Gå til innhold

Taksering av skade og rettigheter


Kraft
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann

Ble for en tid siden påkjørt og motpart har tatt på seg all skyld. Fair enough?

Leverte bilen (en e39 m sport sedan) til taksering og skadene ble taksert til drøye 43 000 kr. Dette av et godkjent oppretterverksted godkjent for taksering av bilskade. Jeg fikk totalt bakoversveis, men dette er en av de mest seriøse oppretterne i Oslo som har sett på saken.

Så skjer det noe merkelig..

Midt i arbeidstiden ringer en freelance takstmann (oppnevnt av forsikringsselskapet) meg og sier at den taksten jeg har fått iløpet av dagen bare er å glemme. Ettersom oppretter har oppgitt nypris på 13000 for m-bakfanger til e39.

til info: varenummer 51120002633 - som har betegnelse CODE - UNI/MET. i ETK. Altså den bestilles ferdig lakkert fra BMW.

Takstmannen oppgir at vanlig prosedyre er å sjekke bruktpriser på deler og at han har undersøkt og at en bakfanger brukt vil koste drøyt 1000 kr. ref. finn.no. Jeg jobber for BMW til daglig (ikke informert takstmann om dette) og måtte le for meg selv da jeg får høre dette. Dette er rent lureri at en m sport fanger er priset på finn.no til den prisen.

Vi avslutter samtalen og etter en time får jeg en telefon. Det viste seg at jeg hadde rett. Brukt m-sport bakfanger var ikke å oppdrive til 1000 kr, men en bakfanger var mulig å skaffe til en pris av 4700 fra en norsk aktør. (dette er uoriginal fanger etc. og den er ulakkert) Dette avviste jeg totalt ettersom bilen har original m-plast.

Sånn som ståa er nå vil takstmann utføre en ny takst. Og jeg må på nytt sette meg i bilen og levere bilen til taksering igjen på samme sted. Jeg er grundig lei av at en sak som egentlig skal være lett og løse har resultert i flere uker med uthaling av tid. Først sen respons fra motpartens selskap, og så en kranglete takstmann etter at bilen har vært taksert!

Da er mitt spørsmål, har han rett til dette? Og hvorfor henvender denne personen seg direkte til meg og er såpass lite profesjonell? Bør han ikke henvende seg til mitt f.selskap? Kan jeg be om en mindre arrogant takstmann? Hvorfor stoler ikke forsikringsselskapet på vurderingen til en aktør som takserer hundresvis av skader i året?

Håper på noen gode svar, sikkert noen her inne som er ansatt i forsikringsbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Bakfangeren? Har jobbet i kundemottak hos Ford, og har hatt mye med takstmenn å gjer etter skader etc. og har aldri opplved en slik holdning som du beskriver her. Det er ofte obs og pleier å gå for de rimeligste alternativene, men eksempelvis så brukte vi ALLTID originaldeler når det var snakk om å fikse en skade på bil.

Brukte deler - da tenker jeg girkasser og motorer og større gjenstander, men du bestiller ikke en brukt støtfanger, det er jo helt sykt - og heller ikke en uorg. fanger. Høres totalt uproft ut spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Bakfangeren? Har jobbet i kundemottak hos Ford, og har hatt mye med takstmenn å gjer etter skader etc. og har aldri opplved en slik holdning som du beskriver her. Det er ofte obs og pleier å gå for de rimeligste alternativene, men eksempelvis så brukte vi ALLTID originaldeler når det var snakk om å fikse en skade på bil.

Brukte deler - da tenker jeg girkasser og motorer og større gjenstander, men du bestiller ikke en brukt støtfanger, det er jo helt sykt - og heller ikke en uorg. fanger. Høres totalt uproft ut spør du meg.

Det er ikke alltid tilfelle.

Er skade større enn verdi på bil blir det ofte brukt brukte/uoriginale deler.

Også generellt på gamle biler forekommer det ibland..

Forsikringsselskapene er veldig på hugget for å få bruke brukte/uoriginale deler, men verkstedene er ikke altid like villig til det da det er mye unødvendig styr for de.

Kraft: Har du valgt kontantutbetaling her siden selskapet tar det direkte med deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har bare gode erfaring med takstmenn. Kan ta noen eksempler som ikke er fra jobbsammenheng også.

Bruttern rygga ut av garasja å rev av hele bakfangeren på E46 touringen sin. Da fikk han ny M-tech bakfanger - original, selv om den han hadde var godt slitt fra før. Alt ble montert på BMW verksted og takst ble utført der av forsikringselskapet sin takstmann. Her var det jo heller ikke noen andre part involvert.

Kona hans gjorde forøvrig det samme noen mnd senere, bare med fronten - samme prosedyre da.. Org. mtech front på plass.

Jeg tok en elg med M5`en jeg hadde. Skrella fronten, panseret og lyktene. Snakket selv med NAF og ga beskjed om at jeg ville oppgradere til facelift lykter da bilen var preface. Betalte noen lapper i mellom og fikk hellalykter med AE på bilen. Alt annet ble erstattet av nye originaldeler. Hadde jeg akseptert brukte deler? Nei. Ser jeg på det som en selvfølge at det blir brukt originaldeler?

Som nevnt tidligere så bruker Ford iallefall utelukkende originaldeler når det er forsikringssaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå tenker jeg ikke på der skaden er dyrere å fikse enn bilens verdi osv, da blir jo bilen som regel kondemnert - jeg tenker generell praksis ved rep. av biler som er skadet og blir fikset gjennom forsikringsselskap og gjerne på merkeverksted eller karroesriverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har bare gode erfaring med takstmenn. Kan ta noen eksempler som ikke er fra jobbsammenheng også.

Bruttern rygga ut av garasja å rev av hele bakfangeren på E46 touringen sin. Da fikk han ny M-tech bakfanger - original, selv om den han hadde var godt slitt fra før. Alt ble montert på BMW verksted og takst ble utført der av forsikringselskapet sin takstmann. Her var det jo heller ikke noen andre part involvert.

Kona hans gjorde forøvrig det samme noen mnd senere, bare med fronten - samme prosedyre da.. Org. mtech front på plass.

Jeg tok en elg med M5`en jeg hadde. Skrella fronten, panseret og lyktene. Snakket selv med NAF og ga beskjed om at jeg ville oppgradere til facelift lykter da bilen var preface. Betalte noen lapper i mellom og fikk hellalykter med AE på bilen. Alt annet ble erstattet av nye originaldeler. Hadde jeg akseptert brukte deler? Nei. Ser jeg på det som en selvfølge at det blir brukt originaldeler?

Som nevnt tidligere så bruker Ford iallefall utelukkende originaldeler når det er forsikringssaker.

"Også generellt på gamle biler forekommer det ibland.."

Ved det mente jeg at det ikke skjer veldig ofte, men det går noen tusen skader i løpet av året.

Jobber man som oppretter er man borti en del forskjellige skader.

Og mener heller ikke at eier skal gå med på å bruke brukte deler, hvis han ikke har lyst til det.

Men det er en del folk som driter i det, å bytte til en brukt dør på en gammel bil gjør den på ingen måte dåligere. De får i det minste en nylakkert flate som er bulkfri imotstning til hvordan den gjerne var før skade.

Bare å snakke med saksbehandler i selskapet så ordner det seg helt sikkert.

Hvis ikke er det bare å være litt vanskelig, de som er det får det så å si alltid som de vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw-E30: I tillegg til bakfanger, så har hengerfestekontakten blitt knust ved sammenstøt. Bakplate må også rettes litt. Og det var når oppretter fant ut av det at taksten steg.

kvammis : Jeg har ikke rettet noen forespørsel om kontantutbetaling så langt nei. Og det er litt derfor jeg reagerer på at takstmann til selskapet til motsatte part ringer meg.

Jeg synes det er helt hårreisenede at en person på vegne av et stort norsk forsikringsselskap kan ringe meg å tilby og prøve å prute ned en takst ved å bruke uoriginale deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring ditt forsikringsselskap å fortell dem om denne takstmannen. De gangene jeg har måtte bruke forsikring har jeg kun forholdt meg til mitt forsikringsselskap. Virker som motpartens forsikringsselskap er ute etter å spare penger.

Jeg hadde bedt han rykke å reise hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...