Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei lurte egentlig bare om noen kunne gitt meg en god forklaring på hva forskjellen mellom vanos og vtec , dobbel vanos også visst det er noen som er flinke og kan forklare meg det.

takk.

Skrevet

Begge utgaver finnes (tror jeg på honda) i både av/på og trinnløse utgaver. De tidligste vanosene var av/på, men senere ble det vanos på innsug og eksos og trinnløs. Tror samme gjelder v-tec, men usikker på om de har på begge kamaksler.

Skrevet

Honda har VTEC og BMW har VANOS.

Det er to forskjellige systemer men de utgjør generelt det samme effekten.

VANOS er oljetrykkstyrt og er to stempler som dytter inn på to aksler som har helikale gjenger som er festet i kammen, som da vrir kammen. Dette endrer da kam timingen :)

Skrevet
takk for svar tror jeg fikk lest litt om det på wiki, http://no.wikipedia.org/wiki/VANOS

hører det er mye klatt med vanos så er heldig å slepper det på min. m50, vurderer trimm når læretia er over og pengene kommer lettere til.

Det er ikke mye klatt med Vanos systemet. Og din motor uten Vanos har endel dårligere bunn og mellomregister.

Skrevet
vtec øker løftet også. det gjør ikke vanos

V-tec systemet endrer kun løftehøyde, mens Vanos systemet endrer timingene.

Skrevet
vtec øker løftet også. det gjør ikke vanos

V-tec systemet endrer kun løftehøyde, mens Vanos systemet endrer timingene.

Her ser du hvordan det fungerer.

vtec=Variable Valve Timing and Lift Electronic Control.

Skrevet

Men den endrer jo bare løftehøyden. Altså 2 steg tilsammen.

Vanos endrer åpne og lukke tidene, og dette justeres trinnløst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...