ibocan92 Skrevet Februar 20, 2012 Skrevet Februar 20, 2012 tenkte jeg skulle sjekke om dynamoen lader som den skal sÄ mÄlte mens motorn gÄr sÄ fikk jeg en verdi pÄ ca 20V og litt mer:S skrudde av motorn og da lÄ den fortsatt pÄ 20v.. bilen har 115amp dynamo og 2stk batterier pÄ tilsammen 180amper. jeg stramma dynamo reima forrige uke og fÞr det sÄ pleide strÞmmen pÄ bilen Ä ligge pÄ 13,7v med motorn pÄ. sliter med Ä forstÄ hvorfor det er sÄ hÞyt volt uten at elektroniske ting i bilen blir pÄvirket av det:S
Fliid Skrevet Februar 20, 2012 Skrevet Februar 20, 2012 Sjekk fÞrst batteriet pÄ mÄleinstrumentet ditt
ibocan92 Skrevet Februar 20, 2012 Forfatter Skrevet Februar 20, 2012 Sjekk fÞrst batteriet pÄ mÄleinstrumentet ditt det er en batteri tegn pÄ multimÄlern jeg brukte.. kan det vÊre at den er snart tom? og den burde mÄle riktig forde eller?
Fliid Skrevet Februar 20, 2012 Skrevet Februar 20, 2012 Er det batteritegn i displayet, sÄ kan den vise feil og gjÞr som regel det. Bytt batteri pÄ instrumentet.
rekorden Skrevet Februar 20, 2012 Skrevet Februar 20, 2012 FÄr du batterivarsel er nok batteriet pÄ tur. I tillegg er det rimelig tydlige bevis pÄ at det ikke lenger viser riktig verdi. Ikke uten grunn at svigerfar mÄlte nÊrmere 400 volt i stikkontakten hjemme for en tid tilbake;) Btw, billiginstrument?
SSM Skrevet Februar 20, 2012 Skrevet Februar 20, 2012 Hvis du lader 20v sÄ lukter det sÄ sinnsykt med dritt av bilen at du hadde merka det. PÊrene varer heller ikke sÄ veldig lenge da. Kompiss lada vel rund 17 pÄ sin Sierra, da varte pÊrene i 20 min elns.
ibocan92 Skrevet Februar 20, 2012 Forfatter Skrevet Februar 20, 2012 FÄr du batterivarsel er nok batteriet pÄ tur.I tillegg er det rimelig tydlige bevis pÄ at det ikke lenger viser riktig verdi. Ikke uten grunn at svigerfar mÄlte nÊrmere 400 volt i stikkontakten hjemme for en tid tilbake;) Btw, billiginstrument? tror ikke det er sÄnn til 10kr lixom men den funker utmerket ellers, fÄr prÞve Ä bytte batteriet Ä se da hva den viser ellers sÄ har jeg en mini mÄler som tar bare husstrÞm bilstrÞm og kontakt modus.
ibocan92 Skrevet Februar 20, 2012 Forfatter Skrevet Februar 20, 2012 Hvis du lader 20v sÄ lukter det sÄ sinnsykt med dritt av bilen at du hadde merka det. PÊrene varer heller ikke sÄ veldig lenge da. Kompiss lada vel rund 17 pÄ sin Sierra, da varte pÊrene i 20 min elns. alle pÊrene er i orden pÄ bilen min sÄ regner med at det er bare den mÄlern som lurer meg:P
Fliid Skrevet Februar 20, 2012 Skrevet Februar 20, 2012 Om det er ett "billig" apparat sÄ fungerer det like godt som alle andre dyre varianter, man mÄ bare bruke det pÄ spenningsnivÄer/strÞmnivÄer som det er designet for. Men sÄnn er det jo med alt man kjÞper.
KnutNilsen Skrevet Februar 22, 2012 Skrevet Februar 22, 2012 hÞres ut som voltometere ditt er feil, vist ikke du har kobla feil pÄ batteriene?
marcusss Skrevet Februar 22, 2012 Skrevet Februar 22, 2012 hÞres ut som voltometere ditt er feil, vist ikke du har kobla feil pÄ batteriene? Vil det vise 20 volt hvis man kobler omhverandre pluss og minus? mvh
hsd Skrevet Februar 22, 2012 Skrevet Februar 22, 2012 hÞres ut som voltometere ditt er feil, vist ikke du har kobla feil pÄ batteriene? Vil det vise 20 volt hvis man kobler omhverandre pluss og minus? mvh blir vell bare minustegn forran da. (dersom man forveksler fÞlepinnene) - Bytt batteri pÄ voltmeteret.
ibocan92 Skrevet Februar 22, 2012 Forfatter Skrevet Februar 22, 2012 begge batteriene er kobla 100% riktig med 100amp sikring mellom + pÄ batteriene. forsterkeren er kobla pÄ 2. batteriet sÄ vis den 100amp sikringen skulle ryke sÄ merker jeg det fort ved at forsterkeren slutter Ä virke etterhvert som 2.batteri gÄr flat. har ikke bytta bat pÄ mÄlern enda pga sykdom men skal bytte nÄ og se om det var den som viste feil(mest sannsynlig)
rekorden Skrevet Februar 22, 2012 Skrevet Februar 22, 2012 Om det er ett "billig" apparat sÄ fungerer det like godt som alle andre dyre varianter, man mÄ bare bruke det pÄ spenningsnivÄer/strÞmnivÄer som det er designet for. Men sÄnn er det jo med alt man kjÞper. Jeg forsÞkte Ä si at ett billig apparat har lettere for Ä vise feil enn ett dyrt og godt kalibrert ett. NÄr batteriene pÄ disse (eller de fleste) multimeterne blir svake, er det stÞrre mulighet for feilvisning. Multimeteret svigers hadde som viste feil kostet rundt en 50-lapp og var fra Europris. Mine multimeter fra Biltema og fra Fluke har aldri hatt disse feilvisningene, selv med godt oppbrukte batterier.
ibocan92 Skrevet Februar 22, 2012 Forfatter Skrevet Februar 22, 2012 bytta batteriet pÄ mÄlern og da viste den 13.85volt ca pÄ tomgang uten noen lys pÄ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ