gkw89 Skrevet Mai 5, 2012 Share Skrevet Mai 5, 2012 Tjenare! Har nå snart kronasjer tilgjengelig til å bygge ny garasje, her i Sverige så har jeg tenkt meg rundt 70-80 kvm (7m/8mx10m) med 5m port på langsiden skal også ha A-takstoler, så jeg kan få ett gutterom/gjesterom i 2. etg jeg er ganske så handyman om jeg skal si det selv, men enkelte ting er jeg ikke god på, som jeg får heller spørre og lære mer om, og det ene er varmekabler i garasjegulvet kontra vanlig elektrisk fyring/varmepumpe, og jeg tror gulvvarme vil være mest gunstig da garasjen blir godt isolert men hvor mye W krever gjennomsnittlig varmekabler?(om det beskriver det godt nok) også er det takhøyden da..... hmmmm... - 4meter og takbjelker/limtredrager(les: løftebukk høyde) eller vanlig 2,4 evt 3m og a-takstoler - ----------------------"----------------------------- og a-takstoler på endeveggene og innover, så det blir løftebukk høyde på midten av bygget bare (3,5 meter) og da heller 2 rom oppe, på hver sin side så bare kom med forslag til hva jeg burde gjøre kanskje det blir en ny grom bimmer i garasjen til slutt!!! så hör's vi, hej hej Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Mai 5, 2012 Share Skrevet Mai 5, 2012 Tror ikke budsjettet ditt bærer deg så langt som du ønsker, med mindre du får tjuveri-priser på alt av materialer og gjør alt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gkw89 Skrevet Mai 5, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2012 gjør alt selv og det kommer inn lønninger med tiden, så blir nok ikke helt ferdig på første øyekast tror jeg men i løpet av sommeren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet Mai 7, 2012 Share Skrevet Mai 7, 2012 i tillegg må man ta i betraktning at det er i sverige. Er vel en del billigere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Mai 7, 2012 Share Skrevet Mai 7, 2012 Har selv fliser med varmekabler i garasjen og det fungerer ypperlig! Har mista utallige mengder vertkøy fra en meters høyde rett i flisegulvet og det er ikke antydning til sprekker/sår/hakk. Epoxygulv er det mange som liker, men har dette på jobben og det har begynt å sprekke opp. Fliser er greit å holde reint. Sørg for nok lys og sluk i gulvet. Har også vann og avløp med varmtvannsbereder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet Mai 7, 2012 Share Skrevet Mai 7, 2012 Du kan ha max 150 w/m2 i betong. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wolfeh Skrevet Mai 7, 2012 Share Skrevet Mai 7, 2012 Du kan ha max 150 w/m2 i betong. Hvor står det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gkw89 Skrevet Mai 8, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 8, 2012 takk for mange innspill og synspunkter er det som er så flott med dette forumet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Mai 8, 2012 Share Skrevet Mai 8, 2012 Jeg ville hatt minst 8m dybde. De fleste biler er i dag 4,5-5,0 m lange. Om du skal ha plass til å gå rundt bilen og bruke bakvegg til noe fornuftig, så mener jeg det bør være såpass med dybde. Med 10 meter bredde får du god plass til to biler med plass til å gå rundt, pluss verksted/lager på siden. Jeg ville ha vurdert flere porter og seksjonert med skillevegg mellom bruksgarasje til bil, sykler m.m. og verksteddel. Det kommer litt ann på om du skal ha port i langvegg eller kortvegg. Jeg ville også hatt økt takhøyde for bukk i en seksjon. Ved seksjonering ville jeg kun lagt varmekabler i verksted-delen. Det er ikke gunstig å oppbevare en bruksbil som går på saltet vei i oppvarmet garasje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore_S Skrevet Mai 8, 2012 Share Skrevet Mai 8, 2012 Jeg holder på med planer om garasje, har nettopp fått tegningene godkjent av kommunen den blir 10,50 dyp og 11,50 bred! 2 porter på 220x275 og en port på 3x3 meter, på den siden av garasjen med 3x3 meters port blir gulvet 1 meter lavere en resten av garasjen dette for å unngå så jævlig høyt tak! Skal ha campingvogna i den plassen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Mai 8, 2012 Share Skrevet Mai 8, 2012 Kan vel slenge ut en skisse jeg lagde av garasjen for en stund tilbake. Fungerer greit, oppstillingsplass 2 er litt i korteste laget, BMW E36 og E28 går fint inn, min mercedes S124(stasjonsvogn) går ikke inn på denne plassen. Jeg liker å ha verkstedbenker og slikt adskilt fra oppstillingsplassene evt. der man skrur. All verkstedinnredning ble kjøpt på Bauhaus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bayerks-mach-werk Skrevet Mai 8, 2012 Share Skrevet Mai 8, 2012 Gå på nexans der kan du regne ut varmekabla dine. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gkw89 Skrevet Mai 8, 2012 Forfatter Share Skrevet Mai 8, 2012 se her ja folkens takk for info og idèer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennski Skrevet Mai 8, 2012 Share Skrevet Mai 8, 2012 150w/m2 maks i betonggulv er helt feil. La et snøsmelteanlegg på 300w/m2 i en betongtrapp her om dagen, og det går helt fint. Men uansett, jeg ville regnet med ca 150w på kvadraten likevel. Om du har en godt isolert garasje som du sier holder dette mer enn bra nok. Kan også suplere med en byggtørker på de værste vinterdagene om nødvendig. La oss si at du får en garasje på 80kvm da.. må du ha ca 12000w i varmeeffekt. Så kan du jo tenke deg hvor mye du får ut av 2stk byggtørkere på 6kw i varmluft i forhold. Personlig ville jeg nok valgt varmekabel okkesom. Å ha det gølvkaldt er ikke bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Mai 8, 2012 Share Skrevet Mai 8, 2012 Drømmegarasjen min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå