Gå til innhold

E36 M3 3,2 GT Racing prosjekt


hess
 Share

Anbefalte innlegg

Sant det.. Innfestningen i karosseriet skal være forsterket og skrudd samtidig.

Buret kommer fra Custom Cage og har FIA godkjenning. Sveiseprøve og bilder av ferdig bur er sendt over og godkjent. Buret vil nok bli godkjent skal du se :-)

er du sertifisert bur bygger? om du ikke er det, hjelper det fint lite om du har kjøpt et fia bur av en leverandør og sveist det inn selv, da må du inn med forsterknings plater og bolter. kontakt nfb. mener bestemt at en leverandør ikke kan "godkjenne" over mail og bilder. har nett blitt færdig med et slikt bygge selv, og vist til nbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 478
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sant det.. Innfestningen i karosseriet skal være forsterket og skrudd samtidig.

Buret kommer fra Custom Cage og har FIA godkjenning. Sveiseprøve og bilder av ferdig bur er sendt over og godkjent. Buret vil nok bli godkjent skal du se :-)

er du sertifisert bur bygger? om du ikke er det, hjelper det fint lite om du har kjøpt et fia bur av en leverandør og sveist det inn selv, da må du inn med forsterknings plater og bolter. kontakt nfb. mener bestemt at en leverandør ikke kan "godkjenne" over mail og bilder. har nett blitt færdig med et slikt bygge selv, og vist til nbf

Tiden vil vise! Skal holde deg oppdatert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk vi gjort litt med understellet. Bakstillingen ble tatt ned og skiver som vi tidligere dreide ble tilpasset og sveiset fast

82dd8qk1vk9n4vwvrik8.jpeg

nyel6c8vzn5aeb3bny1p.jpeg

PeeBee Motorsport lager vårt nye understell. Bærearmer er laget på mål fra de som står på de orginale E36 BMW Motorsport bilene. Vi har sett noen bilder av hva han har laget og er utrolig spent på å se det ferdige produktet. I den forbindelse blir også travers modifisert. Vi flytter festene 25 mm opp i travers for å få riktigere geometri på armene

n1uiyh1t8yzlr96ku406.jpeg

2t3vmvwj70qnrc697ttm.jpeg

8te1utpylvt0hvm77gs8.jpeg

Vi rakk også over med et strøk Bengalakk under bilen. Blir så mye hyggeligere hver gang bilen skal løftes i bukken :-)

ze71k2dwl8z04urxpzah.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det.. Innfestningen i karosseriet skal være forsterket og skrudd samtidig.

Buret kommer fra Custom Cage og har FIA godkjenning. Sveiseprøve og bilder av ferdig bur er sendt over og godkjent. Buret vil nok bli godkjent skal du se :-)

er du sertifisert bur bygger? om du ikke er det, hjelper det fint lite om du har kjøpt et fia bur av en leverandør og sveist det inn selv, da må du inn med forsterknings plater og bolter. kontakt nfb. mener bestemt at en leverandør ikke kan "godkjenne" over mail og bilder. har nett blitt færdig med et slikt bygge selv, og vist til nbf

Det er slik eg tolker regelverket også,men vist en eventuelt finner noe i ISR som ikkje er i NSR så kan en jo søke om disp.

Det er en liten regel i 304 som under tvil kan brukes/hjelpe på disp :

11.6. Modifisering og reparasjon av et veltebur homologert i henhold til pkt. 11.4 og 11.5

Enhver endring av et homologert veltebur er forbudt og medfører at velteburet ikke lenger kan godkjennes.

Alle reparasjoner av et skadet veltebur må utføres av burets fabrikant eller den han bemyndiger.

Men da dette er bygging og ikke reparasjon så er eg også i tvil,det er litt synd vist leverandør av bur leverer ut FIA-sertifikat/homologeringspapir basert på bildebevis/sveiseprøve, det er jo en "Liten" svekkelse av troverdigheten av systemet..

Uansett så gleder eg meg til å se resultatet. :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik eg tolker regelverket også,men vist en eventuelt finner noe i ISR som ikkje er i NSR så kan en jo søke om disp.

Det er en liten regel i 304 som under tvil kan brukes/hjelpe på disp :

11.6. Modifisering og reparasjon av et veltebur homologert i henhold til pkt. 11.4 og 11.5

Enhver endring av et homologert veltebur er forbudt og medfører at velteburet ikke lenger kan godkjennes.

Alle reparasjoner av et skadet veltebur må utføres av burets fabrikant eller den han bemyndiger.

Men da dette er bygging og ikke reparasjon så er eg også i tvil,det er litt synd vist leverandør av bur leverer ut FIA-sertifikat/homologeringspapir basert på bildebevis/sveiseprøve, det er jo en "Liten" svekkelse av troverdigheten av systemet..

Uansett så gleder eg meg til å se resultatet.

_________________

Hvis et bur er bygd på riktig måte får man dette godkjent når bilen skal lisensieres, dette enten om man har bøyd rørene i egen garasje eller fått et kit fra en produsent.

Buret fra Custom Cage er konstruert på en måte som gir FIA godkjenning. Så lenge de ser at konstruksjonen er satt sammen riktig og at sveiseprøven viser at konstruksjonen er sterk nok utsteder de et sertifikat. Custom Cage er en stor produsent av bur til motorsport og jeg tror ikke de tar "lett" på en slik godkjenning. Sveiseprøven testes etter strenge krav og bilder av hele konstruksjonen må legges ved når bur er ferdig. Jeg er derfor ikke enig om at dette er en "svekkelse av troverdigheten til systemet" Nå har jeg aldri fått godkjent bur av NBF tidligere, men tar de sveiseprøver for å sjekke om sveisen er god nok før de godkjenner buret?

Jeg mener nå at vårt bur må gjennom like strenge krav, om ikke strengere, enn et standard selvbygger bur.

På vårt bur er det brukt forsterkningsplater alle steder hvor det er sveiset i karosseriet, bortsett fra på tårn foran. Dette er helt i henhold til tegninger fra Custom Cage.

I og med at vi får FIA godkjent sertifikat fra leverandøren trenger vi ikke bolter i innfestninger.

Det er selvsagt NBF som har siste ord når bilen skal lisensieres, men jeg vil bli veldig overrasket om de ikke godkjenner dette. Om så skulle skje leverer Custom Cage et produkt som ikke holder det de lover!

Men som sagt, tiden vil vise :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skulle sette sammen diffen her om dagen fant vi plutselig ut at vi hadde en liten utfordring, drivaksler fra en E36 M3 3,2 vil jo ikke passe på en 188 diff som vi har kjøp!

På de orginale medbringerflenser som fulgte med 188 diffen er diameter 86mm (LK=86mm)

Medbringerflensene fra den orginale 210 diff har festene diameter på 94mm (LK=94) og har mye tykkere aksel som går inn i diffen. Den kan heller ikke brukes på 188 diff

Jeg har tenkt litt og kommet frem til følgende løsning på problemet: kjøpe medbringerflenser til M3 3,0!

Litt fakta:

E36 M3 3,2 bruker 210 diff

E36 M3 3,0 bruker 188 diff

Drivaksler fra 3,2 er 38mm tykke

Drivaksler fra 3,0 er 27mm (samme som andre 6-syl. modeller)

Festene på medbringerflensene på 3,2 og 3,0 er like, begge er 94mm (LK=94mm)

Siden festene på 3,2 og 3,0 er like vil disse passe på våre 3,2 drivaksler og siden 3,0 bruker 188 diff vil aksel passe inn i vår 188 diff

Stemmer dette??

fzx1ivef8ticsydgicbl.gif

f376p9wwfcy0e06cl8us.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...