Gå til innhold

E46 (2003) og rustbobler på forskjermene


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jada... vinteren i år medførte plutselig (vil jeg si) relativt store rustbobler på toppen av hjulbuen på venstre forskjerm. Jeg tenkte at jeg fikk heller høre med en lakkerer først som sist iom. at rustbobler ikke går bort av seg selv... :cry:

Han hadde dessverre dårlig nytt å fortelle... rustboblene skyldes vanninntrenging fra undersiden og forskjermen lar seg ikke redde... iallefall ikke for mer enn et par år (så er rusten kommet tilbake). Jeg må med andre ord kjøpe en ny venstre forskjerm hvis jeg skal kunne forvente 2+ år uten nye rustproblemer.

Koed her i Danmark har tre typer forskjermer... brukt (som ikke er aktuelt), original til 2020 DKK og uoriginal til 624 DKK.

Er det noen av dere som har brukt uoriginale forskjermer til E46 og som har noe fornuftig å si om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at disse skal ruste så fort. Trodde det skulle være utbedret på facelift modellene.

Har ingen erfaring med uorginale skjermer til e46 fra koed, men har vært borti de til ett par andre modeller. Passformen er ikke helt 100, men med litt massering og bøying så går de seg til.

Skal du ha det strøkent så vil jeg anbefale deg og handle orginal. Timene går fort når en uorginal skal tilpasses, og du sparer deg eller han som skal montere den for mye bannskap med orginal vare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for et godt svar... :)

Vår E46 er produsert på slutten av 2002 og er således en facelift. Vi har vært forskånet fra rust så langt, men nå har den dessverre kommet på venstre forskjerm og høyre fordør. Høyre forskjerm og venstre fordør er imidlertid helt rustfrie. Det er også bakdøren og den pleier jo å være rustfelle nr. 1 på E46 Touring og E39 Touring.

Resten av bilen er også rustfri. Jeg fikk ros i den forbindelse fra lakkereren i relasjon til at bilen tross alt er over 8 år gammel og har kjørt 300000 Km. Han vurderer at det er vel verdt å bruke noen kroner på å holde den like pen i noen år til. Ergo får jeg ta dine råd til følge å kjøpe en original forskjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

jeg har samme rusten ++.. riktignok på en 99 preface..

jeg har også en skade på fanger og i den forbindelse sjekket jeg ut uoriginal fanger fra koed.. 1300 kr ca.. det er meget rimelig..

sendte mail til koed og spurte om passform på den å han påstod den skulle passe topp..

kanskje han svarer det om alt de selger men til min bil som er 13 år gammel så vurderer jeg det sterkt..

edit: er det ikke fortsatt garanti på din da?? mulig jeg bommer med noen år??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler fra før 1.1.2004 har 6 års rustgaranti, de etter har 12 år :wink:

Jeg har ingen erfaring med uorg skjermer, men ser det er mange her på forumet som sier det er dårligere passform og dårligere/tynnere stål på uoriginale skjermer fra Koed. Ville helt klart gått for originale :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lars89 poengterer er det noen år siden garantien gikk ut på min bil... jeg kjører på eget ansvar nå... :roll:

Det som imidlertid forundrer meg litt er at lakkereren snakket om at alminnelig rustfjerning/sveising aldri får et godt resultat på galvaniserte stålplater (les: man ødelegger galvaniseringen). Mitt spørsmål er da... er f.eks forskjermene på E46 galvaniserte og betyr dette at det ikke gir mening å f.eks fjerne rustflekker på panseret fra stenslag etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har følelsen av at alle sier rust ikke kan fjernes hundre prosent uansett hva det gjelder.. det tror jeg er tull uten at jeg kan noe særlig om det..

skulle jo tro at man kunne slipe vekk galvaniseringen helt.. er jo bare et stoff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at man burde kunne slipe bort all rust på galvaniserte plater også, men spørsmålet er om man kan forsegle stålet på en skikkelig måte etterpå.

Jeg har forsiktig forsøkt å slipe bort rust på noen små rustbobler på panseret etter stenslag og dette har ikke vært vellykket. Jeg brukte omtrent samme teknikk som Autopower guiden (dog med dremel istedenfor sandblåsing). Rusten kom tilbake etter ca. 8 måneder (inkl. 4 veldig våte danske vintermåneder). Jeg er imidlertid ingen fagkyndig på området og dette kan selvfølgelig være årsaken... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hey! Fått den tilbake fra lakk og montert den på nå, passformen var ikke helt 100, men det funker for meg. Lista som er midt på skjermen er litt høyere oppe enn de andre, så det ser jo litt dumt ut. Går litt langt utover blinklysene foran. Og den er litt for høy ved frontruta der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hmmm... nå begynner venstre forskjerm å bli skikkelig stygg (høyre dør er stadig ok) og jeg vil skifte skjermen før sommeren. Jeg ser at koed.dk har endret prisene på forskjermene siden tråden ble opprettet og en original skjerm koster nå 2000 inkl. mva her i DK, mens en uoriginal skjerm koster 500 kroner. I tillegg kommer lakkering til ca. 1000 kroner. Det er fristende å kjøpe en uoriginal forskjerm, men etter hva jeg forstår på svarene i tråden er passformen så som så. Brukt er ikke et alternativ siden det nesten er umulig å finne en E46 skjerm som ikke har rust. Har andre evt. bedre erfaring eller andre forslag til hva man kan gjøre/kjøpe?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...