Robin Skrevet April 9, 2012 Skrevet April 9, 2012 Utgangspunktet er en E36 316i Compact fra 1995. Har hatt den i ca 8 år nå (kjøpte den når jeg var 16) og har oppgradert den gradevis hele tiden. Alt var helt orginalt når jeg kjøpte den. Har verdt med på mange banekjøringer og autoslalom med denne bilen, noe som har verdt morro selv med 1,6l 102hk motoren, den var ikke så kjapp på strekkene, men gikk bra i svinger. Først gikk den en stund med bare H&R senkefjærer og gatedekk -seinere samme oppsett bare r-dekk, og etterhverdt fler oppgraderinger i understell og bremser++, motoren var det siste som ble oppgradert. Har ikke fått prøvd den på bane med den nye motoren, siden den bare har verdt i drift i noen få uker og de ikke har åpna på rudskogen enda. Det har verdt morsomt og lærerikt å bygge bilen selv. Jeg har forøvrig fått mye hjelp av fatteren. Han har mekka en del bil… Specs: Motor: M42B18 fra en 1994 mod 318is. Boret til første overdim. Smidde JE stempler med 9:1 komp. Originale råder og veiv (Smidd originalt og bør holde). Toppen og blokka planet, byttet eksosventil styringer og slipt ventiler, Mira Freste ventilseter (jobben gjort av Sarpsborg Motor). Alt nytt i lager og pakninger. Originalt innsug, men den klaffen som åpner og lukker for dual ram funksjonen er fjernet. 550cc RC dyser. Cometic MLS toppakning, ARP 2000 bolter i topp og råder. 360 graders trustelager på veiva (Fra M52). Ny original oljepumpe og registerkjede med strammer. Samco muffe på innsug. To dobble høyeffektscoiler. MSD pluggledninger. Bosh ”sølv” plugger. Haltech E6X sprut. Fjernet luftmassemåleren og satt inn en 3 bar ekstern MAP sensor. Original bensinpumpe føder en 1l ”mellomtank” Walbro 255 pumpe føder dysene. Ekstern bensintrykk regulator. Garret GT2860RS turbo. Grenrørsmanifold. Tial ekstern 50mm wastegate. 25mm Forge dumpventil. Turbo XS HPBC boostkontroll ventil. 80 graders termostat. Ny større radiator fra 328 (bolt on). 16 Raders Oljekjøler. Effekt: Mappet hos av Kai Roger Bakken hos KRB Trading. Med 1,25 BAR ladetrykk, 310 whp. Med 0,89 BAR trykk, 280 whp. Det laveste passet denne turboen best, men med 1,25 øket dreimomentet ganske mye. Gjenstår å se hvordan det fungerer under kontinuerlig belastning. Har eksostempmåler, så jeg kan følge litt med. Det som var artig å se er hvor raskt denne motoren økte effekt på lave ladetrykk. Den hadde 240 whp allerede med 0,6 BAR ladetrykk. Datasprutet, Haltech E6X kjøpte jeg ubrukt med adapterkabel over til originalt ledningsnett. Dette fungerer fint, men det var et par ting som ikke stemte, så hver eneste ledning måtte sjekkes og et par modifikasjoner måtte gjøres. Reimhjulet med tenningsmerket må forresten flyttes 60 grader for å passe Haltechen. Originalt er sensoren for TDC 120 grader fra TDC og Haltech’en kan stilles til max 100 grader. Boret derfor et hull ekstra til styretappen slik at hjulet flyttes 60 grader. Forsket litt frem og tilbake og fant en grunninnstilling, vred på nøkkelen og motoren startet øyeblikkelig! Det var i overkant av forventet… Fattern hadde vært på Amazon og handlet inn en svær bunke med alt han kom over av bøker om trimming. Det er mulig å sette opp et slikt sprut hvis man bare skjønner logikken. Med bredbåndslamdaen er det mulig å mappe relativt greit på gata når det gjelder dysetider, men tenning er en annen sak. Det er mer kritisk, vanskelig og krever erfaring. Satte opp et konservativt mapp og kjørte forsiktig opp til KRB Trading og lot Kai Roger Bakken ta finarbeidet. Han var for øvrig ganske fornøyd med utgangspunktet og brukte derfor ikke lang tid på å mappe den ferdig. Draget tiltar jevnt hele tiden og gir seg aldri før turtallsperra. Turboen er maxet i følge Bakken (som ville ha en større, for han er ikke så opptatt av det som skjer (eller ikke skjer) under 4500 omdreininger). Mener likevel at dette oppsettet er bra for denne motoren. Begynner å lade forsiktig fra 2000 omdreininger og er fint kjørbar til vanlig kjøring. Cluch: Spec Stage 3+. Rimelig, men måtte modes for å passe. Produsenten skjønte ikke at trykkplata ikke passet selv om det ikke var boret huller for styrepinnene på svinghjulet… Plundret mye med å få boret huller. Ikke kjøp denne. Denne clutchen er ganske bestemt, men ikke veldig vanskelig å dra i gang med. Nå har jeg også mistanke om at den heller ikke holder momentet, men det gjenstår å se etterhverdt hvordan det går. Ved rivstart har jeg merket sluring, den holder 1+2gir med hjulspinn, slurra da ved oppgiring til 3+4gir. Bremser foran: 325mm skiver og calippere fra E46 330. Dette er en rimelig og effektiv bolt on oppgradering. Kjøpt på huggeri (Bildelsbasen.se) og overhalt med ny gummi og skiver. Fungerer veldig fint. De originale bremseklossene kan brukes, men biter ikke best, har bestilt nye hawk klosser. Bremser bak: Siden denne bilen hadde tromler originalt måtte bakre bærearmer byttes. Kjøpte noen fra en 1999 compact som til nå har virket kjempefint. Nå som effekten er høyere er jeg forberedt på at det kanskje må byttes til litt større og ventilerte skiver. Prøver og ser, kansje alt av bremser må oppgraderes... Diff: Fra en 1999 Z3 Coupe (med TorSen brems). 3:15 utveksling. Denne har det store 188 huset og bør holde. Drivakslene kommer fra E30 325ix. Girkasse: Kommer fra samme 1999 Z3 Coupe. 5-trinns ZF kassa, samme som sitter i M3 3.0 også. Kassa og diffen har gått bare noen tusen km og ser ut som nytt. Var heldig og fant en brannskadet Z3 på et huggeri i Sverige. Mellomaksel: Fremre del fra E36 328 sedan. Bakre del original 316 Compact. Denne skulle vært to cm. lenger for å være optimal. Litt lite inngrep i skjøten. Tannstang: Fra den samme Z3en. 2,7 omdreininger på rattet (mot originalt 3,3 tror jeg). Fjærer og dempere: KW Clubsport. Justerbart i høyde og demperne justerbare begge veier. Justerbare tårnlager (camber) forran med forsterkningsplater i dempertårna (m3). Forsterka topp festene til demperne bak. Chassis: Forsterket innfesting av gearkasse til karosseri. Forsterket tverrbjelke og feste over diff, og sveiset A armer av bærearmene bak. Forsterket innfestingene av bærearmene til traversen. Forsterket innfestninger til stabstag bak, oppe i gulvet og nede på bærearmene. X-brace fra M3 cab. Verrera stabstag forran 28mm med uniballs , bak 16mm M-tech (skal prøve det siden det hoppet med bakenden i noen situasjoner før med verrera 19mm bak). Grundig rengjort og rustbehandlet alt under. Polyurethanforinger i bakre travers. Eksentriske powerflex foringer bakkant av bærearmer forran. Bærearmer forran fra E30 uten gummi i bunnkulefestene. Motor og girkasse fester er de røde polyrethan fra GS. Disse er beinharde, motoren leer seg knapt selv under full belastning. Det vibrerer ganske mye i bilen på tomgang. Dette oppsetet ble litt over mål, så jeg har bestilt nye M3 gummifester til motor + gummi til girkasse. Hvis noen trenger harde fester så disse til salgs. Eksos: Hjemmelaget, 3” downpipe, 2,5” bakover i rustfritt. Lydpotte på midten og bak. Kjøpte deler på Turbopower i Kongsberg. Bra kvalitet og svært rimelig. Fatter sveisa. Det var ikke så vanskelig å sveise rustfritt som han trodde sier han. Lydnivået høres passe ut, har ikke målt enda men håper det er under 90db grensa til vålerbanen. Hjul: Til banebruk, OZ Ultraleggera 17x8 med 235/40-17 Toyo 888. Gatebruk: BBS replika med Pirelli P Zero Nero 215/45-17. Interiør: Har satt inn rødt sports skinn interiør, og bruker et OMP bøttestete med 4 punkt belte for banekjøring . Wiechers skrudd halvbur nå, men har tenkt til å bytte det ut til et skrudd helbur i stål etterhvert. Sports ratt fra Z3 coupe (minste BMW ratt med airbag som passer uten å bruke et av de med 2 sone airbag som må kobles om) Målere for Bredbandslamda (A/F), Trubotrykk, Oljetemp, Oljetrykk, Eksostemp, og shift light. Shortshift som er moddet. Eksteriør: M3 frontfanger, sideskjørter, speil, lister. M5 list på koffertromet. Alle blinklys byttet til hvite. 97Mod grillramme med svarte griller. Plunder: Lokket på oljefilterhuset med uttak til oljekjøler er for M50 og passer ikke veldig godt. Må modde filteret og uttaket for oljetrykksbryter er på feil side slik at den ikke passer innunder manifolden. Måtte mekke en del, men det virker. Turboens oljeretur må hjelpes av en ekstern pumpe. Siden dette er en lavtmontert turbo havner den rett i vannkanten av oljenivået og oljen renner ikke godt nok ned. Dessuten er den kulelagret og krever mindre olje enn de med glidelager. Bare pumpe funket ikke heller. Måtte ha et reservoar under turboen og restriktor på tilførselen. Reservoaret er en 40cm lang 1.5” slange. Pumpa har kjempekapasitet og spinner bare luft hvis den kjøres på 12V direkte. Derfor kjører den nå på 5V (en DC/DC converter i mellom). Greia er at med for mye olje tilført turboen olja presses ut gjennom lagrene og ut i eksos og innsug. Blåsvart røyk er resultatet. Slik ser den ut nå Slik så den ut når den sto til salgs når jeg kjøpte den Motorrommet Utskrift fra dyno, gul er på 0,89Bar, grønn er 1,25Bar Bakstillinga Feste til diff+gulvforesterkning
Robin Skrevet April 9, 2012 Forfatter Skrevet April 9, 2012 Eksosanlegget, røret fra wastegaten har fått sveisa inn flex bit for at det ikke skal knekke etter at det bilde ble tatt Lite filmklipp fra mapping:
Joachim S Hamar Skrevet April 9, 2012 Skrevet April 9, 2012 har aldri likt compakt men denne var grom!!
thomas_ja Skrevet April 9, 2012 Skrevet April 9, 2012 Aldri likt compact jeg heller.... Grattis med fine tall og fin og gjennomført bil! Interiøret mitt lever ennå ser jeg
HalvorK Skrevet April 9, 2012 Skrevet April 9, 2012 Tar av meg hatten og sier fyy for et gromt bygg. Her er ting gjort skikkelig, det er det ingen tvil om
Hans Wilhelm Skrevet April 9, 2012 Skrevet April 9, 2012 Hei! Blir spennende å se deg på banen i år! Du kjørte jo fort med original motor også, så nå forsvinner du vel bare i horisonten. Sent from my LT18i using Tapatalk
Robin Skrevet April 9, 2012 Forfatter Skrevet April 9, 2012 Takk for det folkens Interiøret mitt lever ennå ser jeg Jada gjør det, gjorde seg fint i bilen det, men måtte ha en bøttestol i tillegg pga banekjøring da er skinnstolene for glatte. Hvordan går det med compacten din har du den enda og alt i drift? Hei! Blir spennende å se deg på banen i år! Du kjørte jo fort med original motor også, så nå forsvinner du vel bare i horisonten. Ja gleder meg til de åpner på rudskogen nå, første åpene er vel 21 april, men etter det så kommer det vel ganske tett med kjøringer
joachim sørlie Skrevet April 10, 2012 Skrevet April 10, 2012 var gjennomført den her ja, virker som du kan det du driver med
Bimmerhansen Skrevet April 10, 2012 Skrevet April 10, 2012 Compact er drittøft:D å denna var skikkelig Grom... Godt jobba
thomas_ja Skrevet April 10, 2012 Skrevet April 10, 2012 Nei bilen har vel snart stått i 2 år nå, så litt usikker på hva jeg skal gjøre, må ha nye kammer og ny mapping, og ny lakk, men den skal på veien igjen, men akkurat nå er den som mange andre her inne ett prosjekt som ikke blir noe av dessverre, du har vært flink og fullført ! Mye ga du for bremsing hos Krb om jeg kan spørre om det, var det en hel dag eller?
Tzunami Skrevet April 10, 2012 Skrevet April 10, 2012 Dette så ut som noe utenom det vanlige! tøft bygg du har gjort deg! bruker du skinnførerstolen til vanlig? det gjorde seg i bilen din det interiøret iallefall!
BilBruker Skrevet April 10, 2012 Skrevet April 10, 2012 For et utrolig gjennomført bygg, kudos til deg for denne her Stå på videre, skal følge med her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå