Gå til innhold

tuv papirer

Bmwm51
 Share

Anbefalte innlegg

Trenger ikke TÜV, du trenger et "bevis" på at felgene og dekkene ikke overstiger rulleomkrets og at ET ( offset ) ikke endres for mye. Søk på OFFSET på forumet så finner du en helt egen tråd om emnet. Samt også kalkulator som gjør jobben for deg slik at du kan bevise at endringen er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn at du ikke får skriftlig bevis som er "offentlige" papirer, hvis du skjønner. Som tidligere innlegg i tråden sier at du må selv kunne vise info om at felgene er lovlige med tanke på omkrets, innpress etc. Kanskje gjennom produsenten av felgene? Har ikke gjennomgått dette selv, men du kan jo prøve å høre med noen på biltilsynet om det også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Trenger ikke TÜV så lenge de ikke er spesielt brede, eller forskjellig bredde foran og bak.

Bruk kalkulatoren på http://www.motormann.no, denne gir deg info om alt du trenger. ( økning i sporvidde maks 15cm totalt, 7,5cm på hver side - samt prosentvis endring i rulleomkrets som ikke skal være mer enn maks 5% ). Hvis dine felger oppfyller disse kravene trenger du ikke TÜV. Denne kalkulerer også om du har samme tilsvarende innpress (ET) på de nye felgene og de originale. Kjempekjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært sånn fikk jeg beskjed om? Ingen felger her til lands som blir solgt med TÜV, fordi det ikke er nødvendig så lenge de oppfyller normene som vegvesene har satt.

- Maks 15cm økning i sporvidde

- Tilsvarende innpress som originalt

- Maks 5% økning i rulleomkrets

Utover dette er det spesialtilfeller som f.eks forskjellig bredde foran og bak.

Dette var informasjonen jeg fikk når jeg godkjente senkesettet mitt, han sa det ikke var nødvendig og skrive inn felgene i vognkort med mindre jeg var utenfor noen av disse reglene - og da måtte jeg såfall ha TÜV på at det var godkjent på min bil.

EDIT: og de skal såklart ikke subbe, stikke for langt utenfor skjermkanten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brydde seg ikke om felger når jeg var inne heller. Sjekket innpress.

Spurte om de kunne legge de inn i kortet (etter alt annet var i orden) men han mente det ikke var noe vits.

Jeg ville helst ut derfra så fort som mulig så godtok å ikke få de innskrevet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke slik når jeg var inne med min, og han som tok kontrollen sitter i SFOOR så han vet hva han snakker om.

Han sa at det var dumt det var slik siden man da ikke kunne få skrevet inn kopi felger i vognkortet. Han sa også at de skulle se på det og prøve å få endra på reglene.

Jeg har TÜV pappirer på OZ felgene mine, men jeg kunne ikke ha de på bilen for de kunne han ikke godkjenne. De er også innenfor på rulleomkrets og innpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...