Gå til innhold

BMW E38 M62B44, mister drag og ugjevn tomgang, LØST!


Muztang289
 Share

Anbefalte innlegg

Hello!

Bilen har blitt satt til siden nå da jeg har gått til innkjøp av en homsebil ved navn Peugeot 106 1,1 l med 59 bruuuuuutale hk.. Nok om det..

BMW'n blir kjørt 5-20 mil hver helg for litt kose kjøring og hun har nå startet å vise litt rare syntomer på en eventuelt forkjølse virker det ut som..

Når motoren er blitt kjørt litt hardt ( selvsagt etter den er blitt god og varm ) så hender det at den går som en bøtte med dritt, i 3. gir og bånn gass så skal det skje noe, men når turtallet står stille og farten holdes så er det noe galt et sted.. Om dette skjer under kjøring og jeg stopper bilen så går den gjevnt på tomgang, men virker ut som en eller fler sylindre ikke er i bruk da det rister og vibrerer i bilen.. Problemet blir borte når jeg skrur av motoren og starter den igjen, da er den så god som "ny" igjen.

Har hatt problemer med at tennpluggene hadde klart og skru seg opp ifjor sommer og de stod og tikket og bevegde på seg når motoren gikk, la merke til denne tikkelyden lenge før det, men ble fortalt av flere mekanikere at dette var eksosmanifold pakningen som kanskje er gåen så jeg tenkte ikke noe mer over det frem til den ene coilen min røyk.. Skrudde da opp alle, sjekket om det var flere som hadde tatt kvelden men det var bare den ene, strammet alt godt igjen og satt det slik det skal være..

Jeg mistenker kanskje at det kan være en eller flere coiler som er problemet igjen, men det som er veldig rart er det at motoren skal vel ikke fryse seg fast på et visst turtall i 3. gir ved full spiker ved at en eller to coiler er defekte?

Kan kanskje være en sensor et sted som er sliten også..

Kom på nå at den samme dagen utførte jeg en motorvask med høytrykk spyler ( langt unna med pistolen ), men dette er blitt gjort mange ganger før uten problemer..

Kjapt fortalt, så kanskje litt slurvete men..

Påforhånd takk! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

du vasket motoren sier du.

ta av deksla over tennpluggene og se om det er vann nedi der. de er sensitive på det sjø. du kan også koble av en og en coil og høre om motorlyden endrer seg. endrer den seg så er den sylinderen med... .

ellers vil jeg bare anbefale en diagnose egentlig... lykke til : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket smått over ledninger og slikt, bla. til luftmengdemåleren, nede i den fant jeg et par dråper med vann, men kjørte en del igår og prøvde ut og se hva og når dette problemet inntreffer og ble litt klokere..

Har lest litt rundt på nettet og det står noen steder at det er vanos på den, noen steder at den ikke har det så nå sitter jeg her litt små forvirret, for etter hva jeg har forstått så skal vanos slå inn rundt 4 tusen rmp?

Motoren går like bra som før i alle gir FØR 4 tusen rpm men alt over så mister den ALT som heter drag og krefter.. Tenkte å dra på jobben nå og fyre opp varmekanonen ned mot motorrommet og skru opp dekselet ned til tennplugger og sjekke alt som evnt. kan føre til problemet og ta en diagnose for å se om det evnt. kommer opp noe feilmld.

Spørsmål: Har M62B44 vanos?

Kan det være vanos som har tatt kvelden/fuktighet ved evnt. ledninger rundt denne da problemet oppstår ved ca 4 tusen rmp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du merker så voldsomt mye om Vanos ryker. Litt mere støy bare.

Har du hatt av dekslene og sjekket at det ikke ligger vann/olje rundt tennpluggene?

Vil ihvertfall anbefale deg å ta en diagnose.

Jeg kjøpte en sånn bluetooth OBDIIgreie på Ebay til 30$ inkl frakt. Denne sammen med Torque-appen på mobiltelefonen lar deg bl.a lese av feilkoder. Du kan og få opp live informasjon fra motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du merker så voldsomt mye om Vanos ryker. Litt mere støy bare.

Har du hatt av dekslene og sjekket at det ikke ligger vann/olje rundt tennpluggene?

Vil ihvertfall anbefale deg å ta en diagnose.

Jeg kjøpte en sånn bluetooth OBDIIgreie på Ebay til 30$ inkl frakt. Denne sammen med Torque-appen på mobiltelefonen lar deg bl.a lese av feilkoder. Du kan og få opp live informasjon fra motoren.

Sjekket om det lå vann/olje der, det lå sividt litt olje der, men langt ifra til å gjøre pluggene våte..?

Tok trykkluftpistol og blåste tørt i alle kontakter jeg kom til i motorrommet..

Tok også diagnose med Carsoft ( helt ok, men elendig iforhold til alt annet ) og etter sletting av alle feilmld og etter test tur fikk jeg opp disse to som feilmld: DME / DDE, Inst. Cluster Dia og LCM / CCM som feilkoder..

Men en ting jeg ikke helt forstår, om det skulle evnt. være olje/vann som forårsaker dette, hvorfor er det ikke på lavere turtall også? Problemet oppstår KUN ved over 4000 rpm.. :-s

Ellers fikk jeg byttet olje og vasket bilen innvendig, utvendig og under.. Når jeg akuratt var ferdig med å vaske, så røyk fjæra på høyre side bak.. =/ Aldri nok med 1 problem.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du ikke opp detaljene av feilkodene? Det gjør jeg i Carsoft. Prøv og bare lese av DME?

Du har ikke en tett Kat da?

Hvordan får jeg det opp? Prøvde å lete etter det, men fant ikke detaljene.. Er det 6.5 du har eller?

Kat'n kan kanskje være tett, gudene vet..

Alt jeg vet, det høres ut som eksoslekasje under bilen et sted når motoren og eksosen er kald, men dette gir seg fort når motor og eksos blir varm..

Kan dette ha noe med kat å gjøre??

Sveise på et rør og bare fjerne kat'n? Noe forbedringer ved dette som effekt og lyd eller er det ikke merkbart?? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lenge siden jeg har brukt carsoft at det husker jeg ikke. Var ihvertfall 6.5.

Får du ikke opp noe om du bare søker feilkoder på DME?

Tett kat kan vel sjekkes på temp. Tror jeg har tett kat selv på 540en, men har ikke fått sjekket opp i det enda.

Kan selvfølgelig bare fjerne dem dersom du ikke har o2 føler før og etter kat. Vet ikke om dette vil påvirke målingene på PKK i den grad at den ikke blir godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg får tiden til å dra innom jobben igjen å sjekket opp feilkoder igjen.. ;)

Når det kommer til kat, så har jeg ikke peiling på hvordan denne fungerer, men om jeg husker riktig etter hva jeg har hørt så fungerer denne ikke ordentlig før den har oppnåd drift temperatur, right?

De syntomene jeg har hvertfall på eksosen er at når motoren og eksosanlegget er kaldt, høres det ut som om jeg har eksoslekasje midt under bilen, når anlegget blir varmt blir dette fort borte. Når jeg parkerer bilen og skrur av, så hører jeg at det er bra med varmegang i eksosen da det knitrer godt i et par minutter..

Jeg føler at fingern peker mot kat da dette virker mest logisk ut.. Men kan så lite om det så skal ikke si noe sikkert.. =/

Noen som vet eller er enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...