Gå til innhold

Hardtops E30 Superduper


Hardtop
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg endelig kunne lage en prosjekttråd om min E30 som har vært hobbybil de siste 6-7 årene. Den har gjennomgått en gradvis ombygging fra standard 320i via 325i M50B25 til dagens S50B30.

Slik startet det, en litt sliten 320i som ble hentet i Hønefosstraktene.

bldv2jpivdi856i5dt1t.jpg

Karosseriet var bra, stort sett bare nedre del av skjermene som måtte byttes, ellers var den fin i gulv og resten.

Et råskinn av en M20B20, spiste vippearmer til morgen og kvelds.

5sg9t0wjhqj74r6ttdtc.jpg

Kjørte en stund med denne motoren, hadde det ganske gøy på både Rudskogen og Våler. Rundetidene ble nok ikke lagt merke til. :-)

Byttet også til komplett understell fra 325i med 51mm fjærbein og skivebremser bak. H&R 35 mm senk med Bilstein Sprint dempere ble også montert sammen med M-tech stabstag. Gjorde underverker på kjøreegenskapene, følte den var dønn stiv. :-) Hadde ikke så mye å sammenlikne med, kjørte Pajero til daglig...

vo9q0eiazsia8xsro55v.jpg

Skrudde i en gammel møkkakjeller i låven vi har.

a6xirtqshey29rz22kic.jpg

8jjdcrcgptrqvczj3u6v.jpg

Etter første episode hadde bilen blitt omtrent en 325i, med M20B20.

Kjøpte så en M50B25, girkasse fra E36 328 og mellomaksel fra E30M3. Skaffet også en 3,46 diff med brems. Brukte bunnpanne fra E34 og motorputer fra E28 535i.

oivipm1c6e1sc0gt6wxm.jpg

oryvuks02z2r6kgfbkcn.jpg

Bygde om, kjørte en sommer med dette. Søkte om godkjenning, og fikk det innvilget.

Brukte argumentet at 320iS hadde samme understell og effekt.

Skrev ut en kilo med papirer fra ETK hvor jeg sammenliknet bremser og hjuloppheng med delenummer mellom 320i og 320iS, og fikk Tronrud Bil (Nå Bilia) til å gå gjennom alle papirene. De bekreftet da med signatur og stempel på hvert enkelt ark at de samme delene som finnes på 320iS også finnes på min bil. Det var nok en litt større jobb enn de hadde forestilt seg. :-)

Møtte opp for godkjenning, og fikk umiddelbart godkjent motorbyttet. Felgene derimot, de digre 7x15 BBS originalfelgene var i overkant av hva kontrollanten kunne klare denne dagen. Orket ikke å argumentere for disse, så jeg hentet frem de gode gamle Bottlecaps 14 tommerne. Da ble det vognkort med større motor. :-)

Bilen fungerte helt supert med dette oppsettet. Hadde neddreid M20 svinghjul (ca 5 kg tror jeg) og chip fra Norman, som økte turtallsperra til 7000o/min.

Utseendet var da akkurat passe for en gammel mann på 40, helt uten vinger og skjørt.

Kommet inn i egen garasje her. Bilen til Pernezz på forumet her står ved siden av, før han overtok den.

5friyvi9ngc4a35sdub4.jpg

Sånn, da er i hvertfall tråden påbegynt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er bilen under lupen hos biltilsynet. God følelse å ha alt i orden i vognkortet.

ijphksxx7rlj635kw2ry.jpg

Skaffet meg en kjekk bilvippe fra en kar her på Bimmers. Hendig sak når man skal jobbe under bilen. Ikke akkurat egnet til oljeskift men... :-)

Satte i sving med en skikkelig rengjøring av bilen før jeg plasserte den i garasjen for vinteren.

rfu6z8p9nemtenacnk2j.jpg

id3es8ghe3uyp15cdo5t.jpg

t9qjcbdsvr8kcd55hmy1.jpg

15vwar18hys5esmfdbng.jpg

Høsten -10 handlet jeg inn en -95 S50B30 med girkasse fra en engelskimportert bil.

Garasjen var ikke helt ferdig, men klarte ikke å vente med innflytting.

Ble snekring og mekking om hverandre.

uqyp2hve9bnvorzrxlk8.jpg

ro6zc5pq17edt017kwjx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo nå sveisinga begynte. :-)

Tenkte jeg skulle prøve å lære meg å sveise aluminium, så jeg kjøpte et Rilon TIG apparat på Finn. Søkte etter hjelp på Youtube, fant en amerikaner som er utrolig lett å lære fra.

http://www.weldingtipsandtricks.com/ Genialt, anbefales. Kommer tilbake til dette.

Det første jeg gjorde var å ta av fronten for å få enkel tilgang til senere havarier. :-)

Borret ut alle sveisepunktene og slipte ned sveisene nede på vangene først.

Brukte en slik sak

vuio25675ut3sfpeg862.jpg

Under.

wjtg3spoxciq4g8lliri.jpg

Innvendig.

ttddb7s23wgu26o3ojc2.jpg

Under.

v7i8sq1bsbazgte853w4.jpg

Brukte deretter en bajonettsag på øvre del, og vips var det full tilgang.

qutvxjrbcptjw2eq8n6s.jpg

32o1i6zxuum320upge6p.jpg

xkbocmbpa72wnj2s5tge.jpg

Da var det enkelt og greit å skyve motor og girkasse ut i det fri.

x89oa72tesbu3ta0fhqo.jpg

ix20jm31zk6is6g50k57.jpg

Etter litt shining er det triveligere å skru. Orker ikke å holde på med møkkete ting.

js89dw9rsperrq0964b2.jpg

Så da var det bare å begynne å tilpasse frontstykket igjen.

p0tsu3073etb0zsvoqoq.jpg

y4jgopp9xh0vzlu686y6.jpg

kcbv0v9z3mio51p09ils.jpg

mei768iolhgxsgvyfvyx.jpg

Klarte det kunststykket å kappe fronten slik at den kilte seg fast dersom jeg skjøv den fremover, så da måtte jeg lage en glippe.

sxzg0mwxepeptrxhn56t.jpg

Litt lakkjobb.

68l5tj33yaoybqwjhbzg.jpg

vilaq6rmgphdlwm3pzv9.jpg

Sveisepunktene nede erstattet jeg med bolter. Sveiset fast mutter på innsiden av rammevangen, noe som krevde litt treffsikkerhet. :-)

e68y9wn6cqemp7q5nrac.jpg

mcvekvprf2rmo6vkfrtp.jpg

Her er det glippe!

bml9zzgjm5h8rjz6w39w.jpg

Innfesting mot rammevangen. Byttet ut boltene senere med samme torxtype som brukes bak ved traversen ved kanalen. Ser litt mer originalt ut.

5sm90vw6s3marzi2dbwz.jpg

q7tgsiacimkt1aib2j5l.jpg

uar9s0cefpztgu0u5cmz.jpg

Laget et distansestykke i aluminium for å kompensere for tabben jeg gjorde tidligere.

pj5e30fumqfvzbi25jie.jpg

Da satt den på plass, avtagbart. :-)

wxrmif4ldxf2053dgbi1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at fronten var ferdig, begynte jeg på selve motortilpasningen.

Ettersom jeg ville beholde kulpen på bunnpanna bak traversen, var det på tide å lære seg å sveise aluminium.

Første forsøkene ble litt sådær...

zwb9zjiistsob789hyyb.jpg

1wlsy9meez60t31tfbgk.jpg

Etter noen tusenlapper med ødelagt aluminium, fikk jeg til noen litt bedre sveiser. Det skal jo liksom likne litt på mynter som er stablet etter hverandre.

yknklj9ib4cnhtq99ybh.jpg

Da var det bare å begynne på bunnpannen.

6lzwbzz3u7dkailgsxjo.jpg

Merket opp det området som ville komme i konflikt med traversen, og satte i gang.

16wuj5a8fd8h475atpfv.jpg

Prøvemontering viser at oljepickupen ikke lenger er særlig gunstig plassert, så den må fikses senere.

ax4j8h358e4jzddq2v67.jpg

6cn7wv1pae7s5z6yocqt.jpg

Nå får ihvertfall traversen plass. Her burde jeg nok ha fjernet falsen på traversen først, så hadde jeg vunnet en centimeter eller to på bunnpannen.

y0xlmfugko0igwvbsmx7.jpg

Så begynte jobben med å tette igjen.

hl5f5jxnhszkhzr670nl.jpg

om0kxc90t128qsogcr1i.jpg

Resten av sveisejobben foregikk med bunnpanna skrudd fast til blokka, for å unngå at den den skulle vri seg. Aluminium har en tendens til å slå seg temmelig mye.

Neste trinn blir å sveise på en ekstra kulp for å erstatte volumet jeg kappet bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. Det handler om å ikke ha så mye respekt for alt som skal være så vanskelig. Leser man på nettet, så er det så mye som ikke går an. Jeg tenker at dersom det ikke går, så er det ikke millionverdier eller sjeldne deler som er ødelagt. :-)

Etter at bunnpanna var lukket, begynte jeg jobben med å tilpasse en ekstra boks på kulpen. Denne boksen ville jeg ha så stor som mulig, minst like stor som volumet jeg fjernet.

Hadde da motoren montert i bilen, og laget maler med papp.

Laget så boksen halvferdig, og kappet vekk det som var nødvendig på bunnpannen

th3klsqygrpulvdfd31p.jpg

wm3x73qmcvejqdxm79s9.jpg

Tappepluggen måtte jeg flytte over. Borret da et hull i tappepluggen for å ha som styring til hullborret.

piczqu63ws3n3gfxvl8g.jpg

ompeh3r7ilplurzwcqm2.jpg

sbx3sccfccjadb56khlc.jpg

Samme hullbor på boksen, så var det bare å sveise på plass.

jwl2ix6miaza6vxrvq87.jpg

zj3cw18q5d570wt3v6nd.jpg

Samme teknikk på peilepinne og oljeretur. Dette tror jeg man slipper på 3,2 bunnpanne, så om jeg skulle gjort dette på nytt hadde jeg kjøpt S50B32 eller aller helst S54 :-)

ur3b7ots01xqt5isvozk.jpg

uwuei9ap62q1oizexczs.jpg

fyfj7ounzlu17zp7xdxf.jpg

Prøvemontering for riktig høyde-

ha35l6b7igyahjwm1d11.jpg

Ferdig sveiset.

vxyub21f9ia7e1os5jcr.jpg

Jeg får dele opp innleggene litt. Har en litt ustabil pc, og med min flaks kræsjer den etter en halvtimes opplasting. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...