Gå til innhold

Hjelp til valg av dekk - Det sporer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte i høst en E91. Rakk ikke å kjøre noe særlig med sommerdekk før vinteren tvang meg over på vinterhjul. Men merket at ting sporet veldig. Med vinterdekkene (205/55R16) var bilen som en drøm og kjøre og vi har blitt godt vant til den. Så i helga kom sommerdekkene på igjen - 225/40R18 (Falken ZE-912) og det sporer så det er ubehagelig å kjøre med på norske veier.

4ulpxxr0kf203fdwbvy2.jpg

Dekkene begynner å bli ganske slitte (ca 3 mm igjen?)

Er løsningen å krype til korset å kjøpe en kjip 16" pakke for å få noe som er ok å kjøre, eller finnes det ok dekk jeg kan bruke uten at det sporer så man må klipe fast rattet så man blir blåhvit på knokene?

Skrevet

Nye premium dekk vil nok gjøre sporingen minimal,Uansett så sporer det litt ekstra på vårveier,kald asfalt som ikke helt har jevnet seg ut etter vinteren,var inne på samme tanken som deg å sette på 16" på grunn av den dårlige veistandarden som ikke ser ut til å bli bedre,jeg gikk ned ett hakk til 17 fordi på 18" var det mer dekkstøy,slitasje og sporing(ble lei det)på 16 og 17 felg går det som en drøm ihvertfall på min.Valg av dekk er ikke lett da ingen er best på alt,tar man ett merke som ligger blandt topp 3-4 i de fleste tester så blir det hvertfall ikke bomkjøp.Men ligg langt unna runflat dekk (sporingsdekk)

Skrevet

Jeg kjøpte nye dekk i år. Conti sport contact 5 i 225/45 17. Bilen ble helt bedriten å kjøre mtp sporing. Fikk så byttet til Michelin dekk og da ble den som en drøm å kjøre i forhold:)

Skrevet

Det stemmer at Michelin er det beste valget for å unngå sporing,uten å prøvd det merket selv,har bare lest andres erfaringer, har selv Conti sport contact 5 235-45-17 på min uten at det sporer, men har sett at fler har problem med continental dekk,jeg er super fornøyd med disse,får se etterhvert hvordan de blir med litt slitasje.

Skrevet

Jeg har nå 225/40r18 på alle hjulene. Michelin anbefaler 255/35r18 bak, vil det hjelpe noe på sporinga?

Folket tror nye michelin Pilot Sport hjelper så fruen blir fornøyd med konebilen også på sommerføre?

• 1 year later...
Skrevet
Jeg har nå 225/40r18 på alle hjulene. Michelin anbefaler 255/35r18 bak, vil det hjelpe noe på sporinga?

Folket tror nye michelin Pilot Sport hjelper så fruen blir fornøyd med konebilen også på sommerføre?

Gjerne kom med en oppdatering når du har fått på nye sko så vi vet hva som duger 8)

• 2 months later...
Skrevet

Kjøpte Nokian Z dekk i 225/40-18 samt satte på 7 mm spacere slik at felgene fikk "originalt" innpress og bilen er ikke til å kjenne igjen; fin å kjøre og ingen sporing :-)

Skrevet

Ja, mulig det var bare 6mm spacere da... Felgene er et40 og originalt er et 34mm innpress... Bra ble det i alle fall :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...