320i e36 Skrevet Mai 14, 2012 Skrevet Mai 14, 2012 hei lurte egentlig bare om noen kunne gitt meg en god forklaring på hva forskjellen mellom vanos og vtec , dobbel vanos også visst det er noen som er flinke og kan forklare meg det. takk.
LarsBMW Skrevet Mai 14, 2012 Skrevet Mai 14, 2012 Begge utgaver finnes (tror jeg på honda) i både av/på og trinnløse utgaver. De tidligste vanosene var av/på, men senere ble det vanos på innsug og eksos og trinnløs. Tror samme gjelder v-tec, men usikker på om de har på begge kamaksler.
320i e36 Skrevet Mai 14, 2012 Forfatter Skrevet Mai 14, 2012 takk for svar tror jeg fikk lest litt om det på wiki, http://no.wikipedia.org/wiki/VANOS hører det er mye klatt med vanos så er heldig å slepper det på min. m50, vurderer trimm når læretia er over og pengene kommer lettere til.
Azeton Skrevet Mai 14, 2012 Skrevet Mai 14, 2012 Tenker du på v-tech som Honda har på sine TYPE-R biler?
SweetBMW Skrevet Mai 14, 2012 Skrevet Mai 14, 2012 Honda har VTEC og BMW har VANOS. Det er to forskjellige systemer men de utgjør generelt det samme effekten. VANOS er oljetrykkstyrt og er to stempler som dytter inn på to aksler som har helikale gjenger som er festet i kammen, som da vrir kammen. Dette endrer da kam timingen
CrZyWiz Skrevet Mai 15, 2012 Skrevet Mai 15, 2012 takk for svar tror jeg fikk lest litt om det på wiki, http://no.wikipedia.org/wiki/VANOShører det er mye klatt med vanos så er heldig å slepper det på min. m50, vurderer trimm når læretia er over og pengene kommer lettere til. Det er ikke mye klatt med Vanos systemet. Og din motor uten Vanos har endel dårligere bunn og mellomregister.
CrZyWiz Skrevet Mai 15, 2012 Skrevet Mai 15, 2012 vtec øker løftet også. det gjør ikke vanos V-tec systemet endrer kun løftehøyde, mens Vanos systemet endrer timingene.
bcrazy Skrevet Mai 15, 2012 Skrevet Mai 15, 2012 v-tec bytter mellom forskjellig kam profil, ved høyt/lavt turtall så da kan både løft og ventil tider endres
Azeton Skrevet Mai 15, 2012 Skrevet Mai 15, 2012 vtec øker løftet også. det gjør ikke vanos V-tec systemet endrer kun løftehøyde, mens Vanos systemet endrer timingene. Her ser du hvordan det fungerer. vtec=Variable Valve Timing and Lift Electronic Control.
CrZyWiz Skrevet Mai 15, 2012 Skrevet Mai 15, 2012 Men den endrer jo bare løftehøyden. Altså 2 steg tilsammen. Vanos endrer åpne og lukke tidene, og dette justeres trinnløst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå