Anathema Skrevet April 21, 2012 Skrevet April 21, 2012 Ser at nye biler (modell 2012) ikke tenner baklysene sammen med kjørelys. Dette gjelder mange / alle? merker, ikke bare BMW. Det er flere som påpeker at kjøretøyforskriften sier "Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys", og da må dette være feil. Men det er visst slik at forskriften er forandret, eller tolket på en annen måte? Jeg vurderer å kjøpe ny 530. Spurte så selger om det er mulig å få baklys til å lyse, da jeg ville foretrukket å ha det slik. Han har så sjekket med noen på verkstedet, men de mente at dette ville være vanskelig, mulig lysbryteren må byttes! Dette syntes jeg høres rart ut. Jeg antok at det kunne gjøres med en enkel omprogrammering via diagnosestikket. Noen som vet noe om dette?
awt Skrevet April 21, 2012 Skrevet April 21, 2012 Ang. lover og regler i forbindelse med dette står det litt her. Når det gjelder koding tviler jeg på at et BMW-verksted kan gjennomføre dette, men det betyr ikke at dette ikke lar deg gjøre. Et BMW-verksted har sine regler og retningslinjer på hva som kan gjøres, og hvordan det blir med garantisaker o.l. i forbindelse med dette. Alt utover dette er "umulig". En privatperson som vet hva han driver med vil nok kunne kode dette uten større problemer, men ettersom miljøet for slikt er begrenset her til lands vil det være vanskelig å finne noen.
Anathema Skrevet April 20, 2013 Forfatter Skrevet April 20, 2013 Oppdaterer denne, nå har jeg skaffet meg kunnskap om hvordan dette gjøres. Det du skrev er helt korrekt. Og hos BMW er det umulig å få noe informasjon, hvis de sier noe så er det stort sett helt feil, de har ikke peiling! Man trenger PC programvare som heter E-Sys (kan lastes ned på 2rrent side (forumet sensurerer ordet)). Så trenger man en OBD2 kontakt som kjøpes på DealExtreme for $5, og en vanlig nettverkskabel. En liten omgang med loddebolten, så har man en ferdig kabel. I FRM modulen finner man DRL_MODUS, som har standardverdi 7. Satte den til 4, og nå lyser baklysene når lysbryter står i posisjon 0.
eilefsen Skrevet April 20, 2013 Skrevet April 20, 2013 Men hvorfor i allverden vil du ikke ha det som det er? Det er mye lettere å se en bil bremse i dagslys om baklysa ikke er på... det er jo det som er hele poenget med at det har blitt endra til at baklys er av når bare drl er aktive... baklys kommer jo på når kjørelys tennes. Så jeg skjønner godt at BMW ikke vil kode om dette.
bimmerfun Skrevet April 20, 2013 Skrevet April 20, 2013 Nesten alle nye biler uansett merke har dette nå - så er en vanesak. Nærlysene er jo heller ikke på, går jo automatisk på når det blir mørkt. Kun led eller ekstra sterke parklys lyser foran
John Kr Skrevet April 20, 2013 Skrevet April 20, 2013 Denne automatikken sparer lys (pærer/led) og energi, dvs mindre forbruk.
Anathema Skrevet April 20, 2013 Forfatter Skrevet April 20, 2013 Med DRL og baklys slipper jeg automatikken som slår xenon lysene av og på hele tiden. Da slår de seg på i garasjen, i hver eneste lille tunnel, under broer, etc. Antar denne av/på switchingen sliter på lampene? Xenon lamper er jo ganske dyre. Dessuten er navigasjon skjermen vond å lese i nattmodus, og med lyset på går den ofte i nattmodus. Selv midt på dagen i vinter, mens solen skinner, så var nattmodus på. Nå kan jeg velge selv. At det er så mye lettere å se bremselys kjøper jeg ikke helt. Det er en minimal fordel i forhold til at det nå er en del folk som kjører i mørke og tunneller uten baklys. Om de vet det selv eller ikke er ikke godt å si, men det er et faktum at slik er det blitt.
Ronny M Skrevet August 12, 2014 Skrevet August 12, 2014 I FRM modulen finner man DRL_MODUS, som har standardverdi 7. Satte den til 4, og nå lyser baklysene når lysbryter står i posisjon 0. Hei. Lyser de når bryteren står på auto også? Jeg har en ny F21 116i, og skulle helst hatt baklysene til å lyse hele tiden, jeg syns det er mye finere. Fungerer denne metoden på min bil også? BMW ville ha bilen inne på verksted en hel dag for å få til dette. De må visst slette alt av programvare, og så legge inn en amerikansk versjon. Jeg syns det høres veldig rart ut at det ikke bare er å endre en verdi slik som du beskriver her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå