men har ikke vært nødvendig for min del. Har bare brukt en vanlig hammer jeg. Hammeren ser ikke ut, men det får heller være. :)

Skrevet

sekskant bolter på reimhjulet ja men skal ikke av med det.... bare vifta... men vi prøver med en hammer og fastnøkkel å et slag inspirert av chuck himsellf...:)

Skrevet

Finn en 32mm fastnøkkel du ikke bryr deg så mye om, slip den nesten helt flat, så den er ca. 4-5 mm tykk, da passer den rett på mutteren på reimhjulet, da denne er veldig smal.

Så har du en ekstra 32mm nøkkel som du fester på viskosen, da klarer du og holde igjen reimhulet og løse vifta lett som bare fy.

Har gjort dette selv, og det er latterlig lett og løse den nå. :)

Skrevet

men jeg har 4 små bolter på reimhjul.. er det en mutter bak reimhjulet..? har ikke bilen foran meg her i stua...:)

eller misforstår jeg noe?

hs3yqgctcbpx7ii9vryh.gif

Skrevet

Skjønte ikke helt alpejohn sin forklaring, men du trenger en smal 32 nøkkel, f.eks tema. Det beste er om reima er på, da har du nok hold. Slå mot høyre på nøkkel med en hammer av et slag. Kanskje fler ganger om den ikke har vært oppe på en stund. Så er det bare å skru vifta med slurekobling for hånd så fort den har løsnet.

Skrevet

jo å få av vifta er første steg.. igrunn derfor den skal av slik at jeg kommer til reimene greiere.. de som er selve jobben egentlig..:)

takker for svar..

Skrevet

Gjorde dette senest i dag og er bare å sette en vanlig 32 mm fastnøkkel ned på mutteren bak vifta. Passe på at den ikke treffer noe plastikk og så ta et skikkelig wham mot høgre med hammeren.

Har du kjørt motoren bittelitt er det lettere å ta av vifta da det bare er å snurre den.

Jeg tar litt kobberpasta på bolten slik at det er lettere å ta den av neste gang.

Uansett dritenkelt når en bare har gjort det en gang.

Det som irriterer meg hver gang er den hersens slangen som går fra høgre side av radiatoren og til tanken på venstre side. Kan ikke ta av dekselet på min uten å løsne denne og det er ikke så lett å komme til med mine pølsefingre

Skrevet
Gjorde dette senest i dag og er bare å sette en vanlig 32 mm fastnøkkel ned på mutteren bak vifta. Passe på at den ikke treffer noe plastikk og så ta et skikkelig wham mot høgre med hammeren.

Har du kjørt motoren bittelitt er det lettere å ta av vifta da det bare er å snurre den.

Jeg tar litt kobberpasta på bolten slik at det er lettere å ta den av neste gang.

Uansett dritenkelt når en bare har gjort det en gang.

Det som irriterer meg hver gang er den hersens slangen som går fra høgre side av radiatoren og til tanken på venstre side. Kan ikke ta av dekselet på min uten å løsne denne og det er ikke så lett å komme til med mine pølsefingre

Da har vi gjort akkurat samme jobben idag...:) gikk smertefritt med en pent plassert slag på en fastnøkkel.. jeg la en fille ved ekspansjonstanken så jeg ikke risikerte å knuse noe plastikk..:) bolten på min var allerede smørt inn med noe snadder så bare skrudde den på igjen.. det slangeproblemet har ikke jeg på min da;) hvor mye stramma du igjen..? den gir jo etter så ikke så lett å sramme men stammer kanskje seg selv siden den er linx tenkte jeg..

Skrevet

Jeg har bare dratt den så vidt inntil igjen siden den drar seg til når motoren går.

Hatt den av og på igjen flere ganger uten at den har løsnet.

Skrevet
Jeg har bare dratt den så vidt inntil igjen siden den drar seg til når motoren går.

Hatt den av og på igjen flere ganger uten at den har løsnet.

:beer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...