Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til det er jeg ikke sikker på, men "alle" mener at en turbomotor må ha større dyser enn en sugemotor med samme hk.

Tar man det som utgangspunkt er jo det alene en god forklaring på hvorfor en original BMW klarer seg med mye mindre dyser enn en med 1 kilo ladetrykk.

Dysene i S54 er 305cc i følge google.

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Grunnen til det er at en turbomotor må gå litt fetere på fullast enn en sugemotor.

Google sa meg at de var på 265, men ikke umulig de kan være 305, tok bare et kjapt søk.

Poenget mitt er ihvertfall at det holder plenty med 1cc per hk! :)

Skrevet
Skal prøve å ta et enkelt eksempel da, hvis jeg får det til... :)

Hvis man i første omgang driter i å øke bensintrykket i takt med ladetrykket, for d MÅ man i utgangspunktet ikke.

La oss da si at vi kjører med 3bar konstant bensintrykk.

Så kjører man først uten ladd, på en viss dutycycle (åpningstid) på dysene.

Deretter går man på med f.eks 1kilo ladd. Da justerer man dutycycle til man oppnår ønsket afr (lambda) under den belastningen.

Enig?

Hva skjer da om vi plutselig skrur opp bensintrykket til 4 bar, under de samme forhold?

Jo, da øker vi dysekapasiteten og må/kan gå ned på dutycycle.

Var det fornuftig forklart eller?

For det er sånn det funker. :)

Edit: størrelsen på turboen har ingen betydning for hvor mye suppe dysene leverer, de leverer de samme uansett åssen turbo man har. :)

Fordi du i første omgang justerer de inn ut i fra at de faktisk bare leverer like mye som de ville gjort på 2 bars grunntrykk uten ladd. 3 på oversiden 1 på undersiden blir 2 bar overtykk med bensin..

Skrevet

Hørte med Andreas nå, og han sier at En 1000cc dyse lever 1000cc uansett ladetrykk med linjær btr.

Det jeg mente med turbo størrelse er jo at i følge din formel så skal en 1000dyse levere 1200 ved 1 bar og si (for enkelhets skyld) og 1100 ved 0.5 bar. En stor turbo kan levere det samme som ved 0.5 bar som en liten ved 1 bar (eksempel ikke spør hvilke ;) ), men om dysene er i minste laget vil man i din teori kunne ha mer hk med den lille turbo da ladetrykket er høyere og derfor leverer mer ;)

Skrevet

Mulig vi snakker forbi hverandre. Hvis vi bare snakker økning av grunntrykk er jeg med. Altså øker man grunntrykket (pumper i gang men ikke motor i gang) fra 3 til 4 bar så øker man kanskje kapasiteten på dysene med 20%. Man dobler jo som kjent ikke kapasiteten på dysene ved å dobble trykket, varierer tydeligvis noe fra dyse til dyse hvis man leser flowtabeller. Men om bensintrykket øker linjært med manifoldtrykket så skal det ikke endre kapasiteten til dysene, da overtykket i dysa er konstant og det er det som regulerer mengden som kommer ut. :)

Skrevet

Ser jo nå idag at jeg var noe svimmel i både tenking og skriving igår. :) du har selvsagt rett i det med bensintrykk kontra ladetrykk og mengde. Veit ikke helt hvor det var det stokka seg for meg... :)

Dysene leverer det samme uansett ladetrykk med linjær btr, men øker man grunntrykket så øker man deretter dysekapasiteten over hele linja.. :)

Da er vi vel enige? :

Mvh

Joachim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...