Gå til innhold

Låne/leie blokkeringsverktøy m52 motor i Oslo


Ev1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i gang med å demotere vanosen min på en m52 motor. Vurderer å kjøpe blokkeringsverktøyet for kamakslene, men tenkte å høre her om det er noen som kan låne meg det for en rimelig sum evt? Trenger både kamaksel låsingsverktøy og svinghjul låsepinnen og trenger det så fort som mulig, siden det er dette som er neste steg. Holder til på Vestli i Oslo.

Mvh

Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med svinghjulet da? Jeg skal ha av toppen for å skifte toppakning. Det er kammene jeg er mest "nervøs" for. Mest fordi det står i boka at vanosenheten skal av og at jeg må fjerne kam-kjedet. Og for å greie dette må jeg jeg stramme kjedet med et eget spesialverktøy, derfor trodde jeg at jeg måtta ha blokkeringsverktøyet i bakkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med svinghjulet da? Jeg skal ha av toppen for å skifte toppakning. Det er kammene jeg er mest "nervøs" for. Mest fordi det står i boka at vanosenheten skal av og at jeg må fjerne kam-kjedet. Og for å greie dette må jeg jeg stramme kjedet med et eget spesialverktøy, derfor trodde jeg at jeg måtta ha blokkeringsverktøyet i bakkant.

Svinghjulet låses av med en liten tapp som følger med i det settet.

Du skal ikke ha av toppen, du skal heller ikke av med registerkjedet, det du skal av med er vanosenheten.

Det som kan skje er at vanos kan komme ut av stilling, ikke veiv/kamakslinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jeg ikke ta av toppen for å ta av toppakningen, eller missforstår jeg det du skriver? Kommer jeg til toppakningen ved kun å demotere vanosenheten og skru ut strekkboltene? Trodde registerkjedet kom i veien da jeg. Eller er registerkjedet det som går mellom innsugskammen og eksoskammen? Hva heter kjedet som går ned til veiva? Er det i forhold til vanosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haug rører som vanlig, så ta det helt med ro.

Du må vekk med alt av det du nevner.

Hehe, ja er visst mye røring for tiden, jeg tenkte jo på toddekselpakning siden han ikke skrev noe om toppakning i den første posten, er jo forøvrig en del som forveksler topp pakning og toppdeksel pakning.

Etter som jeg forsto av 1 posten så trodde jeg det dreidde seg om overhaling av vanos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt uklar førstepost. Det er toppakningen som er målet med denne jobben. Har fulgt haynes boka og der står det at vanosen må demonteres. og for å gjøre det stod det at jeg trenger blokkeringsverktøyet for kammene. Derfor trenger jeg dette. MEN dersom jeg ikke trenger dette så er jo det en utgift spart, da verktøyet koster 1500,-. Skal skifte toppdekselpakningen og, men det er jo en smal sak sammenliknet med toppakningen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt uklar førstepost. Det er toppakningen som er målet med denne jobben. Har fulgt haynes boka og der står det at vanosen må demonteres. og for å gjøre det stod det at jeg trenger blokkeringsverktøyet for kammene. Derfor trenger jeg dette. MEN dersom jeg ikke trenger dette så er jo det en utgift spart, da verktøyet koster 1500,-. Skal skifte toppdekselpakningen og, men det er jo en smal sak sammenliknet med toppakningen ;)

Hehe, ja det er greitt.

Må av med vanos og løsne registerkjedet da ja.

Må ikke ha det verktøyet nei, men det er en fordel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått av vanosen nå, og mangler bare 14 bolter, så er topplokket løst. Da kan jeg endelig se hva som er galt nede der. Vanosen var egentlig grei og fjerne den, samme med kamkjede. Blir spennende og sette sammen greiene igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...