Magnisx Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Hei, er nå 17 år og 18 nærmer seg med stormskritt så da er det jo et must med bil og førerkort! Det jeg lurer på er om dere kan hjelpe meg med og finne førstegangsbil. Tenkte på enten en 3 serie eller 5 serie bmw. Har ikke så veldig mye peiling på BMW, men en gang må være første! Skal ikke legge så mye penger inn i dette, men rundt en 20-30-35 k kanskje? Har søkt litt rundt omkring på finn, men blir så usikker om denne er bra osv. På forhånd takk! Moderatoredit (S.Hafsmo): Flyttet tråd, samt endret tittel for å inkludere spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw330i Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 har denne viewtopic.php?f=39&t=213186 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skilbert Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Hvor mye motor hadde du tenkt deg? Villig til å skru ting som blir ødelagt selv? eller burde det helst være så driftsikkert som overhode mulig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spruddel Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Kommer an på biltype. Siden du er her antar jeg at BMW er interessen? Bakhjulstrekk, manuelt gear og litt eldre bil gjør at du lærer å kjøre bil med hodet. Hjelper ikke å holde 100 inn i en sving og håpe at noe elektronikk skal redde deg da. Regner med at jeg selger min 520 nå til våren da 330'n skal på veien igjen Hatt den siden oktober, skulle bare ha bil gjennom vinteren egentlig. God bil å kjøre. Aldri hatt noe problemer med start eller slikt. Kosmetisk er det småtjafs, men bilen virker helt fint fra a-b og den er leken hvis du vil det også. Motor og drivlinje føles veldig bra og er lite rust på den. Tenkte meg vel i området 20k Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Bør i grunn kunne få tak i en e39 i god teknisk og i relativt utseendemessig grei stand til snaue 30 lapper. E39 med manuell og lite utstyr er egentlig en ganske så flott/sikker og problemfri bil og entre bilverden med vil jeg påstå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnisx Skrevet Februar 6, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2012 Hvor mye motor hadde du tenkt deg? Villig til å skru ting som blir ødelagt selv? eller burde det helst være så driftsikkert som overhode mulig? Vil at den skal gå litt ja! Skrur ikke så mye selv, men har venner som sikkert kan skru. Helst driftsikker ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnisx Skrevet Februar 6, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2012 Kommer an på biltype. Siden du er her antar jeg at BMW er interessen? Bakhjulstrekk, manuelt gear og litt eldre bil gjør at du lærer å kjøre bil med hodet. Hjelper ikke å holde 100 inn i en sving og håpe at noe elektronikk skal redde deg da. Regner med at jeg selger min 520 nå til våren da 330'n skal på veien igjen Hatt den siden oktober, skulle bare ha bil gjennom vinteren egentlig. God bil å kjøre. Aldri hatt noe problemer med start eller slikt. Kosmetisk er det småtjafs, men bilen virker helt fint fra a-b og den er leken hvis du vil det også. Motor og drivlinje føles veldig bra og er lite rust på den. Tenkte meg vel i området 20k Jepp, vil ha en BMW. Bakhjul og manuell er et must. Har du bilder av 520 din? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 En annen ting du må huske, er forsikringsbiten. Om du skal ha en bil på deg selv, kan det være lurt og ikke velger biler som er på "rødlista".. Da kan forsikring i året fort bli like mye som du betaler for en evt bil. En E39, som Ballder over her nevner, er nok et klokere valg foran en f.eks E30, E34 eller E36, siden du får en nyere bil, og en bil som mest sannsynlig ikke har samme ulykkesstatistikk osv som de andre 3 nevnte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spruddel Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Jeg betaler mindre forsikring på min 520 enn på min gamle MB 230TE (132 hk) og 520'n har 150 hk, så det er neste effekttrinn hos forsikringsselskapet.. MB'en er ikke typisk ungdomsbil. Ligger bilder i tråden i signaturen min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnisx Skrevet Februar 6, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2012 520i så fin ut spruddel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Da jeg valgte min førstebil følte jeg at jeg gikk på en kanskje typisk smell, man velger en bil som ser tøff ut, gjerne med litt kraftig stereo, store felger og blåser helt opp i hvordan person som har hatt bilen før deg, servicehefte og kanskje også rust. Anbefaler deg i å finne deg en bil som har hatt få eiere, gjerne litt eldre mennesker, gjevnlig fulgt opp med servicer og godt vedlikeholdt. Som f.eks; http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32981840 http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32652765 (Denne får du sikkert prutet litt ned pga. dens km.stand. Kanskje ikke no slik du har sett for deg, men det er ihvertfall stort sett slike biler som er mest drift sikre. Men en veldig positiv ting med "disse" bilene, er at du selv kan bestemme hvordan de skal se ut, med tanke på felger og senk, (Stort sett ikke mer som skal til) Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasD Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 E36 318is er en fin førstebil. Mye tøft som kan gjøres, går greit og bruker lite bensin. Koster en snau tusenlapp i mnd med delkasko på meg selv (18 år). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joachim sørlie Skrevet Februar 7, 2012 Share Skrevet Februar 7, 2012 Prøv og finn en bil du liker selv, og ikke kjøp den første og beste du liker, prøv og legg litt tid i det og ikke stress, pass på at den er godt tatt vare på osv, fulgt servicer og alt slikt! Selv så jeg etter bil i over 1 år før jeg endte opp med den jeg har nå, den kosta det dobbelte av det jeg hadde tenkt og bruke, så jeg sitter med lån hos mann og pappa, men angrer egentlig ikke.. Bare man finner en som man selv liker og tror man blir fornøyd med, så tror jeg det hjelper mye! Jeg er del eier på bilen min sammen med pappa, så forsikringen står på han, noe som passer meg veldig greit.. Er mye muligheter bare man tenker seg litt om ønsker deg uansett lykke til, er selv bare 17 og vet hvor digg det er med ny bil på tunet.. Selv har jeg vell hatt 5 biler før denne tror jeg, men var noe spesielt med den siste nå, venta på den som sagt i over 1 år, og når man endelig finner en man liker er det utrolig digg! bare ikke forhast deg, det er det mange som driter seg ut på, at dem bare vil ha en bil.. Men man skal jo faktisk kjøre den hver dag Sikkert rotete innlegg, skrivd på iPhone og i halv søvne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Februar 7, 2012 Share Skrevet Februar 7, 2012 Jeg ville valgt golf 2gti. Enkel og billig deletilgang,- lette å skru på, så godt som ingen elektriske duppeditter som lager feil (de er det MANGE av på e39) halvparten av forbruket til e39 ved aktiv kjøring (hvilke 18åringer som ikke kjører aktivt) billigere forsikring,- og ikke minst det er framhjulstrekk, så bilen understyrer istedet for å overstyre hvis du går for hardt på gassen i en sving.. Du må lære deg å krype før du kan gå, dvs lær deg å ta kontrollerte håndbrekksladder før du begynner med drifting.. Golf2 er kanskje ikke like status som en e39, men du vil hvertfall få brukt bilen mye mer pr krone.. Hilsen han som har brukt 30 000kr i service på sin 97mod e39 siste 10 000km/2år. e39 er en sånn sett en billig bil som fort kan bli dyr.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 7, 2012 Share Skrevet Februar 7, 2012 Er ikke Golf GTI dyre å forsikre? Golf II er jo i tillegg gammel, og ikke akkurat sikker etter dagens målestokk. Anbefaler nyest mulig bil og minst mulig motor. E46 316i eller evt 318i er en fin førstebil. Går helt greit. Godt nok til en 18 åring. I tillegg er den driftssikker og god å kjøre. E39 520i kan også være et greit alternativ. Mye bil for pengene, men ofte litt mer feil enn E46. Det finnes nok 18-åringer her inne som er totalt uenige, og som prioriterer stor motor, men man må lære å krype før man kan gå. jeg er ikke eldre enn at jeg husker godt min egen "tenåringstid" bak rattet. Følte meg veldig kompetent der og da, men i ettertid ser jeg at jeg hadde mye å lære, og gjorde nok lurt i å starte med en moderat bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå