Gå til innhold

Sea foam - et "vidunderprodukt" med funksjon!?!

scoot
 Share

Anbefalte innlegg

God kveld.

Det er jo titusen forskjellige vidundermidler som skal rense motoren innvendig, forbedre tomgang, bedre drag og virsa versa. Har alltid vært skeptisk, og har av ren nysgjerrighet prøvd mye forskjellige renseprodukter - mest for morro! Har egentlig aldri merka noe større forskjell på bilen.

Helt til i kveld!

Har i det siste lest mye om "Sea Foam" på det amerikanske bimmersforumet ( bimmerforums.com ), og dermed endt opp med å kjøpe en flaske Sea Foam ( http://www.ebay.com/itm/Sea-Foam-Motor- ... 3f10fb7f95 ).

Fremgangsmåten er enkel egentlig, her er instruks for M50 motoren!

1. Motoren må være varm!

2. Dra av vakuumslangen ved siden av spjeldhuset på innsuget.

3. Sett på en slangestump med en trakt i enden.

4. Start motoren.

5. Hell på ca halve flasken i trakten og la den bli sugd opp av vakuumet.

6. STOPP motoren i 15 min.

7. Start bilen, og kjør som om du har stjålet den. Det vil bli EKSTREME mengder røyk i 10-20minutter.

8. Resten av flasken kan godt helles på som en bensin-tilsetning evt. også brukes i oljen før oljeskift!

Min 520 ble faktisk betydelig roligere på tomgang, og den drar jevnere med mindre lugging opp på registeret. Dette er faktisk ikke en placebo effekt, tomgangen min var tullete med litt spytting innimellom. Dette er faktisk borte nå!

Enda et pluss - er sabla gøy å kjøre med all røyken, ryker som et sant satan!

Fortsatt god kveld videre!!

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette høres veldig skummelt ut.

Men godt mulig at det virker.

Men et middel man putter i vakumslangen, bensin og olje høres litt for allsidig ut.

Sier seg selv at man f.eks. ikke får tak i en spray med rustfjerner, grunning og lakk i en boks...

men mulig jeg er bare skeptisk :)

Noen andre som har erfaring med dette stoffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette høres veldig skummelt ut.

Men godt mulig at det virker.

Men et middel man putter i vakumslangen, bensin og olje høres litt for allsidig ut.

Sier seg selv at man f.eks. ikke får tak i en spray med rustfjerner, grunning og lakk i en boks...

men mulig jeg er bare skeptisk :)

Noen andre som har erfaring med dette stoffet?

har lest litt rundt på nettet nå og kom fram til dette:

positivt: de aller fleste med 100 000 km++ merket forbedring, noen fikk forbruk redusert med opptil 20%, andre bedre gassrespons, bedre tomgang, følelse av en renere motor (placebo), og mange sier at resultatet var absolutt følbart.

Negativt: Mye røyk

Negative rapporter, men ikke bevist: har lest 2-3 poster der folk påstår at lambda har tatt kvelden, noen er bekymret over tett katalysator (pga all drit som kommer ut ved rens). andre mener at tennpluggene blir ødelagt / bør skiftes. Ingenting av dette kom fra noen som hadde opplevd dette, men som mistenkte at dette kunne skje osv...

Tror nok jeg skal teste dette ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lest mye sånt fra skeptikere, men jeg fant såpass mye positivt på bimmers forumet at jeg valgte å prøve. Og jeg er overbevist i allefall. Min M50 passerer 200 000 km til uka, og den ble veldig mye roligere på tomgang og jeg fikk uten tvil et renere register. Noe spesielt sprekere er den ikke, men den går helt klart renere. Forbruk kan jeg ikke si noe om foreløpig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sea foam bare parafin slik som alle de andre "motorvask" produktene?

Funker sikkert helt fint til sitt. Redusert forbruk tror jeg lite på. I såfall ikke noe mere enn en liten % eller 2.

Problemet er at hvis du har for mye drittoppsamling i motoren kan dette løsne i flak ved en slik flushing, og denne dritten kan da sette seg rundt i systemet og tette.

Har du brukt høykvalitetsolje siden bilen var ny, og byttet jevnlig, går det nok helt fint å bruke en slik rens.

Edit:

Der var jeg litt rask. Trodde det var snakk om den du tømte i oljen før et oljeskift.

Ville heller satset på en vanlig dyserens som tømmes i tanken. Suges den inn via vakuum vil den bare rengjøre forbrenningskammer og ikke dysene.

Edit 2:

nå har jeg faktisk sjekket linken du hadde i førstepost, og går tilbake til min første forklaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seafoam kan brukes som motorrens i oljen før skift, men er kraftig og anbefales ikke å brukes lenge før oljeskift da den kan løse opp oljen og gjøre den mer flytende i løpet av kort tid.

Seafoam kan også tilsettes motor gjennom vakumslange osv.

Seafoam kan også tilsettes bensin som en kraftig version av dyserens.

Seafoam er laget av petroleumprodukter og skader ikke motoren, men er relativt kraftige saker.

Har lest i flere timer på forumer rundtom i verden, om alt fra bruk av seafoam i båtmotorer til bmw og har ikke lest om noen som har endt opp med forverret motor, med få unntak:

* en person påstår at motoren mistet kompresjon og motoren forbrente MYE olje. Han oppga grunnen til å være at stempelringene/pakningene var så slitt at det hadde lagt seg avleiringer i "hullene" i pakningen, seafoam løste opp dette avfallet og åpnet dermed lekkasjen. Dette kan ikke sies at de er seafoam sin feil,

Etter alt jeg har lest, sett og hørt om seafoam har jeg bestemt meg for å bruke det i motoren og bensin. Men ikke som oljetilsetning, i så fall skal jeg flushe motoren etter uttapping av seafoam så jeg ikke får rester av det i den nye oljen ettersom den løser opp effekten av oljen over tid, det er tross alt et løsestoff i seafoam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å flushe motoren ved å helle tilsetninger i olja før skift er jeg i utgangspunktet skeptisk til, jeg mener at i motoren skal det være olje og ikke noe annet, med normalt vedlikehold skal det holde i massevis.

Når det gjelder dette gjennom vakumslangen er vel dette noe annet da dette går mer på motorstyringsbiten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei ikke putt dette middelet i en moderene bmw motor,vidundermiddel til motoren finnes allerede i moderne fullsyntetiske oljer(addectiver),andre tilsetninger er stort sett humbug uansett hvor mye fint det står i reklamen.

Jeg poster vel ikke min erfaring om dette produktet fordi det IKKE fungerte?

For min del kan dere påstå hva dere vil om dette, uansett hva det inneholder osv. Funka på min bil, og det funka ganske bra og! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...