Hollabaloo Skrevet Mai 23, 2012 Skrevet Mai 23, 2012 Jeg hadde sporing med Hankook Ventus Prime 225/55-16. Byttet til 215/55-16 Michelin Primacy 3 og sporingen forsvant.
Hollabaloo Skrevet Mai 23, 2012 Skrevet Mai 23, 2012 Mine sporer ikke noe særlig, men det gjorde dem når det var litt lite luft. Merket det veldig godt da! Jeg kjører på 3 bar fremme og 3.2 bak (275/35 18" bak). Det er vel det første man bør prøve ja (øke trykket i dekkene)
Alpejohn Skrevet Mai 23, 2012 Skrevet Mai 23, 2012 Mine sporer ikke noe særlig, men det gjorde dem når det var litt lite luft. Merket det veldig godt da! Jeg kjører på 3 bar fremme og 3.2 bak (275/35 18" bak). Det er vel det første man bør prøve ja (øke trykket i dekkene) Jepp, merket en dag at den spora plutselig helt jævlig i forhold til dagen før, og sjekka trykket og det var da en del lavere på alle 4, hvorfor det vet jeg ikke, har ikke lekket noe ut siden sist jeg fylte nå. Men det hjalp vertfall betraktelig! Nå vet jeg at kulene på kasterstaga mine er gåen, og jeg har poly foringer på de staga. Så om dette forbedrer det noe vet jeg ikke, de sier det skal hjelpe på da men..
Henrik K Skrevet Mai 23, 2012 Skrevet Mai 23, 2012 Dekktrykket er avhengigt av dekkdimensjonene. Med 16" er ca 2.2-2,3bar ganske vanligt. Meir med tung last.Når ein kommer opp på 18" med 40 profil må ein ha ein del meir luft i dekka. Antagligt rundt 2,7-2,9 bar på ein e39. Og so kommer camber, køyremåte, last osv inn i bildet. Ein x5 har forholdsvis høg profil originalt so det er ikkje nødvendigt med so høgt lufttrykk. Jeg ville også prøvd 2,7 fremme. Du merke fort om dette hjelper. Hold øye med slitasjen over tid. Jeg har opplevd flere ganger at det blir fylt i for lite luft når jeg har handlet nye dekk, med resultat at det sporer en del. Har da økt trykket, og det har som oftest fjernet det meste av sporingen.
Alpejohn Skrevet Mai 23, 2012 Skrevet Mai 23, 2012 Jeg har opplevd flere ganger at det blir fylt i for lite luft når jeg har handlet nye dekk, med resultat at det sporer en del. Har da økt trykket, og det har som oftest fjernet det meste av sporingen. Når man handler dekk fyller de normalt bare litt luft, og så er det opp til deg og korrigere det alt etter hvilken bil og vekt du har..
Henrik K Skrevet Mai 23, 2012 Skrevet Mai 23, 2012 Jeg har opplevd flere ganger at det blir fylt i for lite luft når jeg har handlet nye dekk, med resultat at det sporer en del. Har da økt trykket, og det har som oftest fjernet det meste av sporingen. Når man handler dekk fyller de normalt bare litt luft, og så er det opp til deg og korrigere det alt etter hvilken bil og vekt du har.. Nuvel... har opplevd at de påstår at de har justert det nettopp for min bil også, hvilket ikke alle får helt til
ls44mm Skrevet Mai 24, 2012 Skrevet Mai 24, 2012 På min 18 har jeg 2.8 forran og bak. Tenkte skulle justere etter slitasje, men de slites "riktig" så da beholder jeg 2.8. Når jeg crusa rundt på 20´´ og 30 profil, lå jeg på 3 bar. Kompis hadde en caravel på 20´´ og lå på 2.6, fikk huden full fra meg og endrett opp å ligge på 3 om ikke 3.3. Husker ikke. Men bilen ble ihvertfall mye bedre å kjøre. Så luft trykk er absolutt viktig å få med seg. Drit i hva som står i bøker/bilen. Har du gått opp i størrelse, så må du finne ut hva som er riktig for din type dekk/dim/profil også fin justerer du etter slitasje.
520Msport Skrevet Mai 30, 2012 Forfatter Skrevet Mai 30, 2012 Har nå prøvd litt forskjellige luftmengder. 2,8 foran og 3,0 bak. Kjører nå på 2,6 foran og 2,8 bak. Synes bilen sporer uansett Så spørs om disse dekka ikke passet helt til bilen ? Har fortsatt håp på bedring ved 4-hjulskontroll?
Alpejohn Skrevet Mai 30, 2012 Skrevet Mai 30, 2012 Har nå prøvd litt forskjellige luftmengder. 2,8 foran og 3,0 bak. Kjører nå på 2,6 foran og 2,8 bak.Synes bilen sporer uansett Så spørs om disse dekka ikke passet helt til bilen ? Har fortsatt håp på bedring ved 4-hjulskontroll? Om det er mye feil så vil du nok merke stor forskjell. tenker det blir bedre da Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Kristiankiss Skrevet Mai 30, 2012 Skrevet Mai 30, 2012 Mitt råd er å bytte dekk! Kjører på Michelin Pilot Sport III og dette må være de beste dekkene i verden! Har 235,40,18" og de sporer ikkje i hele tatt! Minimalt med støy er det fra de og. Minus må jo bli prisen, men eg kommer aldri til å kjøre annet enn Michelin:)
a100abt Skrevet Mai 30, 2012 Skrevet Mai 30, 2012 Kjøpte nye Vredstein ultrac Sessenta 235/40-18 til min 2002 E39 Msport 520i. Men synes bilen sporer fælt. Må justere ratt hele tiden. Er dette dekkenes skyld? Eller trenger jeg en 4-hjulskontroll? Har byttet nedre bærearm og lenke arm foran samt knirkeforinger bak. Takker for eventuelle råd. Første du burde gjøre er å få tatt en 4-hjulskontroll. Spesielt ettersom du har skifta elementer i forestillinga og om det er lenge siden det har blitt gjort. Liten forskjell på ny og gammel del kan gi mye utslag på hjulstilling og sporing. Deretter kan du forsøke med lufttrykk så høyt som dekket tåler (står på dekksiden) og se om det er bedre. Har aldri klart å slite lavprofildekk på midten av for høyt trykk, desto oftere på skuldre, sjøl om trykket er forholdsvis høyt. Dersom det enda ikke er bra nok kan du forsøke å skifte dekk. Runde skuldre er bra på noen modeller, skarpe skuldre er bra på andre. Generelt blir alt verre med lavere innpress og bredere dekk. For mye strekk kan også gi problemer med sporing, samme med for brede dekk/smale felger kombo... mvh Frode Neergård sent fra min HTC med Tapatalk 2
Hollabaloo Skrevet Juni 1, 2012 Skrevet Juni 1, 2012 Mitt råd er å bytte dekk! Kjører på Michelin Pilot Sport III og dette må være de beste dekkene i verden! Har 235,40,18" og de sporer ikkje i hele tatt! Minimalt med støy er det fra de og. Minus må jo bli prisen, men eg kommer aldri til å kjøre annet enn Michelin:) Jeg er også veldig fornøyd med mine Michelin dekk, Primacy 3
Kjell Z3 Skrevet Juni 2, 2012 Skrevet Juni 2, 2012 Det er viktig å få sjekket alle foringer, også de bak. Jeg byttet et par foringer i bakstillingen på min E39 og sporingen forsvant nesten helt. (235/45/17). Det skal en del til før den sporer nå, men er veien nok slitt så sporer den mer enn en bil med ballongdekk selvsagt. Hvis man sier at en bil med veldig lavprofil ikke sporer i det hele tatt har man ikke kjørt på slitte nok veier.
a100abt Skrevet Juni 2, 2012 Skrevet Juni 2, 2012 Det er viktig å få sjekket alle foringer, også de bak. Jeg byttet et par foringer i bakstillingen på min E39 og sporingen forsvant nesten helt. (235/45/17). Det skal en del til før den sporer nå, men er veien nok slitt så sporer den mer enn en bil med ballongdekk selvsagt. Hvis man sier at en bil med veldig lavprofil ikke sporer i det hele tatt har man ikke kjørt på slitte nok veier. Ikke nødvendigvis, det avhenger av bil og dekk uansett, og ikke minst innpress. Vet de som har betydelige endringer som ikke sporer i det hele tatt, og veiene i trøndelag er ikke for fine, det kan jeg love deg. mvh Frode Neergård sent fra min HTC med Tapatalk 2
Mikael-B Skrevet Juni 2, 2012 Skrevet Juni 2, 2012 Slitte traversforinger og knirkeforinger bak, vil generelt få E39 til å "danse" med rompa. Blir mye sporing da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå