Shattered Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 Legger til historien fra ca kl 3 i natt. Jeg var ute og kjørte, og skulle hente en kompis, men plutselig begynte bilen å lage lyder, jeg trodde det kom utenfra. Tenkte ikke på det, kjørte videre, og nesten i byen kokte den! Faen, tenkte jeg. Fikk opp panseret, lufteskrue opp og etterfylle kjølevæske. Kjøre litt, gjenta prosessen. Kjørte og henta han ene tullingen, før vi fikk kjøpt 4 l med kjølevæske, fordelt på to kanner blanda med vann, brukte vi det sakte, men sikkert opp, Prøvde å lufte hele dritten også, men funka ikke. Da han tredje fjompen kom seg nesten dit vi skulle møtes, hadde han klart å skjære ATV'en, plutselig! Da bilen hadde kokt et par ganger til, rulla vi (bokstavelig talt) ned og møtte sistemann. Vi surra med sikringer og dritt og møkk, og på vei hjem kokte den "bare" 3 ganger på 1 mil. Mistenker at termostaten er kuka, enda den er bytta! Jeg vet ikkke, men virker som om den er kukk når den blir varm. Nå er det 3 liter vann på ekspansjonstanken, og jeg har ikke kjørt den i dag. Starta opp, fylte opp ekspansjonstanken og så at temp.-måleren var på middels med en gang! Og det kommer ikke varmluft! Og vifta ved radiatoren går ikke rundt! Det skjønner jeg ikke!
Shattered Skrevet Mai 13, 2012 Forfatter Skrevet Mai 13, 2012 Absolutt ingen som kan svare meg på dette?
bmw-520i Skrevet Mai 13, 2012 Skrevet Mai 13, 2012 vis ikke vifta går rundt når motoren begynner og gå varm så er den defekt den skal koble seg inn og kjøle ned radiatoren. kan og ver vannpumpa de og er gåen siden motoren koker mens du kjører og. er sikkert masse luft i systemet og nå.
Shattered Skrevet Mai 13, 2012 Forfatter Skrevet Mai 13, 2012 vis ikke vifta går rundt når motoren begynner og gå varm så er den defekt den skal koble seg inn og kjøle ned radiatoren. kan og ver vannpumpa de og er gåen siden motoren koker mens du kjører og. er sikkert masse luft i systemet og nå. Jeg og en kompis prøvde å lufte systemet i går, men skjedde ikke noe. Varmeapparatet funka til den kokte neste gang! Og hvor går ledningene til vifta? Går det an å sjekke det?
janerik171187 Skrevet Mai 14, 2012 Skrevet Mai 14, 2012 hvis den koker mens du kjører så er nok ikke vifta hovedgrunnen ivaffall, siden den er igrunn bare i bruk om det ikke kommer nok vind som kjøler radiatoren, så man skal ikke ha store farta for at den kjøler som den skal. så ville sjekket vannpumpe og thermostat.
///Naitsirk Skrevet Mai 14, 2012 Skrevet Mai 14, 2012 +1 til Janerik Når det gjelder feilsøking av vifta di, ville jeg drøyd litt med det. Har du ikke sirkulasjon pga feil i overnevnte, vil ikke vifta gå enda motortempen går mot rødt. Om det viser seg å være feil der alikevel er det flere faktorer som kan være potesielle feilkilder. Rele, vifte, termostat, ledningsbrudd... Får vifta strøm er det åpenbart vifta som er problemet, hvis ikke må man lete videre. Ledningsbrudd sjekkes ved å pipe ut ved hjelp av multimeter ( ene på viftekontakten og andre på pin 87 på det korresponderende rele) Rele setter du 12V på 85 og 30 og jorder 86. Klikker det og du får spenning på 87 er alt i orden. Legg merke til at det sitter 2 releer...Highspeed og lowspeed. Fortsatt no go? Sannsynlig termostat i radiator som kødder...kan varme den opp og se om den jorder. Og til slutt. Så mye varmkjøring som motoren din har måtte gjennomgå så trur jeg ikke den er mye tess lenger. At du ikke stoppa og satte den fra deg ved første tilfelle er for meg rimelig hårreisende...
Shattered Skrevet Mai 14, 2012 Forfatter Skrevet Mai 14, 2012 +1 til JanerikNår det gjelder feilsøking av vifta di, ville jeg drøyd litt med det. Har du ikke sirkulasjon pga feil i overnevnte, vil ikke vifta gå enda motortempen går mot rødt. Om det viser seg å være feil der alikevel er det flere faktorer som kan være potesielle feilkilder. Rele, vifte, termostat, ledningsbrudd... Får vifta strøm er det åpenbart vifta som er problemet, hvis ikke må man lete videre. Ledningsbrudd sjekkes ved å pipe ut ved hjelp av multimeter ( ene på viftekontakten og andre på pin 87 på det korresponderende rele) Rele setter du 12V på 85 og 30 og jorder 86. Klikker det og du får spenning på 87 er alt i orden. Legg merke til at det sitter 2 releer...Highspeed og lowspeed. Fortsatt no go? Sannsynlig termostat i radiator som kødder...kan varme den opp og se om den jorder. Skal sjekke vifta og måle etterpå, får litt hjelp Men går det en sikring til vifta? I såfall, hvor er den?
///Naitsirk Skrevet Mai 14, 2012 Skrevet Mai 14, 2012 Sitter sikring til releene...usikker på hvilket nr det er. Skal sjekke koblingsskjema
Shattered Skrevet Mai 14, 2012 Forfatter Skrevet Mai 14, 2012 Takk for hjelp. Forrige gang dette skjedde, ble termostaten bytta, og vi sjekka vannpumpa. Den var helt i orden. Etter montering og lufting av systemet, funka alt som det skulle. Jeg aner ikke hvorfor det skulle skje igjen?
///Naitsirk Skrevet Mai 14, 2012 Skrevet Mai 14, 2012 Du bør uansett trykkteste for å se at du ikke har lekasje/trykkfall
///Naitsirk Skrevet Mai 14, 2012 Skrevet Mai 14, 2012 Nå skal jeg legge meg bittelitt flat fordi jeg leste E36 og ikke E46, som gjør at tingene blir litt anderledes. Fordømte WDS'n er jo selfølgelig amerikanisert og viser kun 6'er modeller så lite hjelp å få der.. Vet at vifta styres via motorhjernen på n-motorene, men usikker om den gjør det på m43tu. Edit: 50A sikring sitter under hanskerommet..nr 101. Den går til vifta. Glem det jeg skrev om releer, du har ikke det på din bil. Styres rett fra hjernen
Shattered Skrevet Mai 14, 2012 Forfatter Skrevet Mai 14, 2012 Nå skal jeg legge meg bittelitt flat fordi jeg leste E36 og ikke E46, som gjør at tingene blir litt anderledes. Fordømte WDS'n er jo selfølgelig amerikanisert og viser kun 6'er modeller så lite hjelp å få der..Vet at vifta styres via motorhjernen på n-motorene, men usikker om den gjør det på m43tu. Edit: 50A sikring sitter under hanskerommet..nr 101. Den går til vifta. Glem det jeg skrev om releer, du har ikke det på din bil. Styres rett fra hjernen Sjekka en 50A, nr 37. Har ikke lenger enn til 70. Men tror kanskje jeg fant feilen på bilen! Virker som at ekspansjonstanklokket ikke satt på... Håper det! Skal ut og kjøre litt i morgen, får se da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå