Gå til innhold

Problemer med sentrallås, dørene låser seg ikke opp! - LØST

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, da har jeg på ny problemer med sentrallåsen i min E30 325ix fra 91.

Da jeg kom til bilen min etter at den hadde stått en uke alene var den tom for strøm. Noe jeg aldri har hatt noe problem med før. Etter å ha fått opp førerdøren ved hjelp av å vri nøkkelen til venstre mens man holder dørhåndtaket oppe, slik at den til slutt ga seg og slapp meg inn. Fikk start på bilen med startkabler, men dørene er fortsatt som de var når bilen var uten strøm. Altså ingen reaksjon, uansett hva man måtte ta seg til. Dette gjelder også bakluka. Har tittet litt på det og tok ut styringsreleet, men fant ingen synlige feil. Den har heller ikke gått for varm, siden den termosikkringen er inntakt. Det er akuratt like lite rekasjon i dørene også med releet ute.

Noen forslag?

Det skal nevnes at jeg har hatt mye problemer med sentrallåsen før, og det er nylig byttet mye kabler. Låsen på førersiden er rar, slik at når bilen skal låses må nøkkelen vris 90 grader, forbi en liten "sperring" også låser den.

På forhånd takk for hjelp :)

Skrevet

Ta av dørtrekket og sjekk låsen. Fungerer "bryteren eller hva det nå er" i førerdøra? Har du forsøkt å låse bakdøra med nøkkel? Gjort det før og vet at sentrallåsen skal gå om du gjør det?

Har sett touringer med såkalt "deadlock" det betyr i praksis at man legger bilen "dø" ved å vri låsen i førerdøra 90 grader og ta ut nøkkel. Har bare hatt dette på en Opel Senator vi hadde før.

Har du sjekka loddingene? på det kortet du har på bildene?

Skrevet

Har tått av dørtrekket, men vet ikke om den bryteren fungerer. Skal titte på det etterpå :) kan stemme godt at det er sånn deadlock, men den pleier å låse opp når jeg ber den om det. Føler det må ha noe å gjøre med at batteriet tømte seg, men en sikring burde fanget opp om det er en kortsluttning vell ? Har sjekket sikring nr 27 som skal være dørene og litt annet, men den er hel.

Har forsøkt å låse opp bakdøra ja, ingen respons. Vet at den har fungert der før.

Har tittet på loddingen ja, den så ut til å ha det fint

Skrevet

Leste nå at det ikke er en deadlock motor i førerdøra, hvilket jeg finner veldig rart siden min ikke rører seg. Selv ikke inne fra med låse knappen.. hmm, merkelige greier

Skrevet

På min er det sånn at om jeg vrir nøkklen "for langt" i førerdøra vrir jeg over en dings inni der som gjør at dørene ikke kan låses opp feks fra innsiden, men funker fremdeles med nøkkelen. Vrir bare den dingsen på plass først.

Men, jeg har hatt litt kødd tidligere med at passasjerdøra ikke var 100% rett justert og ikke kom langt nok inn når man lukka den. Da funka ikke sentrallåsen i det heletatt annet enn hvis jeg brukte nøkkel på passasjerdøra.

Rævva forklart vet jeg men du er sikkert en klok fyr og skjønner uansett.. :)

Skrevet

Tatt av dørtrekket på førerdøra og sjekka? Høres mest ut som et fellesproblem. Må da være mulig å oppdrive koblingsskjema? Mye enklere å se oppbygningen av systemet da.

Skrevet

Ja, har tittet der. Virker som om alt i orden! :) Takk for tips.

Her er koblingssjemaet:

n2u3xzibh9yv43pisi1j.jpg

Jeg skjønner ikke en dritt av det, men det gjør kanskje noen andre? :)

Skrevet
Når jeg hadde problemer med sentralås så var det bakluken min som hadde avreve kabler i hengslene, kan vær så masse:s

Huff, virker som det kan være alt mellom himmel og jord ja. Får bare fortsette feilsøkingen jeg :) tenkte å ta med litt wd-40 og spray hvor enn jeg kommer til, og så krysse fingrene!

Skrevet

På min E24 så hadde en av motorene i passasjer døra kilt seg og dermed brent seg, som igjen svei modulen... Var litt kritisk da "polakk splinten" til tanklokket var låst, bagasjerommet var låst, og jeg trengte bensin, så jeg koblet fra motoren, og kjørte 12v direkte til låsene bak for å få de opp (nøkkel nyttet ikke når de var låst...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...