Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg ikke godtar en bot


Boddiz
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har 2 rimelig ferske politisaker på meg hvor sistnevnte endte med førekortbeslag #-o

3 uker før førerkortet ble tatt ble jeg tatt for "ulovlig forbikjøring" hvor det kom en bot på 5200,-

Da mannen ikke hadde det på film samt var alene i bilen og faktisk ikke kom bak meg før etter ca.6 min etter hendelsen regnet jeg med at han ikke hadde sett det men faktisk bare hadde fått tips om saken!

Dermed godtok jeg ikke det forenkla forelegget og politimannens svar var "jaja vi får se hvem sine øyne dommerne trur på!" Jeg nikket og ønsket han en fin dag videre 8)

Men..Hvis du godtar den boten kommer den på den størrelsen.Men hvis saken ender i rettsak og du faktisk taper saken vil boten komme på litt mere(du får innrømmelserabatt hvis du godtar forelegget) samt saksomkostninger på ca.1000kr.

Å enda 1 men.. :P før saken havner i en rettsal vil du få et nytt forelegg i posten hvor den faktiske summen kan være endret men som oftest holder seg på samme beløp eller i beste tilfellet en henleggelse av saken.hvis du ikke godtar denne ender det med en henleggelse eller rettsak.

hvis du godtar dette istedenfor det forenkla forelegget mener jeg å huske at du får prikk på rullebladet i tillegg.(So what,denne prikken har ikke noe relevans såfremst du ikke skal bli livvakt for kongen eller no sånt.

Jeg godtok som sagt ikke det forenkla forelegget da jeg var i tvil om bevisets stilling og satset på at saken ville bli henlagt!

Dette skjedde altså ikke å jeg var usikker på om jeg skulle ta det til retten,men godtok i siste liten forelegget.Jeg ville rett å slett ikke betale ca.2500kr ekstra hvis jeg tapte saken. (Nu angrer jeg på at jeg ikke tok det til rettsalen!)

Når dette er sagt så vet jeg ikke hvordan det er med deg om de har fotobevis på deg.Men skal de ta deg på et bilde må dette bilde være rimelig klart!

As for jail..Det heter subsidært fengsel i X antall dager.MEN dette gjelder kun hvis du ikke har mulighet til å gjøre opp for deg!Før det kommer til dette må kontoen å relevante verdier være tømt!Denne boten ender hos SI som ordner en god avbetalingsplan og derfor har du som regel ikke noe annet valg enn å betale :P

Dette innlegget bli litt langt men jeg håper dette klarer opp i noe for andre, da jeg selv satt å så etter innlegg som dette for en stund siden.Jeg har ikke snøring på hvor mange timer(dager) jeg har sotte å lest om akkurat dette å paragrafer,rettsaker,bøter og hele pakken.Har i tillegg snakket med advokater :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...