Gå til innhold

Bmw E61 -05 Mod 525D, Problem med Idrive! HJELP

t_pedersen81
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har den siste mnd begynt å få noe tull vedr min Idrive på bilen..

Det hele begynte med at jeg måtte til BMW for batteriskift i febr, etter en heftig "kald" tur til lillehammer med en uke i 20-25 minus.

Etter batteriskift så begynte Idrive å henge seg med tekst BMW i skjermen (Logo`n kommer å går).

Og etter flere timers research på google kan jeg vel med sikkerhet fastslå at det eneten er software eller CCC som er på tur..

1: ....men omsider var jeg inne på en engelsk side for bmw entusiaster som nevnte at dette hadde vært et problem på flere av disse bilene etter batteribytte...?? Noen som deler noen erfaringer der??

2: Noen som har hatt samme problem som meg?.. evnt hva kostet utbedringene??

I følge flere nettsider er det noen som har bet. fra 2000 til horible 28" for oppdatering til skift av CCC!

Noen som har evnt andre løsninger for en blakk stakkar som har en særdeles lidenskap for BMW ( Men ser nå at hans 525D har begynt å koste han dyre penger etter kjøp)!

Alle tips tas imot med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Verkstedet har lagt inn feil programm etter batteriskifte. Tror ikke de har helt peiling på dette med batterier.

Dette er hvertfall min erfaring fra verksted i Rogaland. Elektronikken kan gå helt "bananas" ved feil spenning.

Kunne skrevet flere sider om hva som har skjedd med min 530 -05 opp gjennom årene.

Jeg skiftet også batteri. Uten at det hjalp. fant ut at det var regulatoren som ikke var i form. Mener også det er noe som ikke stemmer med IBSen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hva mener du med IBS?? Er dette Idrive..?

Det som er synd er at jeg ved flere anledninger har snakket med BMW verkstedet om dette, men de mener selvsagt at feilen ved en tilfeldighet etter dette?? altså ikke noe med skift av batteri å gjøre..!

Idrive`en var helt 100% før dette, og selvsagt kan det være en tilfeldighet at dette startet under 72 timer etter verkstedbesøket

(...som forresten kostet 5 lapper for nytt bateri med koding ol.)

.....men igjen jeg tror skjeldent på tilfeldigheter og mener at BMW bør oppdatere dette gratis, noe som de selv sier nei til!

Uff mener nå jeg!

Dette er altså takka for å benytte seg av merkeverksted! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del ikke la de skifte CCC-enheten ihvertfall om du må betale for det. Dette kan du enkelt gjøre selv med en brukt enhet fra f.eks. finn.no eller eBay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IBS= Inteligent battery sensor. Hadde selv problemer med denne kombinert med laderegulatoren. Fikk all slags feilmeldinger opp. Og flere funksjoner sluttet å virke.

Idriven min kuttet også ut da jeg annkom Danmark for flere år siden. Den restartet hele tiden. Umulig å bruke navigasjonen og cd spiller. Da jeg kom tilbake til Norge virket alt som før.

Jeg kontaktet Bmw verksted, men de fant ingen feil, og hån lo helst av meg. Da jeg mente det var noe feil med sw, siden feilen oppstod umiddelbart da jeg kom til Dk.

To mnd. etter denne spesielle eppisoden var jeg i Dk på nytt, og det samme skjedde. Tilbake i Norge var alt fint igjen.

Verksted fant fortsatt ingen feil, men nå var jeg meget sikker i min sak, og hadde fortsatt garanti på bilen. Så jeg forlangte at de sjekket opp dette. Etter noen uker ringte de meg og ba meg komme med bilen. Da skiftet de en modul. Vet ikke helt hvilken. Men det hadde med navien å gjør. Ny sw ble også lagt inn, og alt ble i orden. Har vert 6-8 ganger i Dk. uten problemer.

Dette beviser at disse bilene har mer avansert elektronikk, en til og med Bmw verkstedene skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig det er "micro power module" som ble skiftet, denne styrer ganske mye i bilen. Det er også godt mulig det er denne som feiler hos trådstarter.

Reef89 her inne hadde også litt problemer med sin, men fikk litt andre problemer, se mer her.

Ellers finnes det tonnevis av denne modulen brukt på eBay til en billig penge, noe som vil være et greit alternativ kontra å betale i dyre dommer til et verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært i dialog med BMW igjen, denne gang med verkstedsjefen.

Han ser seg også helt uforstående til dette, men velger å ta en kikk på den til uka (tirsdag).

Da er det bare å avente dommen...

Noen flere med innspill her?

Noen ganger skulle jeg helst ha sett at bilinteressen var borte og eg bare kunne ha kjøpt meg en "kjedelig" Japse fri for utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt symtom har kommet nå...

Vært nogelunde kaldt i natt, og ved start føtes det ut som batteriet hadde dårlig strøm..!? (Ble jo byttet for 1 mnd siden av BMW)

Kan det være IBS`en som begynner å tulle? Leste på forumet her ay den kan ha med tapping av batteri å gjøre?

( Takk til sweetbmw)

Har den noen sammenheng med Idrive?

Hilsen en frustrert BMW elsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...