bimmerR Skrevet Mars 9, 2012 Skrevet Mars 9, 2012 Om det er mye å lese her, så kan man hoppe over det meste, og lese det som står i uthevet skrift på slutten. Var og prøvekjørte en 2010 118D M tech igår. Var veldig våt asfalt og ville se hvordan bilen oppførte seg uten traction control. Holdt inne DTC knappen til den var helt av. Ikke noe DSC aktivert. Kjørte opp Fanafjellet i Bergen, og i de krappeste svingene så ville bilen bare spinne på et hul. Minimalt med sladd. Mistet fremdrag. Merket samme tendensen ved utgang av rundkjøring når man gikk på gassen. Her hadde jeg ikke antydning til sladd engang. Begynte bare å spinne på et dekk med engang. :/ Prøvde ikke å kaste bilen inn i svingene, eller å bruke clutchen (var på traffikert vei), men denne bilen var helt ekstrem til å spinne på et hjul ved gasspådrag. Veldig lite sladdevennlig på fåt asfalt var mitt førsteinntrykk. Noe jeg er redd vil være det samme inntrykket om jeg hadde prøvekjørt enda en slik 1-serie med f.eks bensin motor. For å rate "sladdevennligheten"/evnen til å ikke spinne på et hjul på RWD biler jeg har kjørt en del og har erfaring med fra 1-6 så blir listen slik: 1 - BMW 1 serie 118D M-tech - Spinner utrolig lett på ett hjul. Værste jeg har prøvd! (kun prøvekjørt i under 1 time) 3- Mercedes CLK 230 kompressor (1998, ingen diff brems) - Spinner lett på ett hjul på våt asfalt, men grei på snø. 3- BMW 318TI (M-tech, e36, ingen diff brems) - Spant ganske lett på ett hjul. Grei på snø. Gøy bil, men litt skuffet da den spant en not lettere på ett hjul sammenlignet med den forrige bilen jeg hadde hatt rett før, en 318I e36) 4- BMW 318I (e36 91 mod med senkefjører fra koed, ingen diff brems) - Hadde ikke så mye problemer med hjulspinn på ett dekk. 5- Toyota MR2 Roadster (2001 mod, ingen diff brems) - Skulle tro den hadde diff brems. Spinner fint på begge hjulene i sladd. 6- BMW 525I (e34 med org diff brems) - Egentlig ikke noe problem med hjulspinn, med hadde diff brems som fungerte. Jeg trenger en nyere privatbil/firmabil som skal kjøre en del på vestlandet. Har tidligere kjørt 2010 golf bluemotion, og det var en ufattelig kjedelig bil. Spesielt gjennom vinteren. Hater egentlig FWD. Har også prøvekjørt Mini Cooper og Cooper S. Ble veldig imponert over Cooper S etter prøvekjøring igår. Hjulspinn på bare et bakdekk setter en stor demper for kjøregleden på 1-serien etter min mening. Da tror jeg en Cooper S vil være mer morro FOR MEG siden det er en morsom bil som flyr gjennom svingene. Har også en liten greie for de bilene. Hadde aldri trodd jeg skulle vurdere en FWD bil forran RWD (BMW). Kommer nok bare til å ha bilen i ett eller to år. Mest sannsynlig ikke noe banekjøring utover en tur til Nurburgring. Så er ikke aktuelt å ettermontere diffbrems og styre på med det på en 1-serie med relativt liten motor som stort sett kjøres ganske fornuftig og rolig. Nå har selvsagt kjørestil en god del å si, men har merket ganske store forskjeller på forskjellige biler med bakhjulstrekk og åpen diff. 118Dn jeg kjørte igår redefinerte evnen til å spinne lett på et bakhjul. Dessverre på en negativ måte. Lurer på, dere som har kjørt 1-serie en del aktivt. Er den veldig plaget med at den bare spinner på ett hjul med gasspådrag gjennom og ut av svinger/rundkjøringer ved "normal inspirert kjøring" uten traction control? Er 1-serie ekstra plaget av dette problemet sammenlignet med de andre nyere modellene til BMW? Tenker da på 3-serie og 5 serie? Tar gjerne imot innspill og erfaringer fra andre på dette feltet!
ealoken Skrevet Mars 9, 2012 Skrevet Mars 9, 2012 det høres ut som om du forventet at du skulle kjøre en M-bil og endte opp med og ta bussen. Kjørestilen din tilsier at du burde kjøpe noe som har diff-brems orginalt, biler uten dette vil alltid spinne opp innerhulet.
TM custom Skrevet Mars 9, 2012 Skrevet Mars 9, 2012 Har kjørt en del aktivt med en E81 116d M-Sport. Vet ikke om det er diff brems i m-sport pakken til denne bilen men til tross for at motoren ikke akkuratt drar skinnet av pølsa så har jeg ikke hatt noe problem å få den til og slippe på begge hjula
Reef89 Skrevet Mars 9, 2012 Skrevet Mars 9, 2012 det høres ut som om du forventet at du skulle kjøre en M-bil og endte opp med og ta bussen.Kjørestilen din tilsier at du burde kjøpe noe som har diff-brems orginalt, biler uten dette vil alltid spinne opp innerhulet. + 1
bimmerR Skrevet Mars 9, 2012 Forfatter Skrevet Mars 9, 2012 det høres ut som om du forventet at du skulle kjøre en M-bil og endte opp med og ta bussen.Kjørestilen din tilsier at du burde kjøpe noe som har diff-brems orginalt, biler uten dette vil alltid spinne opp innerhulet. Hadde jo høye forventninger etter å ha lest mye bra om disse bilene og vært veldig fornøyd med BMWene mine tidligere, til tross for manglende diff-brems. Er uenig i at biler uten diff-brems alltid vil spinne opp innerhjulet. MR2 min er et godt bevis på det. Og min første BMW 318I var ganske bra vil jeg påstå. CLK og 318TI var jo også greie, enda mye kraft lett gikk til ett hjul på våt asfalt. Fikk bare inntrykket av at 1-serien har "unormalt" lett for å spinne på ett hjul sammenlignet med de rwd biler jeg har kjørt tidligere. Noen andre som sitter med det inntrykket av disse bilene, eller dagens moderne BMWer? Dere som har kjørt e30/e36/e34 osv. aktivt, vil dere si at dagens moderne BMWer er like sladdevennlige som de gamle ved samme kjørestil, åpen diff og tilsvarende dekk? Dere synes ikke de nye bilene spinner mye lettere på ett hjul? Har kjørt en del aktivt med en E81 116d M-Sport. Vet ikke om det er diff brems i m-sport pakken til denne bilen men til tross for at motoren ikke akkuratt drar skinnet av pølsa så har jeg ikke hatt noe problem å få den til og slippe på begge hjula Er såvidt jeg vet bare M-bilene til BMW som har org diff-brems idag, og slik har det vært i senere år. Vel, 118Dn slapp LITT på begge hjula (et par ganger), og med litt mer agressiv kjøring så kunne jeg nok fint tatt den mer ut. Men all kraft gikk raskt til det ene hjulet uansett, og det skjedde mye raskere enn jeg er vant til. :/ Ja, jeg er nok litt kravstor på området. Men hadde bare 1-serien oppført seg på nivå med bilene jeg har ratet 3, så hadde den vært grei. Og hadde den vært en 4er så hadde jeg vært veldig fornøyd med den. Vært en 5-er så hadde jeg nok heller kjørt rundt i en nå, istedenfor å sitte forran pcn og skrive her Kanskje det hadde vært en fordel å prøvd 1-serien med bensinmotor? Lettere i fronten og bedre vektfordeling? Noen som tror det kan være verdt å prøve en av de også, eller har de tilnærmet lik handling som diesel utgavene? Jeg antar jo at de er rimelig like..
bimmerR Skrevet Mars 10, 2012 Forfatter Skrevet Mars 10, 2012 Kanskje det hadde vært en fordel å prøvd 1-serien med bensinmotor? Lettere i fronten og bedre vektfordeling? Noen som tror det kan være verdt å prøve en av de også, eller har de tilnærmet lik handling som diesel utgavene? Jeg antar jo at de er rimelig like.. Ingen som har erfaring ved spørsmålet ovenfor? Eventuelt erfaringer rundt det jeg spør om i første post her? Får vel bare prøvekjøre enda en 1-serie med bensinmotor eventuelt da. Gi 1-serien enda en sjanse, og håpe at bensinmotor gir ett bedre inntrykk. Eller at jeg endrer litt på kjørestilen på 2. testkjøringen. Men liker egentlig ikke å like "testkanin" på andre sine biler, spesielt ikke når man allerede har kjørt en 1-serie allerede. Må også få gjort det en regnfull dag på en fornuftig tid, og det kan ta litt tid ifølge værmeldingen....
mbruer Skrevet Mars 10, 2012 Skrevet Mars 10, 2012 Åpen diff spinner på et hjul... Er ikke værre enn at du får kjøpt deg en quaife diff...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå