Gå til innhold

E46, 320D blir ikke varm. (Byttet termostat osv..)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Noen som kan skjønne seg på hvorfor jeg ikke får ordentlig varme i bilen?

- Importert fra tyskland, første vinteren i norge (2004 modell).

- Gikk veldig kald en dag, så bestemte meg for å bytte termostat. da dette var gjordt så virket den helt som den skulle å lå midt på temp måleren, men etter 2-3 dager så begynte den å gå noe kaldt igjen. Nå har den blitt helt håpløs, å vil ikke få ordentlig varme ved midre den blir brukt hardt i lange bakker osv..

- Prøvd å sette papp forran radiatoren uten att det hadde noe betydelig invirkning.

- Det som er det rareste i hele saken, er att den plutselig finner ut den vil være varm en dag, om det så er 17-8 minus grader. Men som idag som det bare var -7 så ville den ikke bli ordentlig varm...

Noen som har peiling?

Skrevet

Får prøve det da!

Syns det var temmelig rart mtp att den funket fint når jeg byttet termostaten, mens så ble den gradvis mindre å mindre villig til å være varm..

Sitter den lettvindt til? :)

Skrevet

Veldig lett :D

De pleier å bli byttet samtidig når en av dem ryker og bilen ikke blir (helt/fort 'nok') varm.

26085.gif

Nummer på tegning: 08 Termostat for AGR-kjøler org. Avgasnorm EU 4

Delenummer: 11717787870

Kr 457.37

Dette er til M47n 150hk 320d. Fra Gsbildeler

Kjøpte min fra koed.no litt billigere, men hvis det bare er denne, slipper du jo frakten om du bor nærme en GS butikk.

Dette vet du sikkert selv, men nevner det nå i tilfelle.

Lykke til :D

Skrevet

Unskyld min uvitenhet, men Dieselbiler generelt er ikke min sterke side :P

Det er altså 2 termostater på den?

Den som ble byttet er jo da sikkert hoved termostaten, men hva er den AGR termostaten godt for?

Å har den virkelig så mye å si?

Skrevet

Eksosreturen går inn i innsuget og blir forbrent enda engang.

På vei mot AGR-ventil og innsug, er det et metallrør som eksosen går igjennom.

Dette røret har en løsning der motorens kjølevæske, kjøler ned eksosen som går inn igjen i motoren.

MEN.. denne løsningen fungerer også som oppvarming av kjølevæske, i tillegg til kjøling av eksosen.

Så disse to termostatene jobber sammen for å få bilen opp på normal driftstemperatur.

Uten AGR/EGR-termostat, vil du oppleve at du må kjøre endel kilometer ekstra for å oppnå normal driftstemperatur, og i mange tilfeller når du ikke normal driftstemperatur i det hele tatt (bortsett i fra akkurat i øyeblikkene det forekommer "hard kjøring")

På temp.måleren i instrumentpanelet, har du jo et blått område, så en hvit strek, så et stort mellomområde, en ny hvit strek, deretter rødt område. Normal driftstemperatur er ca. dønn i midten, men uten AGR-termostat, kan den f.eks. ligge max på den første hvite streken, og er altså et stykke fra normal driftstemp.

Skrevet

Vel og merke så gjelder det temperaturen på kjølevæsken,- og har ikke nødvendigvis noe med driftstemperatur å gjøre, da driftstemperaturen pr definisjon referer til oljetemperatur, og den kan være helt normal. Eller tar jeg helt feil her?

Skrevet

Da er jeg med. Var innom Snap drive idag igjen å fikk dem til å gå over siden de hadde byttet Termostaten i første omgang, å de sto hardt på att det var lufting om å gjøre..

Så de lufta den, å den sto midt på som den burde på vei derfra til jobben (som er snakk om bare noen få km, også en vei med litt motstand), så skal bli intresangt å se når jeg skal dra hjem om den kommer opp på vanlig temp eller ikke. Er som du sier Thundercunt, ligger muligens maks på den første hvite streken ved normal kjøring, også går den opp ved godt bruk.. Hvis den er like håpløs nå etterpå bestiller jeg Den AGR termostaten fra GS (Fant den ikke på Koed?)

Skrevet
Da er jeg med. Var innom Snap drive idag igjen å fikk dem til å gå over siden de hadde byttet Termostaten i første omgang, å de sto hardt på att det var lufting om å gjøre..

Så de lufta den, å den sto midt på som den burde på vei derfra til jobben (som er snakk om bare noen få km, også en vei med litt motstand), så skal bli intresangt å se når jeg skal dra hjem om den kommer opp på vanlig temp eller ikke. Er som du sier Thundercunt, ligger muligens maks på den første hvite streken ved normal kjøring, også går den opp ved godt bruk.. Hvis den er like håpløs nå etterpå bestiller jeg Den AGR termostaten fra GS (Fant den ikke på Koed?)

Koed har ikke alt i nettbutikken sin, men de skaffer vel så godt som alt!

Bare kopier delenummeret på delen du skal ha, så går du inn på koed.no og driter i å velge en bil. Bare trykk på "handlekurv" med engang forsiden kommer opp, så kommer det et søkefelt for delenummer.. Ikke bli skremt hvis delenavnet er på tysk noen ganger!

Jeg pleier å bruke realoem.com til å finne delene jeg skal ha på tegninger, så klipper og limer jeg alle delenumrene, og fører de inn i handlekurven på koed. Easy peasy.

Bare husk at det ikke er sikkert dette løser problemet ditt! Men kan uansett være greit å bytte begge termostatene når du først er i gang :D Sant som de andre sier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...