Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har hatt denne bimmeren i noen år nå og har hatt et problem siden jeg kjøpte den med at batteriet utlades selv om jeg ikke har mye småkjøring. Må som regel lade batteriet annenhver måned uavhengig av hvor mye jeg kjører. Har hatt bilen inne hos Bavaria i høst hvor de kjørte en diagnose uten å finne noe galt. Batteriet ble byttet ikke lenge etter kjøp.

Er det noen som kan komme med noen tips om hva som kan være årsaken til denne utladningen?

Har lest at for eks. aircon kan være årsaken, hvor den kan trekke mye strøm om den er defekt ved at den går selv om bilen er i "sleep mode". Merkes best ved at den lager lyd da. Dette har jeg ikke merket noe til.

Noen som har hatt tilsvarende problem med sin diesel?

Skrevet

Tror nok dette heller skyldes at batteriet begynner å bli kaputt. Hvis det er syrebatteri, kan gjerne syrevekta begynne å bli for lav.

Første jeg ville prøvd var å kjøpe et nytt batteri med riktige spesifikasjoner, da de er gjerne litt sære på dette her med strøm.

Skrevet

Somt sagt, så kjøpte jeg et nytt batteri når jeg kjøpte bilen i 2009. Det var riktignok et biltema batteri, men det skal være etter spesifikasjonene, dvs. 80 amper om jeg husker riktig.

Skrevet

Få det sjekket hos Biltema! Det gjorde jeg. De har et apparat som sjekker tilstand på batteriet.

På min bil var reimhjula slitne. Det gjorde at det ble lite motstand for reima mot dynamoen og batteriet ble slukt. Hos meg skjedde dette i løpet av noen dager, men kan være noe lignende hos deg? Enkelt å bytte om du kan skru litt selv (sier jeg nå, dette var noe av det første jeg gjorde på min bil så skal ikke bli for kjepphøy)

Du er sikker på at det ikke er noe som tapper batteriet eventuelt?

Marius

Skrevet

Det er at det er noe som tapper strøm jeg er redd for, og håpet å få noen tips om hva det eventuelt kunne være som tappet batteriet. Jeg måtte få hjelp av NAF en gang den var utladet, og da ba jeg de sjekke om dynamoen ladet riktig noe den gjorde, så jeg tror ikke det er det som er problemet.

Alle tips mottas med takk!

Skrevet
Ingen tips om hva som evt. kan tappe batteriet?

Er bare å hive deg rundt med målinger :)

Når bilen har gått i sleep, napper du ut sikring etter sikring helt til tappingen er i ett akseptabelt område (15-40miliampere). Når tappingen går ned til akseptable tall, vet du hvor synderen er (du sjekker hva sikringen går til).

Skrevet
Takker for tips! Dette skal testes ut. Den går inn i søvnmodus etter omtrent 20 minutter om jeg husker riktig?

Ca 20 minutter ja.

Husk at dører skal være låst (døren kan være fysisk åpen bare du klikker igjen låsekassa og låser bilen)

Har du alarm, koble ut alarmsensoren om du skal ha døren åpen. Ellers blir det mye hyling og du må starte på nytt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...