Gå til innhold

Tips rundt valg av førstebil?

Magnisx
 Share

Anbefalte innlegg

Er ikke Golf GTI dyre å forsikre? Golf II er jo i tillegg gammel, og ikke akkurat sikker etter dagens målestokk.

Anbefaler nyest mulig bil og minst mulig motor. E46 316i eller evt 318i er en fin førstebil. Går helt greit. Godt nok til en 18 åring. I tillegg er den driftssikker og god å kjøre. E39 520i kan også være et greit alternativ. Mye bil for pengene, men ofte litt mer feil enn E46.

Det finnes nok 18-åringer her inne som er totalt uenige, og som prioriterer stor motor, men man må lære å krype før man kan gå. jeg er ikke eldre enn at jeg husker godt min egen "tenåringstid" bak rattet. Følte meg veldig kompetent der og da, men i ettertid ser jeg at jeg hadde mye å lære, og gjorde nok lurt i å starte med en moderat bil.

Skal vell lete litt for å finne en E46 316 til under 30 000? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vell lete litt for å finne en E46 316 til under 30 000? :)

Dukker da opp noen nå og da. Har sett rep. objekt til 5K og gikk en 00 320DT med no småskader til 12k på finn i dag. E46 er blitt utrolig billige i det siste.

Her er en til 33

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32884225

Veldig kurrant førstebil. Hadde nesten lik selv, men går såklart fort lei av motor. Ville gått for en sein E36 coupe evt sein E34 525 24v med ditt budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så "dum" og kjøpte en 99mod 1,8t passat da jeg var 18. Den gangen kostet bilen 100 000. Ettersom jeg skulle ha en tøffest mulig bil for pengene var den gått langt. Jeg brukte over 20 000kr i verkstedsutgifter (fordi bilen ikke var lett nok å skru på til at jeg kunne gjøre det selv) på det året jeg hadde den. Da kostet den meg 20 000kr i forsikring, 20 000kr i verksted, og over 20 000kr i verditap. ALLE pengene jeg tjente på bi-jobben min ved siden av skolen gikk med på å drifte den bilen kun for småkjøring. Videre hadde jeg ikke råd til å gå ut like mye som jeg ville etc. Fordi bilen var så dyr å ha/bruke..

Deretter kjøpte jeg en e34 91mod 520ia. Den var mye billigere i innkjøp, men brukte 1-1,5liter på milen slik jeg kjørte. Var gått 270 000km, en haug med feil, og ble solgt som delebil når den ikke gikk gjennom eu-kontrollen..

Dvs jeg har gjort begge feilene. Den beste bilen jeg har hatt til nå, er faktisk e30en. Både delepriser og hvor lett den er å fikse på.. Hvor gøy er det ikke med en bil som går greit nok (gti 8v er ikke såå kjapp) og som du kan fikse og skru litt på selv? og samtidig har du råd til å finne på andre ting?

Jeg kan si det så enkelt som dette: Bmw er dyrt. Enten er det billig i innkjøp, og dyrt å kjøre/vedlikehold,- eller så koster det i innkjøp, og du må tåle å tape mye penger på bilen.. eventuelt begge deler hvis du skal ha noe gromt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte gamle seks-serien min som førstebil, kan si det har vært ganske uproblematisk! Noe har det vært, men har vel på de snart 4 årene vært to akutte tilfeller for delebytting(mellomaksellager og clutchslavesylinder) når jeg byttet dette ballet det på seg et par deler ekstra, men ikke store kostnaden og heller ikke store jobben.

Kjempebillige deler og deletilgangen er meget bra! Byttet slitedeler når det har vært behov for det.

Har vel en regningbunke som er på rundt 15k tilsammen for alt av deler som er kjøpt på bilen på de 4 årene.

Så koster det meg ikke stort å eie den heller.

Å skru på den bilen er en lek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...