zanti Skrevet Januar 25, 2012 Skrevet Januar 25, 2012 Hei! Er nyregistrert på dette forumet, tenkte dette var riktig plass å finne de som virkelig kan BMW. Har vært Volvo-kar med flere forskjellige Volvo siden førerkortet kom på slutten av nittitallet, men jeg har nå innsett at jeg har prøvd det beste Volvo kan tilby og har ikke planer om å skaffe en ny av samme merke. Har heller aldri følt meg hjemme i en bil med FWD så nå er på tide å finne seg en bil med skikkelige kjøreegenskaper og trekk på riktig ende av bilen, noe Volvo dessverre ikke kan tilby. Så over til saken; har kjørt både ny (2012) og "gammel" (2008) 5-serie og begge disse var helt rå biler. Jeg skal derfor bytte til en 5-serie stasjonsvogn fra 2008-2010, den nyeste er i dyreste laget. Er fast bestemt på at dette er riktig bilvalg, men jeg kan ingenting om utstyrsnivået og hva som bør følge med disse. Skal ha diesel og stasjonsvogn og automat. 1. Er det verd å gå opp til 525DA 3.0 (197hk) fremfor 520DA 2.0 (177hk) ? Er det noen av disse motorene som er bedre enn den andre bortsett fra på effekt og moment? Prismessig er det relativt stor forskjell men sikter mot 3.0 foreløpig. 2. Hvilket ekstrautstyr bør man ha som et minimum? Er det noe man bør være på vakt etter når det gjelder ekstrautstyr, f.eks. feil/svakheter? Hvilket hifi-anlegg bør man ha? 3. Er det forskjeller fra 2008 til 2009/10-modellene rent teknisk? 4. Kjente problemer/kostbare utbedringer som man bør være obs på når man kjøper? 5. Anbefaler dere disse bilene? Har sikker flere spørsmål etter hvert men setter pris på alle svar jeg får
tobiasw Skrevet Januar 25, 2012 Skrevet Januar 25, 2012 Hei og velkommen! Du sier du har kjørt 2012-modell (F11), og 2008-modell (E61). Sikter du deg inn mot en brukt F11 som 2010-modell, eller en brukt E61 som blir en av de siste modellene? Det mest vesentlige ved å gå opp til 525DA, er at du får dieselrekkesekser som har jevnere momentkurve, finere lyd, og sannsynligvis bedre følelse og drag enn hva 520DA vil tilby med 4'er. Tror heller ikke forbruket vil bli så mye høyere i 525DA, enn 520DA. Men uansett, 520DA er jo en motor som gjør en svært god jobb i bilen den og Hvis du skal kombinere med X-Drive (4x4), så må du opp til 525DA. Utstyr er jeg usikker på, men skinn, navi, bi-xenon, M-Sport er jeg veldig glad i, Hifi, sport-/komfortseter, head-up-display, osv. Noen flere mer erfaring kan vel tilføye. Håper dette var litt til hjelp hvertfall, og lykke til med utrolig kule biler, enten det blir E61 eller F11
spitz Skrevet Januar 25, 2012 Skrevet Januar 25, 2012 Jeg kjøpte '08 E61 for bare et par uker siden, så har gått gjennom den samme prosessen som deg mtp must-have-utstyr. Etter min mening bør du ha komfortseter, webasto, den store navien (professional) og hifi-stereo (evt logic7) som minstekrav. Når det gjelder webasto er det både fordi det er meget behagelig - men også fordi dette garantert vil gjøre bilen mer lettsolgt senere. M-pakke er litt smak og behag - og vil nok dessuten gjøre jakten vanskeligere hvis du skal ha komfortseter, da mange M-biler har sportsseter. Komfortsetene er etter min mening et must i disse bilene, jeg prøvesatt begge før jeg handlet bil og for meg var det ikke i tvil. Full-elektriske 20 veier, el justerbart ratt og alt med minne som styres etter hvilken nøkkel som låser opp bilen. Meget behagelig å slippe å stille inn 20 veier på nytt når kona har kjørt bilen... Ting som head up-display, USB-audio inn og adaptiv cruise er også meget behagelig, men ikke noe must etter min mening. Husk dessuten på at jo lenger lista over must-have-utstyr er, jo lenger vil du måtte lete etter riktig bil. Vær også oppmerksom på at ting som koppholdere er ekstrautstyr, og skal du ettermontere må du visstnok bytte dashbord. Med andre ord greit å være oppmerksom på når man handler, da sånt er fort gjort å overse.
zanti Skrevet Januar 25, 2012 Forfatter Skrevet Januar 25, 2012 Takk for svar fra dere to over her tobiasw: Jeg har kjørt en 2012-modell som jeg nå forstår heter F11 ja. Utrolig flotte biler, men tror jeg drøyer et par år til de får en litt hyggeligere pris.. E61 er vel i såfall den jeg er på utkikk etter, som etter hva jeg forstår ble bygd fra 2003-2010. Sånn sett er nok F11 en betydelig nyere og mer moderne utgave, men 08-10-utgaven av denne er godt oppgradert siden 2003 av det jeg kan skjønne, både på utstyr og utseende. Har som mål å finne en fin 08-09 525DA og kommer sikker med en link når den tid kommer. Jobber med salg av Volvoen enn så lenge. Head up-display på F11 var rått! spitz: Webasto er noe jeg ønsker men originalmontert er ikke alltid å finne på de man finner på nett, og ofte er de bruktimportert fra Tyskland. Alternativet måtte bli et Defa-system som monteres etterpå. Er villig til å gi avkall på deler av "must have"-utstyr hvis den rette bilen til rett pris dukker opp Sete med minnefunksjon skal huskes. X-drive er kostbart, men de med kun RWD tar seg vel greit frem om vinteren? Personlig synes jeg RWD er å foretrekke foran FWD, også på vinteren, der er nok mange uenige. Gode vinterdekk er viktig uansett. Bør jeg styre unna egenimport via feks mobile24.de, selv om man forsikrer seg via å bruke et eksternt firma til opphandling, fortolling og garantier? Det er ekstremt mange å finne i Tyskland...
barsjef Skrevet Januar 25, 2012 Skrevet Januar 25, 2012 prøv å finn en 2009 modell, denne har nye Idrive som er betydelig bedre enn den gamle, er en god del som annonsere 08 modeller som 09 så det lønner seg å sjekke dette skikkelig Ellers kan jeg kun si meg enig i komfort seter/navi pro/adaptive frontlykter/Hifi/Webasto, er å veldig greit med usb tilkobling siden en da kan overføre musk direkte til harddisken i bilen. Kjøpte sjøl en 2010 model E60 som har alt dette for en måned siden som blev importert fra tyskland av forhandler på sørlandet.
zanti Skrevet Januar 25, 2012 Forfatter Skrevet Januar 25, 2012 Harddisk i bilen for mp3? Hvilke modeller har dette, eller hva trenger man av ekstrautstyr for det? Høres ut som et must have...
E.H.D Skrevet Januar 25, 2012 Skrevet Januar 25, 2012 Navi med slik iDrive kontroller (med knapper i tillegg til hjul) har harddisk. Kom vel på 09 modellene.
awt Skrevet Januar 25, 2012 Skrevet Januar 25, 2012 Det finnes biler med slik iDrive-hjul og det gamle systemet også. Biler med liten skjerm har kun det gamle systemet. Uten at jeg vet dette 100% sikkert mener jeg på at alle bilene fikk slik hjul i september 08 (2009-modellene), mens den nye navigasjonen ikke kom før mars 2009, så biler produsert mellom 09/08 og 03/09 ville jeg dobbelsjekket. Ellers er det ganske indivuduelt hvilket utstyr man ønsker. Noen kan ikke fordra skinnseter, mens andre må ha hengerfeste. Jo mer utstyr, jo mer kan bli ødelagt, men det var såklart mye morsomt ekstrautstyr tilgjengelig. Tenk litt over hva du føler du trenger og har lyst på. Det er du som skal handle bil, ikke nestemann.
barsjef Skrevet Januar 25, 2012 Skrevet Januar 25, 2012 Er sabla bra med Harddisk ja, Er ikke sikker på hvor stor den er, men ligger vel over 1000 sanger på min pr idag. Har hørt den skal være på ca 80gb men ikke sikker.
awt Skrevet Januar 25, 2012 Skrevet Januar 25, 2012 Harddisken er rundt 80gb, der 12gb er dedikert til media. Resten går til kart og slike ting.
zanti Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Skrevet Januar 26, 2012 http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32643048 Registrert 01/09 men ser ut til å ha USB og riktig navi? Synes nå denne i utgangspunktet ser fin ut, til tross for noe høy kmstand som indikerer langkjøring. Det er noe slikt jeg ser etter og helst under 400k. Jobber fortsatt med salg av nåværende bil men legger ut linker med spørsmål på de jeg vurderer så takker jeg for alle som er så greie og svarer Blir kjøp i løpet av våren!
Telcontar Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Det der er nok gammel navi, er identisk med den som er på min.
zanti Skrevet Januar 26, 2012 Forfatter Skrevet Januar 26, 2012 Ah ok. Men hadde overlevd med den forrige utgaven. Flott bil du hadde forresten
Telcontar Skrevet Januar 26, 2012 Skrevet Januar 26, 2012 Det er ny knott med knapper rundt osv, men kartene er ikke nye. De ser like kjedelig ut som på min. Som awt nevner, så må du ha bil som er produsert etter 03/2009 for å få de nye karta. Takk for det, er fornøyd så langt etter å ha hatt den litt over ett år .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå