Gå til innhold

6x9 ved beina i baksetet på e34?

Anbefalte innlegg

Jeg kom på en muligens genial idè her om dagen til å få mer lyd i min e34. Har liggende et par knallgode 6x9 høyttalere og lurte på hvor jeg kunne få plassert de!

Så kom jeg på at å sage hull der hvor du har helen når du sitter i baksetet og sette de inn der kunne være en løsning! Husker jeg rett er det god plass bak der, men har ikke giddet å sjekke enda...

Er det noen der ute som har prøvd dette eller vert inne på tanken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*jbl komponentsystem foran, 5,25" + diskant

*5,25" pioneer 3-veis bak

*12" alpine sub i bagasjerom

er nok over gjennomsnitt kresen på lyd, men savner kicket fra 6x9 høyttalerene! er syk nå så har ikke giddet å sjekke om det passer å gjøre som jeg tenkte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en desperat russebil/van montering.. Om du liker lyd som du sier så ikke monter noe der. Du vil jo få ett lydbilde som egentlig er for ræva, med tanke på hvor langt nede det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nautiluz.. hver sin smak, men min mening ettersom at de høyttalerene blir satt inn hovedsakelig for basskick, som det er lite av i en treg stor 12" og også i små 5,25", er at det ikke er mye feil med det lydbildet. dette kommer jo veldig an på hvilken musikk man liker også da!

greien er at jeg har det liggende og det ville vert spennende å prøve!

todleif:

Høyttalerene framme er ikke koblet på forsterker enda, men jeg skal gjøre det etterhvert, men grense for hvor mye man kan tyne ut av 5,25".. hadde jeg hatt 6,5" foran og bak hadde det nok funket, men nå har jeg ikke det.

"kassene" til høyttalenene framme er ikke gjort veldig mye med, men er ikke så mye å gjøre heller... de sitter i sparkepanelet, og noe annet enn å isolere bak høyttalerene har jeg ikke gjort.

ettersom jeg har lite kick fra front og bak settet er subben stilt på forsterkeren til å ta opp litt mer frekvenser enn hva jeg ønsker den skal ta opp... hadde jeg hatt 2x10" f.eks ville jo ikke kick-bass vert noe problem, men prøver å bruke det jeg har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 er jo en av de enkleste bilene å få gromlyd i. Ingen problem å få i 6.5" i sparkepanelet, og man kan lett få i 3-veis sett fremme.

Å begynne å sette i 6x9 nede ved beina er som å kaste bort penger. Gå for et skikkelig gromt frontsett og en god forsterker. Du trenger ikke mer enn det. Og klager de baki på bare bass så får de betale for høyttalere bak til deg. For du trenger de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig enig med deg StigJ, men greien er at jeg har ikke penger til å oppgradere frontsettet mitt, men jeg har 6x9 liggende... så kaste vekk penger blir det ikke, men blir jo to huller som ikke skulle vert der! greien er å oppgradere med det jeg har for hånden, og tenker da at to 6x9ere stilt inn for å for det meste spille bass, ikke ville vert så dumt...

på en god lønning så blir det nok et større komponentsett fremme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde gå selv om det ikke er anbefalt. Hullet bak sparkepanelet er rektangulært. Må bare skjære ut en liten bue nede og oppe, og skru fast en treplate for å få i en 6.5". Så skal ikke se bort fra at en 6x9 hadde gått i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hadde nok vert mulig å få 6x9'en inn i sparkepanelet ja... skal vurdere om jeg skal prøve meg på det! men når vi snakker om lydbilde slik som lengre oppe i tråden er jo dette mist like feil som å ha de under baksetet!

tenkte det hadde vert artig å prøve ettersom jeg tviler på at mange andre hadde gjort det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nautiluz.. hver sin smak, men min mening ettersom at de høyttalerene blir satt inn hovedsakelig for basskick, som det er lite av i en treg stor 12" og også i små 5,25", er at det ikke er mye feil med det lydbildet. dette kommer jo veldig an på hvilken musikk man liker også da!

greien er at jeg har det liggende og det ville vert spennende å prøve!

todleif:

Høyttalerene framme er ikke koblet på forsterker enda, men jeg skal gjøre det etterhvert, men grense for hvor mye man kan tyne ut av 5,25".. hadde jeg hatt 6,5" foran og bak hadde det nok funket, men nå har jeg ikke det.

"kassene" til høyttalenene framme er ikke gjort veldig mye med, men er ikke så mye å gjøre heller... de sitter i sparkepanelet, og noe annet enn å isolere bak høyttalerene har jeg ikke gjort.

ettersom jeg har lite kick fra front og bak settet er subben stilt på forsterkeren til å ta opp litt mer frekvenser enn hva jeg ønsker den skal ta opp... hadde jeg hatt 2x10" f.eks ville jo ikke kick-bass vert noe problem, men prøver å bruke det jeg har..

Hva er det du mener med "hadde jeg hatt 2x10" f.eks ville jo ikke kick-bass vert noe problem"?

Hvordan er det du kan si at lydbildet ikke blir ødelagt av å ha høyttalere bak seg, og at dette handler om smak?

Du føler at du trenger mer kick, og du har ikke forsterker på høyttalere foran. Det jeg ville gjort her er å prøve forsterker på frontsettet først, i stedet for å begynne med baksete-prosjektet. Noe som antaglig vil gi mer gevinst enn å kaste bort masse tid på å lage rabalder i baksetet. Mer power vil normalt gi mer lyd ("kick" eller whatever).

Det jeg ville gjort er å dempe ordentlig i kick og lag en fin plate i noe stivt (MDF e.l) som du monterer 5.25" i. Er ikke det nok vet jeg med 100% sikkerhet at det er plass til 10" der, da har du hvertfall nok "kick". Husk at det må være tett mellom kick og platen som monteres. Trykkammer som lekker duger vanligvis ikke.

Du beskriver en treg 12"? Hva er galt med elementet? Har du fått noen profesjonelle til å se på det? Hvis høyttaleren din ikke spiller det signalenheten gir av signaler, er det noe feil et sted. F.eks hvis du spiller av 50Hz, men måler 47Hz - da er det noe galt, om det er forsterker, HU, kasse eller element vet jeg ikke.

Musikk er mikset i 2.0. Left and right. Ikke noe senter, bakhøyttalere eller egen sub-kanal. I praktisk sammenheng betyr det at høyttalere plasseres fremme på dashen. Ikke flere steder i dørsidene/bakdørene/at det kommer lyd fra flere steder på en gang. Om sub er i bagasjen har ikke så mye å si, da det ikke er like lett å oppfatte hvor bass kommer fra (sett at man har delt sub under 50Hz).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10" sub har det med å være kvikkere i og med at det er mindre luftmasse som skal flyttes. det er bare logisk. det er forskjellig lyd fra en 15" og en 10" det er testet og utprøvd... kommer selvfølgelig ann på hvor mye lyd du skal ha og hvor mye forsterker du har også, men det er jo helt utenfor poenget her.

forsterker kommer på høyttalerene foran... kabel er lagt fram, og gjenstår bare å ligge ny kabel opp til diskanten i dashbordet. disse har jeg prøvd montert med forsterker før og jeg vet de ikke er så kraftig, og derfor er jeg på jakt etter litt mer, og tenkte på å bruke 2 stk 6x9 som basselement bak. og som du sier er det ikke viktig hvor bassen kommer ifra, og derfor mener jeg dette ikke ville ødelagt lydbildet om jeg filtrerer vekk høye frekvenser på de.

greien er at det er gjort på maks 1,5 time å montere de høyttalerene og jeg har de liggende så eneste jeg taper på å prøve er to hull i bilen.

min 12" er det ikke noe gale med. den er ikke treg på den måten du tenker på, men den er på en måte ikke ideell for basslyder som f.eks kjapp skarp tromme bass fra rock musikk om du skjønner...

jeg får se hva jeg ender opp med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 10" er ikke kvikkere enn en 18" e.l. Luftmasse og/eller membranens vekt har tilnærmet null å si. Vis gjerne til hvor du har dette fra (siden du sier det er testet og utprøvd). Desto større en membran er, desto større er også motoren til elementet. Derfor vil ikke elementer bli tregere jo større de er.

Jeg sa at det ikke er like lett å oppfatte hvor bass kommer fra, men les hele setningen. Jeg tviler på at du kommer til å dele 6x9" dine under 50Hz.

En skikkelig kasse til midbass, god dempet og avstivet, gjør nok susen for å få "kick" foran. Det hadde jeg prøvd hvertfall. Kjempestort potensiale i kickpanelene til E34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...