Kvasi Skrevet Mars 20, 2012 Skrevet Mars 20, 2012 Apropos tabeller og anbefalinger av størrelser av dyser på bimmers, lurer litt på hvor folk henter dataene sine fra. De ser ut til å samsvare skikkelig dårlig med det resten av verden mener..
Frode G Skrevet Mars 20, 2012 Skrevet Mars 20, 2012 Les her http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =6&t=55914 men 30% skal ikke være så galt det Frode G
Frode G Skrevet Mars 20, 2012 Skrevet Mars 20, 2012 Men Kvasi, har du prøvd litt selv med dyser og pumper osv eller?.. Og vilken sprut er det du har?.. Mvh Frode G
Joachim_M5 Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 okei Hvor mye holder en 044 pumpe til på e85 da? Den holder vel til ca 600hk på bensin? Rundt 550 er nok mer realistisk på bensin med ei 044 pumpe.. 6stk 850cc dyser holder til 850hk på bensin med god margin. E85 krever rundt 30% mer, så da er det bare å regne. Burde bli rundt 650 i mitt hode.. EDIT: man må også ta i betraktning at man ved overlading stort sett bruker en btr som øker benintrykket, som oftest en linjær sådan.. Dvs at hvis man f.eks kjører med 3bar grunntrykk, og deretter lader 1 bar så har man 4 bars bensintrykk under ladd. Og da øker dysekapasiteten med cirka 20%. Dvs at da gir plutselig 850cc dysene over 1000cc...
Kvasi Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 Men Kvasi, har du prøvd litt selv med dyser og pumper osv eller?.. Og vilken sprut er det du har?.. Mvh Frode G Nei har ikke eksprimentert så mye med dyser selv, men jeg har lest ganske mye og det er vel kun på bimmers det er et etablert faktum at antall cc dyser = antall hester man får ut av dem. Så lenge sprutet gjør det det skal ser jeg ikke for meg at det har noe å si hvem som har lagd det?
Silverboy Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 EDIT: man må også ta i betraktning at man ved overlading stort sett bruker en btr som øker benintrykket, som oftest en linjær sådan.. Dvs at hvis man f.eks kjører med 3bar grunntrykk, og deretter lader 1 bar så har man 4 bars bensintrykk under ladd. Og da øker dysekapasiteten med cirka 20%. Dvs at da gir plutselig 850cc dysene over 1000cc... Tenker du klart nå da Joachim? Husk at de spruter inn i ett trykksatt rom, slik at mottrykket er tilsvarende det økte bensintrykket = samme mengde ut.
Joachim_M5 Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 Nei, det funker ikke helt sånn. Trykket i innsuget har såklart noe å si, men man får som sagt cirka 20% mer ut av dysene hvis man øker fra 3 til 4 bar. (denne prosenten synker såklart desto mer man skrur opp trykket, det fortsetter ikke inn i evigheten...)
Joachim_M5 Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 Men Kvasi, har du prøvd litt selv med dyser og pumper osv eller?.. Og vilken sprut er det du har?.. Mvh Frode G Nei har ikke eksprimentert så mye med dyser selv, men jeg har lest ganske mye og det er vel kun på bimmers det er et etablert faktum at antall cc dyser = antall hester man får ut av dem. Så lenge sprutet gjør det det skal ser jeg ikke for meg at det har noe å si hvem som har lagd det? Det er en generell og enkel pekepinn at på 6syl motor kan man regne 1cc per hk. Da har man god margin og dysene blir ikke altfor store i forhold til effekten man har tenkt å kjøre.
Silverboy Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 Hvis du setter vakum på "ut" av dyse (innsuget) og ikke bensintrykk på dysa vil du jo få ut bensin, setter du trykk på "ut" og ikke på bensin siden så fyller du systemet med luft. Så hvordan kan du da forklare at det skal komme like mye ut av dyse om du har vakum, atmosfærisk eller overtykk på "ut" siden av dysa? Edit: ser du har moderert innlegget nå, men fortsatt skeptisk
Silverboy Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 Men Kvasi, har du prøvd litt selv med dyser og pumper osv eller?.. Og vilken sprut er det du har?.. Mvh Frode G Nei har ikke eksprimentert så mye med dyser selv, men jeg har lest ganske mye og det er vel kun på bimmers det er et etablert faktum at antall cc dyser = antall hester man får ut av dem. Så lenge sprutet gjør det det skal ser jeg ikke for meg at det har noe å si hvem som har lagd det? Det er en generell og enkel pekepinn at på 6syl motor kan man regne 1cc per hk. Da har man god margin og dysene blir ikke altfor store i forhold til effekten man har tenkt å kjøre. Ikke sant, og i Audi verden så er 1cc =1hk hvis man makser dysene HELT
Joachim_M5 Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 Det ER sånn. jeg skrev da det at trykket i innsuget har innvirkning. Og det er da "bare" 20% økning det er snakk om, når man øker fra 3 til 4 bar.
Kvasi Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 Så x antall stk som både lager og selger dyser tar feil, selv om alle kommer bortimot 100% likt ut hvis man sjekker på samme verdier? Bimmers mener man trenger 400cc dyser på en sekser med 400hk, og stort sett alle google kommer opp med av dysekalkulatorer og dyseselgere mener man bør ha rundt 525-550cc Feks RC har et enkelt regnestykke på hjemmesiden Skal som kjent være x 0,6 og ikke 0,5 på turbobiler. 400 x 0,6 / 4,8 = 50 x 10,5 = 525 Er kanskje jeg som er dum og ikke har forstått et eller annet ennå?
Joachim_M5 Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 Den formelen der sier meg ingenting, så den skal jeg ikke kommentere. Men det holder ihvertfall plenty med 1cc per hk på en 6syl. Sjekk foreksempel hvor store originaldysene til diverse Bmw motorer er. Mener å huske at e28 535 har rundt 190cc f.eks. S54 dysene skal være på 265 cc. Du kan da også spørre folk som driver med mapping, så får du samme svaret. Andreas på PPF foreksempel.. Der får du samme svar, 1cc per hk er en enkel tommelfingerregel.
Silverboy Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 Det ER sånn. jeg skrev da det at trykket i innsuget har innvirkning. Og det er da "bare" 20% økning det er snakk om, når man øker fra 3 til 4 bar. Det strides tydeligvis de lærde ( og da legger jeg deg i kategorien lærd ) Om så skulle stemme så holder dysene lenger med liten enn stor turbo blant annet.. At dysefabrikantene oppgir de størrelsene har vel med marginer å gjøre skulle jeg tro, og er vel kanskje det bilprodusentene går etter, og der er det jo alltid mer å hente?
Joachim_M5 Skrevet Mars 21, 2012 Skrevet Mars 21, 2012 Skal prøve å ta et enkelt eksempel da, hvis jeg får det til... Hvis man i første omgang driter i å øke bensintrykket i takt med ladetrykket, for d MÅ man i utgangspunktet ikke. La oss da si at vi kjører med 3bar konstant bensintrykk. Så kjører man først uten ladd, på en viss dutycycle (åpningstid) på dysene. Deretter går man på med f.eks 1kilo ladd. Da justerer man dutycycle til man oppnår ønsket afr (lambda) under den belastningen. Enig? Hva skjer da om vi plutselig skrur opp bensintrykket til 4 bar, under de samme forhold? Jo, da øker vi dysekapasiteten og må/kan gå ned på dutycycle. Var det fornuftig forklart eller? For det er sånn det funker. Edit: størrelsen på turboen har ingen betydning for hvor mye suppe dysene leverer, de leverer de samme uansett åssen turbo man har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå