Gå til innhold

Ladelampe lyser sporadisk, bmw e46 318i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en Bmw 318i M43 der ladelampa lyser i ny og ned. Ikke konstant lysing. Regner med at det er dynamoen som er problemet og bytte av regulator/børster er løsningen.

Men samme dag som lampa begynte å lyse bytta jeg olje, og da jeg satte oljefilteret på plass klarte jeg å søle noen dråper olje på "drivreima" (usikker på om den kalles det).

Kan dette være nok til at reima glipper litt og at det dermed blir dårlig lading noen ganger...eller er det bare tilfeldig at dynamoen begynner å trøble samme dag som jeg bytter olje.

Må også nevne at ikke merker noen forskjell i styring/servo når lampa lyser, dette skulle kanskje vært tilfelle om reima glepper?

Skrevet

Mangler voltmeter så får ikke sjekka med det første. Men heller mot at det er børstene eller dynamoen. Lampa lyser konstant nå.

Står en Valeo 100A dynamo på den nå, noen som har tips om hvor man finner rimelig regulator? På GS koster de 1400,- Mekonomen har regulatorer til mellom 500,- og 1000,-, men de oppgir ikke om de er til Valeo eller Bosch.

Skrevet

Er det ikke bedre å bare kjøpe ei ny en fra f.eks. koed eller noe? En ny en koster sånn typ 500,- mer enn bare regulatorene.. Men da er alt nytt, inkl. lagrene.

Skrevet

Kanskje ikke så dumt å bytte dynamo om man finner en til ok pris. Ser jo at det ikke er så ille pris på koed.no, men der finner jeg ikke dynamo til 318i.

Er det sånn at selv om det står en Valeo dynamo på bilen nå kan jeg bytte til bosch uten problemer?

Skrevet

Det er det samme hvilken merke du bruker. de står bare for forskjellige merker.. er som demper.. noen er sachs og rande er gas. begge vil passe.

Skrevet

Ok, takk for svar :D

Vurdere å gå for en brukt dynamofra norsk hugger da det var litt lang leveringstid på både spenningsregulator og evt ny dynamo fra Schmiedmann. Kanskje ikke det optimale med en brukt dynamo, men bedre enn ei uke uten bil. Ihvertfall for dama som bruker bila :D

Skrevet
Det kan være så enkelt som det ja. Sjekk ladinga da vel. skal ligge på rundt 13.7v ish.

Han får jo ikke til å måle feil når ladingen streiker sporadisk.

Skrevet

Bytta idag til en brukt dynamo fra hugger. Fortsatt Valeo 100A. Fikk det sammen selv om dynamoen var litt trang og få på.

Etter oppstart virker alt ok, bortsett fra en hyle/plystrelyd/summelyd (litt usikker på hvordan den beste forklares). Men den følger ihvertfall turtallet. Trodde først jeg hadde glemt noe da jeg satte sammen luftfilter boksen, men alt der ser ihvertfall riktig ut.

Så da sitter jeg igjen med at lyden kan komme fra enten drivreima eller at det er den brukte dynamoen som er problemet. Skal bytte drivreima i mårra bare for å utelukke det, men tviler på at det er det da lyden ikke endrer seg når etterhvert som bilen blir varm.

Kan lyden komme fra dynamoen ved tegn på dårlige lager eller lignende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...