LasseEllingsen Skrevet April 2, 2012 Skrevet April 2, 2012 Etter at jeg bygget om e39´en min fra m52b20 til m52b28 og fikk den godkjent har jeg fått enormt mange henvendelser på hvordan jeg gjorde det og hvordan søknadden var. Derfor lager jeg denne "DIY´en". Dette er mine erfaringer så om det skulle gå til pises, ikke skyld på meg... 1. Søk FØRST om ombygging til ditt lokale BT, før du gjør noe som helst! (Søknad ligger i slutten av tråden). 2. Når søknadden er godkjent må du vise bilen på BT FØR du gjør noe som helst. 3. Når bilen er vist på BT (hvor de tar bilder av rammenr. og reg. nr.) er det bare å bygge om. For å få bilen godkjent må det byttes til ventilerte skivebremser bak. Dette er faktisk det eneste som må gjøres. Det må også være papirer som viser at delenr. stemmer fra 528 (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=10) 4. Når alt er skiftet og montert er det bare å vise bilen på BT igjen for å få bilen godkjent i vognkort. - Bilen bør også ha vært i Norge i 10 år for å slippe ekstra omkostninger. - Om du allerede har skiftet motor, tror jeg faktisk at du kan vise bilen på BT for de tar ikke bilde av motordelenr. og motoren er jo helt identisk. Men dette er jeg ikke sikker på.. - Det må også fremvises kvittering på kjøp av motor + chassisnr. -------------------------------------------------------------------------------------------------- SØKNAD: Informasjon om bilen: Regnr.: Type: 1997 BMW 520i (E39) Motor: 2.0l 150hk (motorkode M52B28) Bremsesystem: Ventilerte bremser framme Førestegangsregistrert: Eier: Refererer til telefonsamtale med Knut Ekkern, fredag 27. Mai. Bilen har vært i mitt eie siden 06-04-2010 og jeg ønsker nå å bygge om bilen, med en kraftigere motor. Dette for at bilen blir mer kjørbar, spesielt på lavere turtall. Jeg ønsker å bygge om min 1997 BMW 520i til 528i. I utgangspunktet er disse bilene helt like, bortsett fra bakbremsene. Dermed har jeg tenkt å oppgradere bremsene bak til 528i-bremser, slik at bilen er innenfor kravene til bremsekapasiteten til en 528i. Motor/karosseri Det blir montert komplett motor fra BMW E39 528i(motorkode M52B28), med motoreffekt på 192hk og 280nm. Karosseriet er også likt på begge bilene med delenummer: 41007033044. Den eneste E39 modellen som ble levert med karosseriforsterkninger var m5. Dermed er det ingen forskjell mellom E39 520i og E39 528i. Bremser For at bilen skal bli lik en 528i må bremsene bak skiftes til ventilerte bremser fra 528i, mens bremsene framme ikke blir skiftet da de er like (både caliper og bremseskive). Jeg har også undersøkt bremsekraftforsterkeren, og denne er helt lik. Jeg kan gjerne vise dokumentasjon på dette. Så med nye calipere og bremseskiver bak vil dette tilfredstille kravene til en 528i som da den kom fra fabrikken. Vekt Original BMW E39 520i M52B20 motor veier 170kg, det gjør også den nye motoren, dermed blir det ingen forandring på akselvekt fremme eller bak. Generell info Bilen har nå vært i Norge i over 10 år, så jeg ser dermed ingen avgifter som skal betales ved godkjenning med ny motoreffekt. Dokumentasjon på at bremser, motor og karosseri er slik jeg har beskrevet, kan jeg dokumentere ved hjelp av delenummer fra de ulike modellene.
D.Toft Skrevet April 2, 2012 Skrevet April 2, 2012 såpass enkelt ja, da er det bare å spørre dem da Knut Ekkeren har jeg snakket med før, meget hyggelig mann
LasseEllingsen Skrevet April 2, 2012 Forfatter Skrevet April 2, 2012 Det er ikke mye som skal til. Ja Knut´en er hyggelig
happY Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Hvor lang tid tok det før du fikk svar på søknaden? Jeg sendte min søknad i januar, har enda ikke fått svar
Robin L Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 interessant! hvordan er det med drivverk forresten? må girkasse og diff byttes og ? er vell litt andre utvekslinger på en b20 enn b28 ? fikk sykt lyst å sette inn b28 i e34n jeg nå.
LasseEllingsen Skrevet April 6, 2012 Forfatter Skrevet April 6, 2012 Happy: det tok ca 3 uker Space-ace: jeg kjører med 520 kassen, har ikke hatt noen problemer
///Naitsirk Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Jeg bruker også 2,0 kassa på b28 og 0,9 ladetrykk. Ikke noe problemer enda
mathiasgranberg Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Er dette helt likt på E46? med tanke på bremser og karroseriforsterkninger?
Emihol1 Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 hvordan er det med dokumentasjon på hvor motor \ bremser kommer fra?
LasseEllingsen Skrevet April 6, 2012 Forfatter Skrevet April 6, 2012 hvordan er det med dokumentasjon på hvor motor \ bremser kommer fra? På motoren må du ha chassisnr + kvittering på kjøpet. På bremsene må du bare dokumentere delenr.
Emihol1 Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 hvem er forresten denne knut? jobber han hos biltilsynet med godkjenning osv? evnt noen som har tlf nr til han som kan sendes på pm?
Emihol1 Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 hvordan er det med dokumentasjon på hvor motor \ bremser kommer fra? På motoren må du ha chassisnr + kvittering på kjøpet. noen mulighet for å finne chassi nr på motoren? kjøpte motoren løst fra en bil, som hadde bytta motor tidligere..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå