Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
å:)

Hva er da forskjellen på m50 og m52?

Fått det for meg at det er samme maskinen.

Så og si likt som jeg har forstått det. Men er endel mer elektronikk og ræl på m52. Også er det vel alu blokk. Annen kompresjon er det vel også.

*Detta må du ta med en jævlig stor klype salt!*

Står endel om det på nettet, men aldri hatt no stort hue for alle de talla som hører med i forskjellene (kompresjon, ventilløft osv) :-P

Skrevet
KdFI er bygget fra grunnlaget av MS 8) Så det er en forbedring av MS :wink:

Du var på vei til å ha rett, men snubla i innspurten.

KdFI er en lukka utgave av MS, i den forstand at du ikke får gjort mye ifht å oppgradere programvaren utover rene oppdateringer (dvs ikke MS2Extra, så du går glipp av MANGE nyttige funksjoner). Dessuten koster KdFI mer enn DIYPnP, som ER et fullverdig plug and play Megasquirt.

MS FUNKER! Komponentfeil er ikke no hyppigere der enn i et hvilket som helst annet sprut. MS bruker også BIP373 coildrivere, som er samme som BMW brukte selv i ecu til bl.a. S54.

Eneste er at MS er littegranne kresent på hvilken inngang du bruker til hvilken type trigger (Hall-giver vs VR-sensor), men det er helt greit. Ingen med et lite snev av kunnskap fyller diesel på en bensinbil og tenker "drivstoff er drivstoff".

MS3 (forsåvidt også alle MS på PCB v3.72 og nyere) har også fått vekk problemet de tidligere hadde med flyback og lavohms dyser. Det vil igjen si at en "fersking" på datasprut ikke trenger sette seg inn i no mer enn om det er VR-sensor eller Hall-giver på motoren :P

Jeg hadde aldri tatt i et sprut før jeg bygde og mappa min egen DIYPnP, som jeg kjørte uten feilslag i 1.5 år før jeg blei påkjørt og leverte skiltene på bilen for lagring.

Skrevet

Den store forskjellen på MS og andre sprut er vel at med MS må du ha litt peiling på hva du holder på med, eller være villig til å lese deg opp på temaet.

Jeg kjenner flere som har kjørt MS uten problemer i flere år, og jeg kjører det jeg også.

Skrevet

MS er faktisk ikke så dårlig som alle skal ha det til. De fleste har hørt fra noen at det suger, så dem sier det videre til andre folk, men egentlig har dem ikke prøvd det selv. Kjenner også flere som har MS, og dem er fornøyde med det! Har selv loddet MegaSquirt 2 nå, og skal montere det i e30'en min snart.

Dette sprutet er billigere enn di fleste andre sprut, men det er ikke like korrekt som andre, men det funker bra :) Nå sier jeg ikke dette bare fordi at jeg har MS selv, men jeg kan fortelle det siden jeg har erfaringer med det, og at kompiser kjører med det sprutet. Er uansett delte meninger om det, men jeg synes du skal gå for det. Trenger ikke sprut til 15000kr i første omgang ;)

Lær deg erfaring billig, og bygg dyrt etterpå :)

Skrevet

hva legger du i "ikke like korrekt"? CPU'en i MS2 er faktisk kjappere og har større båndbredde på flyttall enn ganske mange av datasprut i den dyre enda av skalaen. MS3 er enda et knepp kvassere enn den igjen.

Men det er helt riktig at det krever bittelitt kunnskap, men om du lodder sammen selv sparer du en liten penge (til f.eks. bredbåndslambda ;) ) samtidig som du lærer enormt mye på de få timene det tar. Da sitter du gjerne med all kunnskap du trenger for å få til før sprutet er montert :)

Skrevet
hva legger du i "ikke like korrekt"? CPU'en i MS2 er faktisk kjappere og har større båndbredde på flyttall enn ganske mange av datasprut i den dyre enda av skalaen. MS3 er enda et knepp kvassere enn den igjen.

Men det er helt riktig at det krever bittelitt kunnskap, men om du lodder sammen selv sparer du en liten penge (til f.eks. bredbåndslambda ;) ) samtidig som du lærer enormt mye på de få timene det tar. Da sitter du gjerne med all kunnskap du trenger for å få til før sprutet er montert :)

Ble kanskje feil å si at det ikke var " korrekt ", men mer avansert var det egentlig jeg hinta til :P Ja, sparer litt penger på å lodde selv, pluss at det er veldig lærerikt! Høres ut som at du lodda MS'en din selv? Siden du nevner " BIP373 " coildriveren :)

Skrevet

hehe, eneste jeg savna i MS2 var mulighet for traction control :P Men gjett hva som dukka opp i Extra-firmware til MS3? :D Trenger ikke sensorer engang, kan bruke DOTrpm :)

Ellers har det alt hvertfall jeg kan tenke meg til.

Antilag, launch control, boostcontroller, MAPswitch, plenty med både analoge og digitale innganger, mulighet til å styre inntil 12 sylindre individuelt om du skaffer WBO-kontroller med CANBUS-tilkobling, støtte for både 2 og 3-wire IAC, og MAPs med plenty oppløsning med interpolering.

Ja, jeg lodda min selv :P

Skrevet
hehe, eneste jeg savna i MS2 var mulighet for traction control :P Men gjett hva som dukka opp i Extra-firmware til MS3? :D Trenger ikke sensorer engang, kan bruke DOTrpm :)

Ellers har det alt hvertfall jeg kan tenke meg til.

Antilag, launch control, boostcontroller, MAPswitch, plenty med både analoge og digitale innganger, mulighet til å styre inntil 12 sylindre individuelt om du skaffer WBO-kontroller med CANBUS-tilkobling, støtte for både 2 og 3-wire IAC, og MAPs med plenty oppløsning med interpolering.

Ja, jeg lodda min selv :P

My kult man kan gjøre der ja :) Men må man gjøre noe spessielt med MS2'en hvis man skal kjøre det på v8 motor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...