jalo Skrevet Mars 4, 2012 Share Skrevet Mars 4, 2012 Skulle skifte injektordyse nr. 4 på min 2000 320d (dysa med el.kabel på) Alt gikk greit til jeg skulle dra ut selve dysa; den sitter blegg! Er det normalt at disse setter seg? -slik at man må bruke mye makt for å få den ut?? Ga til slutt opp da jeg ikke har egnet utstyr for øyeblikket.. -Jeg tenkte å lage meg er slagtersj som jeg skrur nedpå dysa der hvor dieselrøret er skrudd på (på toppen av dysa) deretter regner jeg med å kakke ganske hardt for å løsne den... (synes det virker litt "skummelt" å bruke så mye makt da men) Fint om noen med erfaring/kunnskap om dette kan gi tilbakemelding! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Mars 4, 2012 Share Skrevet Mars 4, 2012 De pleier å sitte noe helt jævlig! Kjør motoren skikkelig varm, så demonterer du det som må til (innsug osv) og så bruk slagtersj som du skrur fast i dysa. Ikke vær redd for å bruke mye makt, det må til for å få dritten løs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalo Skrevet Mars 4, 2012 Forfatter Share Skrevet Mars 4, 2012 Da blir det å ordne meg med en slagtersj! Bilen står i verkstedet, "klar for injektor-demontering" så satser på at det går uten at motoren er varm..vet ikke om jeg gidder å skru den sammen igjenn bare for å kjøre den varm, prøver med tersj først iallefall.. -går det an å varme litt med propanbrenner kanskje? -hvis man passer på/dekker til irundt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svendis Skrevet Mars 4, 2012 Share Skrevet Mars 4, 2012 Dynke wd40 nedi som får stå å godgjøre seg er ikke dumt. Jo lengre jo bedre! Skikkelig slagters er et must. Enten kommer de greit, eller så sitter de som F Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalo Skrevet April 1, 2012 Forfatter Share Skrevet April 1, 2012 Har/har hatt ryggproblemer så har ikke gjort noe mere med bilen på flere uker, men idag var formen bedre, så lagde en slagtersj for å kakke ut dysa. Men den løsner ikke selv om det kakkes hardt flere ganger... Er det "normalt" at det sitter så jæv...? Lurer på å lage/skaffe et svintungt lodd på slagtersjen og prøve igjenn, men synes det er brutalt og bruke så mye kraft på dysa.. Er det andre her som har vært borti samme problem? Er det bare "å pøse" på med slagtersjen til dysa løsner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Lag ett løfteøye i enden av tærsjen, og løft bilen (ikke klar av bakken selvsagt) i den med talje fra taket/elefantjekk/truck eller lignende, også tærsjer du løs. Dynk også godt med wd40 som nevnt tidligere, eller diesel halvblandet med totakts olje, og la det virke over natten først. Lykke til. Bare tilføye at du MÅ sørge for at vinklingen i løftet/draget må justeres inn slik at du drar i dysens lengderettning, og ikke sideveis/vinkel på dysa. Har aaldri gjort dette på en bmw diesel selv, men har gjort det på diverse andre dieselmotorer, og på noen dyser får du også plass til en innretning (konstruert der og da for formålet) som gjør det mulig og få festepunktet til å dra/forspenne dysen med i mellom tærsj og dyse. Uansett.. Sørg for at draget/belastning blir mer eller mindre KUN rett ut i forhold til dysens vinkling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-E30 Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Kan sitte litt ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet April 1, 2012 Share Skrevet April 1, 2012 Nå snakker vi TÆRSJ. Genialt utført, men tror jeg ville pakka inn bilen litt bedre enn det der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalo Skrevet April 2, 2012 Forfatter Share Skrevet April 2, 2012 Føkk...! håper jeg slipper unna med cola... -dynka litt rundt dysa igårkveld, skal vei å prøve senere idag. Håper inderlig jeg slipper å styre så mye som de gutta på filmen gjorde.. Men skjønner at det er bare å bruke rå makt uten å holde tilbake noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 2, 2012 Share Skrevet April 2, 2012 det er naturligvis ikke bare å bruke rå makt uten å holde tilbake noe. Dysa sitter tross alt fast i toppen, som er laget av alu. Må man så må man, men det er viktig en forstår risikoen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalo Skrevet April 10, 2012 Forfatter Share Skrevet April 10, 2012 Var på jobb idag å lagde en skikkelig slagtersj, og da fikk jeg ut dysa ikveld gitt Men det som jeg har dynket irundt dysa har trekt seg nedi og det har sikkert kommet inni sylinderen da den løsnet. Rengjorde så godt som mulig der dysa har stått, men for å få ut evt. væske/rusk i sylinderen tenkte jeg å dra irundt motoren for hånd et par runder, og deretter kinne litt med starteren. Hva tror dere om denne fremgangsmåten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalo Skrevet April 11, 2012 Forfatter Share Skrevet April 11, 2012 -en ting til; hvilken vei skal jeg dra rundt motoren når jeg setter på skralla på veiva/reimhjulet, mot eller med klokka? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå