Jump to content

"Lugging" i gearkasse.

nimitz
 Share

Recommended Posts

Ved kjøring i lett stigning så kan det av og til bli litt lugging i bilen. Merker ikke noe på turtallet, men lurer på om det er gearet den ligger i som "glipper" litt. Dette er en ZF kasse med 130000 på telleren. Noen som har gode innspill her?

Dette skjer når jeg kjører i drive og tipper det er 4. giret den ligger i. Når det gjelder oljeskift som også blir nevnt her så ble den byttet for et år siden og har bare gått 12ooo km siden. Men når det er sagt så kom disse "problemene" en tid etter skifte. Nå fikk jeg fortalt av en som sysler mye med automat at disse kassene var veldig nøye på at de fikk riktig olje.

Dette skjer når jeg kjører i drive og tipper det er 4. giret den ligger i. Når det gjelder oljeskift som også blir nevnt her så ble den byttet for et år siden og har bare gått 12ooo km siden. Men når det er sagt så kom disse "problemene" en tid etter skifte. Nå fikk jeg fortalt av en som sysler mye med automat at disse kassene var veldig nøye på at de fikk riktig olje.

Er det ikke den orginale "evighetsoljen" som er fylt på ved byttet?

Jeg regner med at det ble fyllt på den oljen som denne kassen skal ha. Dette ble gjort på verksted. Men hvist lavt oljenivå kan være grunnen så får jeg begynne der.