Gå til innhold

motor(m30b35) kjøleproblem verksted får det heller ikke til

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg kan med 90% sikkerhet si at det er varmeregisteret ditt som lekker? Setter en finger på det jeg. Lukter det litt søtt inne i bilen din ? Dugger ruter? Om det ikke lekker så kan det suge falskluft også derifra

ser de selger 2 forskjellige varmeregistere på gs.

eneste jeg kan si er at det kan lukte litt kjøleveske inni bilen ved pådrag eller så lukter det verken søtt eller dugg på vinduene.

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Husk å sette varmeapparatet på max varme og på 2 i hastighet. Det ligger en video på youtube som forklarer prosessen veldig bra. Glem oppoverbakker og kolaflasker, gjør du det riktig så blir det ikke noe tull. Skal se om jeg finner den igjen etterpå..

Edit:

har ikke m50 motor så blir vel lit annerledes og lufte en m30 en m50?

Skrevet

jeg kan jaffal ikke bruke bilen for den går bare varm og ja jeg har prøvd alle metoder på og lufte har ringt bavaria og.

så den står bare her nå ¨

men varmeregisteret må jeg ut med hele dashbordet da? vis jeg må så er ikke de noe prob

Skrevet

kan fortelle litt hva som skjer og. etter jeg har luftet kjølesystemet så ligger temperaturen rett over 80 grader kan kjøre 1 time 1.5 timer og så begynner den og tulle og tempen stiger fort. da må den jo få inn luft en plass? for jeg tenker toppakning eller toppen men da burde jeg og ha hvit eksos eller vann i oljen eller olje i vannet ? men har ingen av delene.oljen er like ren som når jeg byttet den.

Skrevet

Hadde slikt problem med m50b20`n min, byttet pakning 3 ganger topp 1 gang og den var fortsatt dritt. Er neimen ikke godt å si.. Tror kanskje du bare får begynne ett sted å kontrollere hver eneste bit av kjøle systemet. Du kan si det kommer ikke bare luft inn i kjølesystemet uten at det ved ett punkt kommer vann ut av det ett eller annet sted.

Forsøk å finne noen som har co2 måler å se om det kommer eksos i ekspansjonstanken, kan brått være den veien du har problemet.. Eksosen er uhyre varm og vil da varme kjølevannet ditt og gi deg trykk i kjølesystemet som igjen resulterer til at du aldri får luftet den ordentlig.

Skrevet
Hadde slikt problem med m50b20`n min, byttet pakning 3 ganger topp 1 gang og den var fortsatt dritt. Er neimen ikke godt å si.. Tror kanskje du bare får begynne ett sted å kontrollere hver eneste bit av kjøle systemet. Du kan si det kommer ikke bare luft inn i kjølesystemet uten at det ved ett punkt kommer vann ut av det ett eller annet sted.

Forsøk å finne noen som har co2 måler å se om det kommer eksos i ekspansjonstanken, kan brått være den veien du har problemet.. Eksosen er uhyre varm og vil da varme kjølevannet ditt og gi deg trykk i kjølesystemet som igjen resulterer til at du aldri får luftet den ordentlig.

du sier noe der. hvor kan jeg få ta en sånn test ? bavaria ?

Skrevet

Jeg har hatt mange M30 motorer opp igjennom. noen har alltid gått litt for kaldt og noen har vært litt for varme. Det som er med disse motorene, er at de pleier ikke å ligger perfekt på mitdten av temperaturskalaen, slik som f.eks en M50 motor gjør når den er ny.

Mitt forslag til deg er å koble sammen de to slangene som går til varmeapparatregisteret. På den måten får du kjøling på motoren uten at det går gjennom varmeapparatregisteret. Da finner du jo ut om problemet gir seg. Hvis det gir seg, har du funnet feilen , hvis det fortsetter ville jeg tatt ut termostaten. Da er motoren enklere å lufte.

Jeg lufter mine M30 motorer uten termostat. Legger motoren opp på 2500 o/min og slipper ut kjølevannet på returslangen til ekspansjonstanken, helt til luftboblene gir seg. Så setter jeg bilen i en bratt oppoverbakke. Klemmer igjen alle slanger og setter inn termostaten (mens motoren er varm) Så gjenstår det litt varmkjøring og ekstra lufting og så er motoren klar.

På E28 528 løpsbilen kjører jeg uten termostat. Motoren blir forholdsvis fort varm selv uten termostat. Har fjernet den mekaniske viften og har en elektrisk vifte som jeg kjøler ned med etter behov. Funker helt suverent det.

Skrevet

er det ikke 3 slanger som går til varmeregisteret? den ene går vel fra Ekspansjonstank til varmereg og så går det 2 ut fra varmereg til vannventil

Skrevet

vet ikke om jeg har funnet ut hva som er feilen. vet jeg har hatt veldig lite kjøleveske/frostveske i kjølesystemet. så var nettopp og kjøpte meg en 12 liters dunk siden jeg trenger resten til den andre motoren på prosjektbilen. det går 12 liter(automat) med vann/kjøleveske på bilen så nå har jeg 6 liter med kjøleveske og 6 liter vann. tok og luftet systemet og kjørte en 30 min. uten at den koker:) sto også på tomgang i 15-20 min uten at det gikk varmt. åpnet lufte skruen der kommer det bare vann/kjøleveske ut uten luft.

hva skjer?

Skrevet

Good, du trenger i grunn ikke lufteskruen. Du kan bare åpne lokket på ekspansjonstanken å se om det kommer en pulserende pisse stråle ut av returen når du klemmer på slangene. Kommer det ikke noe luft da så er det bra. :)

Skrevet

ser ut som jeg har funnet feilen nå :) er en radiatorslange som det er sprekk i. kjørte med bilen til jobb i dag alt funket bra. da jeg skulle gå og spise så jeg endel vann som lekker under bilen min åpner panseret og ser en stor sprekk i den ene radiatorslangen. har sikkert vert ganske heldig under turen til jobb. så ble masse elteip og det funket sånn at jeg fikk komt meg hjem

skal ta et bilde så dere få se

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...