Gå til innhold

BMW 635CSi - Tysk bil, endelig blitt norsk!


Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Nå triller denne bilen rundt på prøveskilter i Tromsø :)

Har ferie nå pluss at det var så godt vær så da bare måtte jeg, hehe!

Tok meg også en runde med rubbing/polering av de lakkerte flatene på støtfangeren foran i dag, den har jo tidligere sett ganske "mattrosa" ut, nå er den skikkelig rød igjen og det løftet looken på bilen myye! Resten av bilen har de som solgte meg den polert og det ser veldig blankt og fint ut, hvorfor de ikke hadde polert støtfangeren foran vet jeg desverre ikke men nå er det hvertfall gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har vært en bra dag for å si det sånn, bilen har fungert knallbra og går veldig pent! :)

Var skikkelig kos å ta seg en sen kveldstur i mørket her nå med den interiørbelysninga som er i disse bilene, motorlyden (originalt eksosanlegg uten lekkasjer) og god gammeldags kassettspiller, man kan høre på lyden at dette er gamle greier og det syns jeg har sin sjarm. Bilen kjennes veldig kompakt ut å kjøre og det er veldig lite støy i den i forhold til mx5'n jeg kjører til daglig, ikke er det knirke/knakelyder i den overalt heller sånn som det er i mx5'n. Eneste som er litt kjedelig er når man skal over de mange fartshumpene vi har her i byen, den går bare såvidt klar av de så man må snegle seg over dem og gjerne litt på skrå for at ikke "spissen" på støtfangeren skal ta nedi, det er ganske langt overheng på disse bilene. Ellers er den veldig behagelig og fin å kjøre.. :D

Har fremdeles hele morgendagen igjen på meg, får se om ikke jeg får tatt noen flere bilder av den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O'lykke, jeg fikk kjørecomputeren til å fungere som den skal i dag! :D

Tok noen bilder av obc-reparasjonen, selve bilen gadd jeg ikke fotografere for det skyet sånn til.

Det jeg gjorde var å ta ut styreenheten til kjørecomputeren, den befinner seg oppunder dashbordet på førersiden og man må skru løs sparkepanelet (4-skruer) for å komme til. Selve styreenheten er festet til karosseriet med 2 skruer og ser type slik ut:

CIMG4552.jpg

Etter produksjonsdatoen å dømme er dette den originale enheten fra da bilen var ny.

CIMG4547.jpg

Først og fremst må brikken på bildet nappes ut:

CIMG4549.jpg

Deretter må styreenheten åpnes for å få tilgang til printkortene:

CIMG4539.jpg

Hvor det skal befinne seg en 0,5A / 5x20mm glassikring:

CIMG4543.jpg

Som skulle vise seg å være defekt.

CIMG4545.jpg

Ny og gammel sikring:

CIMG4554.jpg

Styreenheten satt sammen og montert i bilen igjen:

(Diverse ledninger som ikke er koblet til enda på bildet)

CIMG4555.jpg

En fungerende kjørecomputer skal nå ha 4 blinkende prikker i displayet, som betyr at klokken må stilles.

CIMG4560.jpg

Så snart klokken er stilt vil man kunne betjene kjørecomputerens mange funksjoner som normalt.

CIMG4563.jpg

HER og HER er det bilder av en brukermanual på engelsk, hvis noen lurer på hvordan den fungerer.

Jeg tok meg en lengre kjøretur etter at disse bildene ble tatt og alle funksjoner ser ut til å fungere bra.

Jeg har som tidligere sagt også skiftet termostat pga. at ikke temperaturen har vært helt stabil, problemet er der fortsatt og det kan se ut som at det er selve instrumentet det er noe galt med og ikke motoren. For hvis man stopper og starter motoren igjen peker nålen rett opp som normalt, for så å synke til litt under "driftsvarm" igjen etter bare noen få sekunder. I tillegg oppfører ikke serviceindikatoren seg helt sånn som den skal og dette er typiske symptomer på at batteriene i speedometeret er defekt. Disse er oppladbare og lar seg enkelt skifte ved hjelp av en loddebolt, så nå har jeg et punkt til på "to do" listen. ;)

Bilen er nå satt til lagring igjen, i påvente av noen runder til med prøveskilt. :)

Men er lite kommentarer i tråden her syns jeg! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt. Jeg har tilsvarende problemer med kjørecomputeren, det vil si at lyset i knappene fungerer men skjermen er svart. Skal åpne boksen å sjekke den sikringen.

Jeg har serviceindikator som lyser neste gang bilen skrus på etter nullstilling og bensinmåler som viser full tank uansett, men etter en times kjøring hopper den dit den skal være. Har handlet inn batterier, men ikke rukket å byttet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Genialt. Jeg har tilsvarende problemer med kjørecomputeren, det vil si at lyset i knappene fungerer men skjermen er svart. Skal åpne boksen å sjekke den sikringen.

Jeg har serviceindikator som lyser neste gang bilen skrus på etter nullstilling og bensinmåler som viser full tank uansett, men etter en times kjøring hopper den dit den skal være. Har handlet inn batterier, men ikke rukket å byttet enda.

Kan vel bare være lyspæra til displayet det? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...