Gå til innhold

Castrol GTX 10W40 Rett olje?


mspec
 Share

Anbefalte innlegg

joda her kommer enda en oljediskusjon :roll:

Kjøpte denne oljen billig for en liten stund siden men har begynt å tenke at jeg gjorde et bomkjøp #-o

koden er som følgende: SAE 10W-40; API SL/CF; ACEA A3/B4;

VW 501 01/505 00;MB-Approval 229.1;Fiat 9.55535.D2

Bilen dette var tiltenkt for er en 320dat 2006 modell.Hva står egentlig ACEA A3/B4 for?

Har lagt merke til at det ikke står noe BMW LL04 kode osv der..derfor jeg har begynt å stusse over at dette kanskje ikke er noe longlife olje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Longlife olje er vel strengt tatt ikke å anbefale. Det viser seg at longlife olje ikke holder det den lover. Både når det gjelder olje til automat girkasser og motorer.

Jeg tok opp problemet med longlife oljer som ikke holder mål hos en bilforhandler en gang. Og mekanikeren trodde selv at fabrikkene etterhvert går tilbake til kortere skift intervall om det ikke kommer bedre oljer. Mercedes har som kjent kuttet ut lifetime olje på automat kassene sine. Anbefaler oljeskift pr 60 000km. Det sier jo litt.

Jeg lærte for mange år siden av en erfaren bilmekaniker at så lenge Statoil Lazerway holdt seg så brun og blank og fin etter 10 000km var det en søppel olje. Den skal bli svart, ellers tar den ikke opp grums i motoren. Da blir mye grums liggende der inne....

...så med andre ord....tror ikke du har kjøpt katta i sekken. Fyll olje og gi gass. Men skift olje pr 10-15 000km når det er helsyntetisk olje. Skift pr 3-5 000km om det er mineral olje. Det er hvertfall min anbefaling etter min erfaring med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye tullpreik. Det er ikke feil å bruke longlife LL04. Det er faktisk den, og bare den som skal brukes på denne motoren.

Men, ja et stort men. Det er ikke holdbart å kjøre denne oljen 30000 km som det står beskrevet.

I vårt klima med kulde langt nede på minusskalaen, og overlate mennesker som kjører 1,3 km til arbeide, 0,8 km til fotballtrening og to ganger daglig til butikken (2,0 km) med en snitt hastighet på 31,7 km/t. Da blir oljen utslitt lenge før.

Kvaliteten på LL04 er overlegen andre oljer. Derfor den lange skift intervalen.

Selv bruker jeg bare LL04 olje. Men skifter olje hver 10-12000 km.

Og ja. Jeg har faktisk tilgang til labratorie som kan sjekke oljens bære egenskaper.

Så mitt svar til deg mspec; Selg den oljen til en kompis som kjører en gammel Ford mondeo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye tullpreik. Det er ikke feil å bruke longlife LL04. Det er faktisk den, og bare den som skal brukes på denne motoren.

Men, ja et stort men. Det er ikke holdbart å kjøre denne oljen 30000 km som det står beskrevet.

I vårt klima med kulde langt nede på minusskalaen, og overlate mennesker som kjører 1,3 km til arbeide, 0,8 km til fotballtrening og to ganger daglig til butikken (2,0 km) med en snitt hastighet på 31,7 km/t. Da blir oljen utslitt lenge før.

Kvaliteten på LL04 er overlegen andre oljer. Derfor den lange skift intervalen.

Selv bruker jeg bare LL04 olje. Men skifter olje hver 10-12000 km.

Og ja. Jeg har faktisk tilgang til labratorie som kan sjekke oljens bære egenskaper.

Så mitt svar til deg mspec; Selg den oljen til en kompis som kjører en gammel Ford mondeo.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så er jeg enig i at longlife oljen er "overdrevet".Jeg er 100% enig at girkasseoljen bør byttes noe jeg også har fått bekreftet her hos BMW.Der sa de 100-120.000km intervall..

Angående GTX'n,så har jeg lest meg frem til at den er super til motorer som har gått langt men er kanskje best til eldre biler..Men jeg fant ikke noe om at dette var en LL olje,derfor lurte jeg på akkurat dette.

Og jeg er klar om den Edge oljen,men fant jeg noe som også var bortimot like bra til halve prisen var det greit for meg..

Men en annen ting,jeg tenker at 0W30 kan bli for tynn olje her oppe i nord (Tromsø)..

Og takk til alle innspill,interessant lesing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye tullpreik. Det er ikke feil å bruke longlife LL04. Det er faktisk den, og bare den som skal brukes på denne motoren.

Men, ja et stort men. Det er ikke holdbart å kjøre denne oljen 30000 km som det står beskrevet.

I vårt klima med kulde langt nede på minusskalaen, og overlate mennesker som kjører 1,3 km til arbeide, 0,8 km til fotballtrening og to ganger daglig til butikken (2,0 km) med en snitt hastighet på 31,7 km/t. Da blir oljen utslitt lenge før.

Kvaliteten på LL04 er overlegen andre oljer. Derfor den lange skift intervalen.

Selv bruker jeg bare LL04 olje. Men skifter olje hver 10-12000 km.

Og ja. Jeg har faktisk tilgang til labratorie som kan sjekke oljens bære egenskaper.

Så mitt svar til deg mspec; Selg den oljen til en kompis som kjører en gammel Ford mondeo.

Uansett....det blir feil å kalle dritten for longlife... og prate om 30 000km... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vil du?

Longlife betyr at du kan kjøre lenger på denne oljen.

Men de fleste bør ikke kjøre så langt som anbefalt. Les 80%

Skift intervalene på nyere Bmw er faktisk 30000km.

Det betyr ikke at denne oljen er dritt. DET ER DEN BESTE OLJEN......Men holder ikke så lenge som anbefalt.

Andre oljer holder enda mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vil du?

Longlife betyr at du kan kjøre lenger på denne oljen.

Men de fleste bør ikke kjøre så langt som anbefalt. Les 80%

Skift intervalene på nyere Bmw er faktisk 30000km.

Det betyr ikke at denne oljen er dritt. DET ER DEN BESTE OLJEN......Men holder ikke så lenge som anbefalt.

Andre oljer holder enda mindre.

Det jeg mener er at hvorfor skal olje produsenten lure oss bil eiere (inkludert bil fabrikantene) til å tro at oljen holder 30 000km, når det hvertfall etter min erfaring viser seg at den ikke holder så lenge. Da kunne det stått maks 15 000km på olje kanna.

Det er jo det samme med mange motor oljer. Det sies 30 000km.

Og det er det samme tullet og problematikk med automatgir olje. Den holder ikke så lenge som det sies. Er det test normene det er noe galt med?.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske idiotisk dette med gearolje som IKKE skal skiftes, så lenge det er metalldeler som beveger seg mot hverandre så vil det oppstå spon uannsett, min 05 E61 har manuell kasse og det står på kassa at oljen ikke skal byttes, tenk dere en 7 år gammel manuell gearkasse som sikkert har hatt sin anndel av bomgiringer, da er det garantert spon i olja så jeg skal bytte olje både på kasse og kardang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo godt hende bilfabrikantene er med på lureriet..er vell et godt "salgstriks" å ha en oljeservice intervall på 30.000km for folk flest.Motorene derimot holder vell ut garantiperioden og da er vell strengt talt de likegyldig hva som skjer..eller? :D

as for Tom..BMW sier selv at du bør skifte olje på girkassa :wink: De fant vell ut etter alt for mange girkassehavari at oljen bør byttes alikevell :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo godt hende bilfabrikantene er med på lureriet..er vell et godt "salgstriks" å ha en oljeservice intervall på 30.000km for folk flest.Motorene derimot holder vell ut garantiperioden og da er vell strengt talt de likegyldig hva som skjer..eller? :D

Du er nok veldig inne på det der...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

as for Tom..BMW sier selv at du bør skifte olje på girkassa :wink: De fant vell ut etter alt for mange girkassehavari at oljen bør byttes alikevell :applause:

Gjalt dette manuellkasse også? min har nemlig 6 tr man

Lenke til kommentar
Del på andre sider

as for Tom..BMW sier selv at du bør skifte olje på girkassa :wink: De fant vell ut etter alt for mange girkassehavari at oljen bør byttes alikevell :applause:

Gjalt dette manuellkasse også? min har nemlig 6 tr man

hallo. ikke hør på bmw her i norge. sier seg sjøl at de tjener penger på service. samma som ei venninne av meg. kjøpte seg ny V50. jeg rådet henne å tectyl behandle den. pga salt mengden de bruker her i norge. volvo på sin side sa nei. pga karroseriet pustet og la hu på tectyl så ødla hu bilen sin. samma kom en kamerat å sa at mercedes sa til han. en på jobben spurte dette på ford om sin bil og de sa kjør på med tectyl men da mistet han garantien på bilen.

det jeg vil fram til er. hør med bmw norge, tyskland etc. butikken skal tjene pengene sine. hvis du er flink gutt å tar vare på bilen din. bytter olje sjøl med riktig produkt. så tjener ikke butikken mye på deg. da er du en dårlig kunde. fy fy deg. men hvis du turer og kjører. å stoler bind på service og eu godkjenning. så er du en bra kunde. for da kan de pumpe penger ut av deg...

jeg passer ekstremt på bilen min. går over bilen sjøl og sjekker foringer etc er i orden. bytter det som begynner å bli slitt. jeg sendte min til billia bmw. de fant feil med bremse rør, bremer ujavnt og slitte bremser pga jeg bremse føler lyst.(glemt å nulle den etter nye klosser og skiver). jeg tog så bilen og sendte på NAF. eu godkjenning der. bilen kom ut igjen med 0 feil. fikk skryt fra NAF.

så ikke stol blind på folk. sjekk ting ut sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...