Gå til innhold

Moment på hjulboltene - bruk av moment staver.


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Bruker alltid forlenger (ca 100 mm lang) når jeg drar til med trekkeren. Har 10 bars arbeidstrykk på pressa, men justerer alltid trykket til 8 bar ved bruk av luftverktøy.

Dette sitter ihvertfall som fjell for meg, og aldri dratt av en bolt/gjenger, og løsner da alltid uten problemer ved bruk av trekker og pipe uten forlenger ved demontering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moment? Hva er det :lol: Bruker muttertrekker på full pedal jeg, alltid :D Men stemmer at det er ca 110-120 nm ja, alt ettersom hvilken bolt :)

Det er nok mange som gjør, inkludert meg selv, men er vel som regel de som har dratt til for hardt som mister hjulene på veien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 25 års erfaring fra flyverksted og torquemeteret i baklomma, så er dette med rett moment viktig.

Å dra til det man makter på alu felger er rett og slett idiotisk, du kan risikere at du i høy hastighet mister felgen pga sprekker. På min forrige bil måtte jeg bytte alle felgene pga sprekkdannelse i felgen, fikk dette på garantien. Disse sprekkene kom IKKE fra overtorquet hjulbolter.

Jeg mener at man er ikke tøff dersom man drar til disse boltene til man blir blå i tryne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 25 års erfaring fra flyverksted og torquemeteret i baklomma, så er dette med rett moment viktig.

Å dra til det man makter på alu felger er rett og slett idiotisk, du kan risikere at du i høy hastighet mister felgen pga sprekker. På min forrige bil måtte jeg bytte alle felgene pga sprekkdannelse i felgen, fikk dette på garantien. Disse sprekkene kom IKKE fra overtorquet hjulbolter.

Jeg mener at man er ikke tøff dersom man drar til disse boltene til man blir blå i tryne...

Nei tror det blir moment på meg også nå, har drat til med latmannsarm til det stopper og gått over dagen etter å det har forsovet funket bra, de sitter sånn at man kan tade opp igjen med hjulkryss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar alltid til med momentnøkkel. Har aldri hatt behov for å ettertrekke, har aldri mistet hjul og jeg kan lett skru opp hjulboltene med en vanlig skralle.

Det tar så godt som ingen ekstra tid kontra å dra til med latmannsarm, hjulkryss el. Det kunne ikke falt meg inn å stramme hjulboltene mine med muttertrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...