Gå til innhold

Hardtops E30 Superduper


Hardtop
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Utrolig mye kjekk lesing her!

Ser du har stål kontroll på hva du holder på med, og morro og se alt du gjør!

Også morro og se at du går for egne løsninger istedet for det mange har nevnt, disse ferdig løsningene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sikker er jeg ikke da. Men i forrige uke når jeg var innom å forhørte meg om godkjenning av min så leita han seg fram på nettverket til et SFOOR-område der det lå mapper på forskjellige bilmerker. I E30 mappa dems lå det papirer på Hartge H35-24 og ei annen undermappe som det stod noe med Porsche og 300mm.de, men han åpna ikke den så veit jo ikke hva det var av fornuft inni der. Tydelig at dette bremsesette er noe som er diskutert hos SFOOR hvertfall :) Lovende bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro å lese det her! :) Ser frem til å se bilen i aksjon til sommern! :)

Det er jo din bil som blir den store stjernen til sommeren. Har du fått laget litt V8 lyd ennå? :-)

Hehe, Den er igang! Går litt ujevnt på tomgang hvor den har tendenser til å dø ut. men det ordner seg før sommeren sparkes igang, Siste innspurt nå fremover!

Spennende det Trond.S skriver om boxster bremsene, Håper vi kan få godkjent disse på e30ene våre. [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra dette her, men som sagt, synes også du brukte mye bakgass. 6-8 l/m er vel ganske passende :)

Ja, jeg hadde ikke noe utstyr liggende for å justere dette... Brukte det jeg hadde, og det var en blåsepistol som jeg tapet inn håndtaket "passe". :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sikker er jeg ikke da. Men i forrige uke når jeg var innom å forhørte meg om godkjenning av min så leita han seg fram på nettverket til et SFOOR-område der det lå mapper på forskjellige bilmerker. I E30 mappa dems lå det papirer på Hartge H35-24 og ei annen undermappe som det stod noe med Porsche og 300mm.de, men han åpna ikke den så veit jo ikke hva det var av fornuft inni der. Tydelig at dette bremsesette er noe som er diskutert hos SFOOR hvertfall :) Lovende bare det.

Det hadde vært flott. Tino på 300mm.de sa at han ikke hadde TüV på disse, men jeg mistenker at hans noe mangelfulle engelskkunnskaper er årsaken til svaret. Det fremgår jo av sidene at det er papirer på dette, så jeg ble litt skuffet.

Har ikke montert de ennå, og tror jeg skal kjøre i stykker noen Ferodoklosser jeg har før jeg begynner på Porschebremsene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som bunnpanne, travers og grenrør var klart, var det på tide å få satt motoren fast i bilen.

Hadde skaffet meg et JB alu-svinghjul som veier en god del mindre enn dobbelmassehjulet som sitter der originalt. Monterte dette sammen med ny originalclutch. Hadde Sachs raceclutch på M50 motoren, og den var i hardeste laget. Originalgreiene er mer enn godt nok så lenge man ikke planlegger å spinne hele langstrekka på Rudskogen i fjerde gir.

Jeg er jo litt over nitti år, så jeg forsøker å ikke burne så mye. :-)

Glemte forresten at denne rørstussen som fører luft inn i eksosen må blendes.

Klemte sammen med skrustikka, dro over med TIG`en.

ltunmiys5akawbf1sker.jpg

Svinghul på plass

fcul86mphha5s5gowcv8.jpg

mp1llvtdseoqe8svsqca.jpg

Ettersom motoren kommer temmelig tett på torpedoveggen ble jeg nødt til å justere litt på vannrøret bak toppen, slik at det gikk helt inntil toppen. Det tror jeg ikke er nødvendig om man lar motoren stå i originalposisjon.

jvakpd8dn2yzg7fc6z9l.jpg

m5ai07bw239y86iogyg4.jpg

Girkasse montert, alt klart for endelig å skru det på plass.

69mll6z1qgfrib5428gf.jpg

Motoren på plass.

9gavcy4z1arc9b42jevp.jpg

Her synes støtfangeren jeg sveiset på traversen, og det forsterkede motorfestet.

6lsiteiy8m3tw9cki9ct.jpg

Da er det plenumet og bremsekraftforsterkeren som står for tur. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like måte HW! Kommer kanskje oppom om ikke altfor lenge, på tide med et oljeskift. :-)

Nå er det altså plenumet og bremsekraftforsterkeren som skulle på plass. Dette er jo litt hodebry når man har S50 i E30, ettersom det i utgangspunktet ikke er plass til begge deler.

Man kan bruke mindre BKF (Golf1, BMW 02 osv) eller tandemforsterker fra 325iX. Jeg fikk tak i en fra E34 M5, som høres litt tøffere ut enn 325iX men ellers er lik (Tror jeg).

Den har mindre diameter, men ikke så liten at den får plass uten videre.

Derfor måtte jeg sveise om plenumet litt. Bestemte meg også for å flytte BKF samtidig for å beholde mest mulig plass rundt innsugstrakten til den bakre sylinderen.

Laget et nytt hull med senter 2 cm lavere og 2 cm lenger ut enn det opprinnelige.

ke55elta1eojq5kw5xfa.jpg

Tilpasset deretter en plate som skulle utenpå det gamle festet, også med tanke på å stive opp veggen litt.

k7obkf3arfotm6fok8mp.jpg

mednjjn52ulf0j2fufxy.jpg

På plass.

9f8jtkhuq826lpqwn3cr.jpg

Lakkert.

f21cyatavm3anzjbrhq9.jpg

Da er BKF litt mindre i veien.

2i3hzxw5izpiuojbpans.jpg

Innenfra ser det slik ut.

91hwa2mfzl0ck5xp17mn.jpg

Ettersom BKF nå er forskjøvet i forhold til bremsepedalen, vil jo staget få en skrå vinkel.

For å unngå dette bygget jeg litt om på pedalen.

Selve festet til staget står originalt ut fra pedalen. Kappet av dette og sveiset det på inntil selve pedalen, samt litt lavere.

6s3q6a7jfl0meaa3kk3a.jpg

Borret deretter opp hullet.

j2l10wtalcskibcfr7do.jpg

z7eazqa83u62ypt4o9ha.jpg

Fiks ferdig.

f8p8psj6qsr20wkwlseg.jpg

Da var det plenumet som måtte tilpasses.

Her måtte det lages plass til selve BKFen som kom i konflikt med bakre del av plenumet, men det er også slik at gummibelgen inn plenumet kolliderer med bremsevæskebeholderen.

Noen bøyer/bulker aluplaten inne i gummibelgen for å få plass, noe som sikkert også fungerer.

Her er avstanden mellom BKF og bakre trakt.

u2ptvotrsulvg4m1l0v7.jpg

Frem med saga, svelge to ganger og kappe i vei.

8e2ov7o1cfnsm3m1rp1u.jpg

8luw1hvp8qn9b9hy1d0p.jpg

Nå er det plass til både BKF og bremsevæskebeholder, men litt mye luft. :-)

Flyttet fronten på plenumet 7 cm fremover.

g0ssd1k9t8evovgxroly.jpg

rvd7vc1yncp0735x8kt1.jpg

vv9noyhi8zxa5p1u8uol.jpg

Da var det bare å sveise det på plass.

00swmxtdezpacl08m116.jpg

Litt pirkearbeid å sy sammen denne seksjonen. Måtte passe på at avstanden mellom BKF og plenum ble stor nok, uten å strupe lufttilførselen til trakten. Brukte pappmaler og prøvemonterte.

ac8gibjiizomy9nsio9o.jpg

q280qk0rbdp5dijqzdul.jpg

Tett til slutt

w11p8xixw00k7ag4f67k.jpg

Før modifisering:

io4ig8uu3c608gfrb6pk.jpg

Fortsatt plass til å suge litt luft

amiqv375qo3wnlx5xiwk.jpg

Så var det bare litt lakkering igjen. Brukte sort krympelakk.

i5r19umtn170hjtg1hup.jpg

et6rkx5ixq0uh8b1l8cu.jpg

Klar for montering.

bykwwcsmr73u1px6phdg.jpg

På plass.

n9k7k3eobaalfewcn88w.jpg

5muiiko69dt7kqg5bqbd.jpg

yszf99ea7dtdyenc5t22.jpg

Belgen får plass.

ljakdfgyclpcktz1we9m.jpg

7mrjkl6uzc8poyw98xod.jpg

Da begynner ting å dra seg til.

Oppkobling av motor, tilpasning av eksosanlegg ++ gjenstår. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkopling av motor er jo rimelig greit, bruker skjema som ligger flere steder på nettet, bl.a her på Bimmers.

Plundret med å få start ettersom det viste seg at denne motoren hadde ECU med EWSII, og jeg manglet bl.a senderen til tenningslåsen.

Skaffet derfor en ECU fra en -94 modell, og startet rett opp. Forskjellen ligger i chipen fant jeg ut, så jeg byttet i ettertid over gammel chip i ny ECU. Chip med EWS har 32 pins (eller var det 30?), mens non EWS har 28 pins.

Eksosanlegget var jeg heldig med. En kjekkas på BMWCCN forumet hadde kjøpt seg et rustfritt Køhler anlegg til sin E30 med S14. Dette ble for stort og bråkete, så jeg kjøpte det av ham.

Da var det bare å tilpasse overgang fra grenrør til eksosanlegg.

Kjøpte rustfrie Simonsdeler, de er litt tykkere i godset enn F.eks Thorshovs.

Kappet kollektoren der originalrøret sluttet, sveiset på nye rør i den retningen og avstanden jeg trengte.

4n67dvdjb9yn70kq2u9h.jpg

Sveiset også inn fester til lambdasondene.

skebscvve681xsxutg03.jpg

X-rør på plass.

nbo6hp1rdx2269pstdqr.jpg

idl638rjaprv1ubuf9zt.jpg

Da er det bare å sveise på resten av anlegget. Det har jeg visst ingen bilder av, men Køhler har vært nøye med passformen så det gikk greit.

cc0mq5jtplx9bav27ue8.jpg

Brukte også bandasje på alle rør frem til skjøten for å unngå at det skulle bli i varmeste laget mot gulvet i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er komplett anlegg. Lyden er ganske frisk, men er helt ok å kjøre med langs veien.

Bildene er fra vinteren 2011, så bilen var på veien i mai i fjor. Kjørte noen banedager med den, bl.a på Rudskogen. Fungerer knirkefritt og henger på ganske raske biler. Sjåføren er største flaskehalsen, og bremsene. Bremser kommer jeg tilbake til.

Fant noen bilder av eksosanlegget allikevel.

zadftm1piynvnyd6lpy1.jpg

sfi3dnjbr850msgf149h.jpg

kkkadz9r46ql9cgaxfti.jpg

Vet ikke om denne snutten gir så mye inntrykk av eksoslyden, men her butter det 7400 o/min i fjerde gir, 185km/t på GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...