JonasFB Skrevet April 21, 2012 Share Skrevet April 21, 2012 Heisann! (Beklager at denne tråden ikke handler om BMW, men opplever at folk svarer fort og bra her) Det har seg slik at jeg står ovenfor en litt vanskelig situasjon. Det gjelder salg av en moped. For drøyt to uker siden solgte jeg mopeden min på grunn av overgang til bil (BMW ). Mopeden var på reparasjon i høst (november), da den ikke ville starte. De på verkstedet gikk gjennom stempel, sylinder, og byttet diverse andre små ting. Regningen kom totalt på 5200.-. Noe som er en relativt dyr reparasjon for moped å være. Jeg solgte mopeden for 18 000,-. Dette var en rimelig pris i forhold til hva andre mopeder lå ute til i forhold til km/årsmodell. Kjøperen fikk også med diverse utstyr. Noen dager før slag kjørte jeg noen rolige turer med mopeden for å forsikre meg om at alt var i orden etter reparasjonen, da jeg ikke hadde fått testen den ordentlig enda. Alt fungerte som det skulle. Noe jeg også forventet da jeg hadde reparert den for 5200.- i høst. En dag etter at selgeren har tatt med seg sykkelen, får jeg melding fra kjøper om at den er ødelagt. Han sier han bare tok en liten tur, før den ikke ville starte. Jeg forklarer at dette ikke skjer om han ikke har gjort noe fryktelig galt, og sier at jeg skal kontakte verkstedet sykkelen var på. Jeg forklarte mekanikeren at jeg hadde solgt sykkelen til ny eier, og at etter kun en dag vil den ikke starte. Jeg sier at jeg forventer at en sykkel som akkurat har blitt reparert for flere tusen, kan kjøre en stund før den igjen blir ødelagt etter kun å ha kjørt noen få mil på veien. Han forstår situasjonen, og skjønner at det er kjipt. Han virker behjelpelig, og sier han kan ta sykkelen inn etter påske. Jeg får et inntrykk at han skulle se på sykkelen der og da uten kostnader, da den akkurat hadde vært på reparasjon. Jeg overlot deretter resten til ny eier, og han leverte sykkelen etter påske. Først nå, to uker etter salg får jeg telefon fra kjøper. Han sier at ny regning kommer på 3.900,-, og at mekanikeren nekter for at arbeidet skulle være kostnadsfritt. Det ble ialt byttet en kile i motoren (en del som i utgangspunktet koster 30.-, resten er altså arbeidskostnader). Han forlanger å få tilbake de penge han betalte for den nye reparasjonen. Jeg sier jeg skal kontakte verkstedet førstkommende mandag, og høre hvorfor han tok seg såpass godt betalt, da han ga inntrykk for at han skulle se på sykkelen kostnadsfritt. Jeg står derfor overfor et dilemma. Dette var et privat kjøp, og sykkelen ble solgt i beste stand fra min side. Det er umulig for meg å vite hvordan han har kjørt med sykkelen etter at han overtok den. Han påstår at den ble kjørt fint med, noe jeg mistenker at den ikke er gjort. Aldri hatt problemer i mitt toårig eie. Isåfall har han tydeligvis vært utrolig uheldig, noe jeg ikke kan ta stilling til. Det jeg lurer på er; Hvilke rettigheter har jeg? Hva skal jeg kunne forlange av verkstedet da en i utgangspunkt skulle være i topp stad etter første reparasjon? Hvordan skal jeg håndtere situasjonen i følge kjøpsloven? Hva skal jeg gjøre når eier krever å få tilbake 3900, og har han rett til det? Ble mye tekst her, men håper noen er behjelpelig med å svare på spørsmålene. Takk på forhånd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet April 21, 2012 Share Skrevet April 21, 2012 Du har reklamasjonrett på verkstedjobben. Dette kan du bare stikke ned på verkstedet å slå i bordet med. Si at du ikke finner deg i slik behandling og at hvis de ikke rydder opp i dette anmelder du forholdet. Klart de ikke skal ta seg betalt for en jobb som i utgangspunktet skulle rettet feilen. Jeg hadde samme sak med en tidligere bil jeg hadde. Leverte den til verkstedet da jeg ikke gadd å gjøre jobben selv, fikk tilbake bilen og symptomene kom etter 1 uke. Jeg stakk til verkstedet å sa at nå har jeg betalt dere xxxx kroner for å gjøre en jobb, også kommer problemene rasende inn døra igjen etter 1 uke? Ta bilen og fiks den til allerede betalt sum ellers får dere høre fra min advokat. De tok bilen og jeg så aldri noe til regninga på jobb nr. 2. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 21, 2012 Share Skrevet April 21, 2012 Ovenfor kjøper: Som selger har du opplysningsplikt. Dette innebærer naturligvis at du er pliktig ovenfor kjøper, å opplyse om eventuelle feil og mangler du vet om og/eller burde vite om og som ville hatt innvirkning på salget. I utgangspunktet kan ikke kjøper komme tilbake etterpå å klage på noe, men det finnes naturligvis visse unntak. Unntakene gjelder dersom du med vilje ikke har opplyst om kjøretøyets tilstand (herav feil/mangler) eller at kjøretøyet er i vesentlig dårligere stand enn kjøper hadde grunn til å tro mht. kjøretøyets pris, alder osv. "Solgt som den er" eller tilsvarende fratar ikke kjøpers rettigheter, men setningen er med på å begrense den.Ovenfor verkstedet: Dersom kjøretøyet var inne til reperasjon for kilen i motoren i høst og det nå viser seg at det er den samme kilen som er det utløsende problemet denne gang har du reklamasjonsrett ovenfor verkstedet. Både delen og det utførte arbeidet har garanti iht. forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet April 21, 2012 Forfatter Share Skrevet April 21, 2012 Men har kjøper i det hele tatt rett til å kreve de penge tilbake, om jeg ikke får tilbake penger fra verkstedet? Kjøpsloven dekker vel dette på en eller annen måte, da dette var et privatkjøp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 21, 2012 Share Skrevet April 21, 2012 Slik jeg ser det kan kjøper fremme krav om erstatning dersom det viser seg at kjøretøyet var i vesentlig dårligere forfatning enn man kunne vente av produktet. Dersom det har foreligget en vesentlig feil / mangel som ville hatt innvirkning på kjøpet. Har kjøretøyet for eksempel blitt solgt til en god pris under markedspris er det nærliggende å tro at noe kan dukke opp og ergo har den vært priset iht. forventingene. Dersom du føler du har ditt på det rene i tekstene ovenfor ville jeg ikke godtatt noe krav fra kjøpers side. Vær imidlertid obs på at kjøper kan fremme saken inn for Forliksrådet for en ytterligere vurdering av saken. I de aller fleste tilfeller vil et forlik være naturlig for Forliksrådet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet April 21, 2012 Forfatter Share Skrevet April 21, 2012 Jeg vet ikke om noe av det arbeidet som ble utført i høst hadde noe med kilen å gjøre. Men det ble også utført en service samtidig, og forventer å kunne kjøre lenger enn 5 mil etter dette. Vet ikke om en kile er en slitedel, men hvis, noe jeg mener de burde oppdaget da de allerede hadde åpnet sylinder osv.. Jeg har på ingen måte lurt kjøper, og solgte sykklen i tipp topp stand (trodde jeg ihvertfall). Har selv aldri hatt noen problemer med den, og litt må man da kunne forvente etter å ha betalt 5.200,- for service + reparasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Du kan bare ta de me ro, Som kjøper har du ingen rettigheter.. Du hadde hatt den på verksted å kjørt den etter dette, du har ikke skjult noen feil eller mangler som du viste om. Så ikkje betal noe til han, han kommer ingen vei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
håkon_w Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Hva reparerte de når du hadde den på verkstedet? be om en oversikt på det. dersom det kan være en feil de har gort ifbm dette, kan den nåværende eier gå videre med dette. som selger har du lite forpliktelser ved dette, bortsett fra moralske. spør de selv: hadde du vært fornøyd om du hadde kjøpt en moped for 18000.- for så og få et havari den første dagen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Du er jo aldri fornøyd viss du får havari dagen etter. Men tviler på han har så lyst å legge ut 3900kr.. Men går jo ann å dele halvparten å bli enig så blir begge fornøyd. Ellers tviler eg på du trenger å gjøre noe du har som sagt alt på din side.. Har erfart de sjøl. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Jeg vet ikke om noe av det arbeidet som ble utført i høst hadde noe med kilen å gjøre. Men det ble også utført en service samtidig, og forventer å kunne kjøre lenger enn 5 mil etter dette. Vet ikke om en kile er en slitedel, men hvis, noe jeg mener de burde oppdaget da de allerede hadde åpnet sylinder osv..Jeg har på ingen måte lurt kjøper, og solgte sykklen i tipp topp stand (trodde jeg ihvertfall). Har selv aldri hatt noen problemer med den, og litt må man da kunne forvente etter å ha betalt 5.200,- for service + reparasjon. Dersom kilen ikke var et aktuelt punkt forrige gang du hadde den inne kan du jo ikke forvente at verkstedet skulle ordnet dette dersom du ikke ga beskjed om at alt som er dårlig skal byttes og fikses. Det blir det samme som om du har bilen inne til oljeskift og forventet at man byttet olje på girkassen samtidig når girkassen røyk seks måneder i ettertid. Jeg sier ikke at du har lurt kjøper, men kjøper kan føle seg lurt. Å si at du solgte sykkelen i tipp topp stand kan den ikke ha vært ettersom den ikke fungerer skikkelig snaue en dag etter kjøp. som selger har du lite forpliktelser ved dette, bortsett fra moralske. Selger har sine forpliktelser ovenfor kjøper dersom det viser seg at sykkelen er i vesentlig dårligere stand enn kjøper hadde grunn til å regne med i forhold til alder, pris osv. ved kjøpstidspunktet Du kan bare ta de me ro, Som kjøper har du ingen rettigheter.. Jeg tror du bør gjøre deg nogen lunde kjent med lovverket før du uttaler deg for iht. din ovenstående kommentar kan du knapt ha bladd opp i første kapittel engang... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet April 22, 2012 Forfatter Share Skrevet April 22, 2012 Har spurt en del på andre forum ang dette. Mitt inntrykk er at jeg står uten forpliktelser. Sykkelen ble solgt som den er, og dette er et privat kjøp. Kjøper gjennom gikk sykkelen ordentlig og foretok prøvekjøring. Hadde det dreid seg om et kjøp fra forhandler ville situasjonen vært anderledes. Ved private kjøp medfølger det en risiko, og kjøper har derfor ikke klagerett om noe uventet skulle oppstå. Det er også mulig for meg å vite hvordan denne sykklen ble kjørt av kjøper etter salg. Han påstår den ble kjørt fint, men det er umulig for meg å ta stilling til. Derfor er jeg som selger uforpliktet til å betale kjøper for verkstedregningen. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det etter å ha spurt en del rundt Som Håkon nevner handler det vel kanskje mer om det moralsk. Jeg skal tilby kjøper at vi kan møtes på halvveien ang pris. Lenger strekker jeg meg ikke. Mer enn dette mener jeg kjøper ikke kan forvente. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Da foreslår jeg at du velger å følge det du har blitt fortalt via andre kanaler. Jeg kan for øvrig opplyse deg om at som selger står du faktisk med et ansvar enten det dreier seg om privatsalg eller butikksalg. Det bør imidlertid opplyses om at det ikke er mulig å ta stilling til hva som er rett og galt her ettersom man selv ikke har vært til stedet før og under kjøpsprosessen. Du kan naturligvis nekte ethvert ansvar, men da bør du også være obs på at kjøper kan klage deg inn til Forliksrådet. I et slikt møte kan det og vil det, i de aller fleste tilfeller, ende med et forlik. Sånn sett virker ditt tilbud til kjøper fornuftig. Jeg har for øvrig sakset dette fra Forbrukerrådet; Reklamasjon Har du kjøpt kjøretøy fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. I henhold til kjøpsloven har du en reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg et krav om du må reklamere innen rimelig tid etter du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Mangler For at det skal foreligge en mangel, må feilen ikke skyldes at du har utsatt kjøretøyet for feilbruk, påført den skade eller være et resultat av normal forventet slitasje. Det er viktig å merke seg at forhold ved kjøretøyet som du visste om, eller burde ha visst om på kjøpetidspunktet, senere ikke kan reklameres på. Det er også å betrakte som en mangel dersom selger bryter bestemmelser i den inngåtte avtalen. ”Som den er” - klausuler I bruktbilkjøp mellom private hender det at man benytter en solgt ”som den er” eller lignende klausuler. En slik klausul vil ikke frita selger for alt ansvar. Dersom selger har holdt tilbake opplysninger, gitt feil opplysninger og/eller det er vesentlig misforhold mellom kjøpesummen og kjøretøyets verdi kan det likevel foreligge en mangel. Link til lovdata; http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#map003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet April 22, 2012 Forfatter Share Skrevet April 22, 2012 Da foreslår jeg at du velger å følge det du har blitt fortalt via andre kanaler. Jeg kan for øvrig opplyse deg om at som selger står du faktisk med et ansvar enten det dreier seg om privatsalg eller butikksalg. Det bør imidlertid opplyses om at det ikke er mulig å ta stilling til hva som er rett og galt her ettersom man selv ikke har vært til stedet før og under kjøpsprosessen. Du kan naturligvis nekte ethvert ansvar, men da bør du også være obs på at kjøper kan klage deg inn til Forliksrådet. I et slikt møte kan det og vil det, i de aller fleste tilfeller, ende med et forlik. Sånn sett virker ditt tilbud til kjøper fornuftig. Jeg har for øvrig sakset dette fra Forbrukerrådet;Reklamasjon Har du kjøpt kjøretøy fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. I henhold til kjøpsloven har du en reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg et krav om du må reklamere innen rimelig tid etter du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Mangler For at det skal foreligge en mangel, må feilen ikke skyldes at du har utsatt kjøretøyet for feilbruk, påført den skade eller være et resultat av normal forventet slitasje. Det er viktig å merke seg at forhold ved kjøretøyet som du visste om, eller burde ha visst om på kjøpetidspunktet, senere ikke kan reklameres på. Det er også å betrakte som en mangel dersom selger bryter bestemmelser i den inngåtte avtalen. ”Som den er” - klausuler I bruktbilkjøp mellom private hender det at man benytter en solgt ”som den er” eller lignende klausuler. En slik klausul vil ikke frita selger for alt ansvar. Dersom selger har holdt tilbake opplysninger, gitt feil opplysninger og/eller det er vesentlig misforhold mellom kjøpesummen og kjøretøyets verdi kan det likevel foreligge en mangel. Link til lovdata; http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#map003 Liten notis til ang. feilbruk. Han som kjøpte sykkelen hadde ingen erfaring med manuell giring. Derfor mistenker jeg at feilen kan ha oppstått da han lærte seg dette, og utsatt sykkelen for større påkjenninger, enn det sykkelen ble under mitt eie. Er bare en tanke jeg har, og vil ikke legge skjul på at feilen KAN ha oppstått på grunn av feilbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Slike ting er naturligvis interessante punkter og dette kan være et punkt som kan slå tilbake på kjøper dersom vedkommende ønsker å klage deg inn til Forliksrådet for heving eller prisreduksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet April 22, 2012 Share Skrevet April 22, 2012 Eg har lest alle rettigheter. Alle trur de er så lett å bare kan levere mopeden/bilen tilbake men du kan jo prøve sjøl. 99% av gongene har du ingenting å stille opp med som kjøper. Eg har sjøl solgt ein bil som alltid virket i mitt eige 0 problemer. Etter 4 dager ringte han å så at toppakningen va defekt. Han truet med advokat , så eg tok bare kontakt med min advokat som eg har å han sendte meg ein mail om at han ikkje kom noen vei og at kjøper sko roe seg ned å fikse dette sjøl. Du kan jo prøve det er nok ikke så lett. Har og en venn som kjøpte et vrak av en bil å prøvde i 2 mnd å få heve kjøpe å der va de en bil som va gått 100.000 km meir enn opplyst om. Men kom ingen verdens vei med denne saken heller. Kjøper har omtrent ingen rettigheter.. Prøv selv så ska du se kor lett de blir. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå