Gå til innhold

Billån og forsikring i to forskjellige navn?

Mantis
 Share

Anbefalte innlegg

Sett at jeg tok opp et billån på 150.000 for å kjøpe meg bil. Alderen min er 22 år, så forskringsselskapene skal ha blodpris for å forsikre en BMW på meg. Jeg avtaler da med min far at forsikringen kan stå på han noen år til prisen på meg faller til et overkommelig nivå.

Er det da mulig at lånet hos banken står i mitt navn, men at bilen er registrert på en annen person?

Slik jeg forstår det er ikke dette mulig hos noen forsikringsselskap.

Det ser ut til at noen forsikringsselskap godtar det dersom jeg som låneinnhaver står som deleier av kjøretøyet?

Noen erfaringer?

Har ikke råd til å betale eventuell blodpris på fullkasko for en E46. Tungt å være ung :D

(Jeg vet jeg i dette tilfelle ikke får opparbeidet meg noe bonus, men tendensen hos selskapene er at forsikren faller en god del når alle førere er 24 år eller eldre, så sånn sett har jeg regnet meg fram på en betydelig gevinst ved å registrere den på en person med mye bonus og en del år på baken framfor å forsikre den på meg som står på bar bakke hos selskapene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hva reglene er, MEN jeg har billån i banken og ett annet forsikrings selskap og de har ikke sagt noe på det, banken kan jo ikke tvinge deg til og bruke forsirkingen i banken selv om de sikkert ser på det som en fordel.

Evt kan du jo ha bilen forsikret i banken i en måned så bytter du etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da som ikke går?

Snakket litt med kollegaer her i lunsjen og det er en viss uenighet om man kan stå som deleier i vognkortet og dermed kunne være innehaver av lånet på bilen og ha forsikringstaker som en annen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

låner du med pant i bil?

når jeg skulle ta opp lån så måtte lånetaker og den personen forsikringa stod på være den samme personen.

åssen det er uten pant i bil veit jeg ikke.

forsikring variere no veldig.

jeg var 20 når jeg skulle forsikre min 2001 320ci. If skulle ha over 30 000 mens dnb ville ha halvparten med full kasko.

du må også være obs på at ska du låne med pant i bilen, så kreves det fullkasko på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

låner du med pant i bil?

når jeg skulle ta opp lån så måtte lånetaker og den personen forsikringa stod på være den samme personen.

åssen det er uten pant i bil veit jeg ikke.

forsikring variere no veldig.

jeg var 20 når jeg skulle forsikre min 2001 320ci. If skulle ha over 30 000 mens dnb ville ha halvparten med full kasko.

du må også være obs på at ska du låne med pant i bilen, så kreves det fullkasko på den.

Har søkt om lån med pant i bil ja. Er innforstått med at dersom lånet er pantsatt i bilen, så må bilen også ha fullkasko. Eneste er at fullkasko på meg som er 22 år er et håpløst økonomisk prosjekt. Gjensidige skulle vel ha i overkant av 30.000 i året og jeg tipper det havner på 5.000 i året på min far som er totaltkunde hos IF, har null skader å vise til og har vært totaltkunde lenge.

Så muligheten er:

- Lån - meg

- Eier i vognkort - Annen person

- Medeier i vognkort - Meg

Forsikring - Annen person

Det er slik jeg tolker regelverket.

Dersom jeg skal stå som hovedeier og min far som deleier, så tolker jeg regelverket dit henn at min far kan tegne forsikring, men at det da må hukes av på "førere av bilen er yngre enn 24 år" og det vil heller ikke være særlig gunstig - så den beste muligheten er vel å sette meg som deleier og min far som eier.

E46en jeg hadde stod i fatterns navn med meg som deleier. Han forsikret den i sitt navn og jeg hadde lånet i mitt navn.

Dette var Santander og IF.

Samme som en lærling på jobb her har gjort. Så det bekrefter vel bare at det er mulig, men om alle forsikringsselskap vil det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46en jeg hadde stod i fatterns navn med meg som deleier. Han forsikret den i sitt navn og jeg hadde lånet i mitt navn.

Dette var Santander og IF.

Samme gjor jeg. Hadde lån i Postbanken og forsikring i Tryg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal gå bra med deg som medeier/ din far som medeier.

Men du BØR krysse av for at brukere under 24 år skal bruke bilen, ellers blir bonustapet enormt og egenandel ved uhell forårsaket av personer under 24 år blir MYE høyere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde når jeg var 18, det var å registrere bilen på min mor, bilen sto på henne i et par år før jeg tok bilen over på meg , bonusen som var opparbeidet ble overført på meg siden det var innen familien (vet ikke om det er mulig lenger) tror ikke det var noen omreg heller så lenge det var overdragelse fra mor til sønn, men det er mulig dette smutthullet er tettet nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig hvis den dagen du skal forsikre ny bil på deg selv, med litt større motorisering måtte betale den blodprisen du snakker om fordi du ikke sparte opp noen bonus på deg selv da. Jeg angrer på at jeg ikke forsikret førstebilen på meg selv så jeg gikk glipp av 2 år med bonus. Nå har jeg 70% og er populær hos flere forsikringsselskaper :)

Hør med unisonforsikring hva de skal ha hvis du melder deg inn i bmwccn (eller er medlem). Prisen de ga meg overrasket meg i forhold til hva andre selskaper tilbød! Var ca 50% lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...