Evenol Skrevet Juni 13, 2012 Forfatter Skrevet Juni 13, 2012 inni hanskerom? Har tatt ut hanskerommet og alt rundt der, men fortsatt så finner jeg det ikke.
iittala Skrevet Juni 13, 2012 Skrevet Juni 13, 2012 Det er uklart for meg hvor problemet ditt oppstår og jeg kjenner meg heller ikke helt igjen på dine bilder. Jeg tok derfor noen egne når jeg byttet mitt filter i dag så du kan sammenlikne. 0: Demontere hanskerommet. Det har jeg ingen bilder av. 1: Demontere et lite stoffpanel. Løsne skruen i rød ring. 2: Ta bort liten grå plastsak. Denne vil være i veien senere når microfilteret skal trekkes ut. For å løsne denne klemmes to plastklips sammen i bakkant. Se for øvrig disse dårlige bildene https://dl.dropbox.com/u/8159520/microfilter/2-1.JPG og https://dl.dropbox.com/u/8159520/microfilter/2-2.JPG 3: Løsne dette plastdekselet. Dette sitter med en liten rakker av en plastklips. Klipsen løsner jeg i mangel av bedre verktøy med en avbiter. Se for øvrig dette bildet her: 4: Så må luftekanalen løsnes, den sitter med to skruer som er lett å komme til, eller tre skruer hvis kanalen ikke er knukket slik min er. De avbildede skruene har en lei tendens til å ramle ned mellom de to platene der, du skjønner sikkert hva jeg mener når de har ramlet ned. Pirkes ganske enkelt ut fra undersiden. Det beste er selvsagt et magnetisk skrujern. Dette festeøret var knekt på min luftekanal. 5: Så må boksen som er festet i framkant av varmeapparatet løsnes. Hos meg lå denne og slang så det var en smal sak å ta den ut, men hvis den er festet som den skal er det bare å løfte opp hendelen i den store røde ringen på bildet under. Deretter løsnet jeg skruen nederst på lokket til microfilteret. Dette er en torx, men jeg i mangel av noe bedre brukte jeg et passende flatt skrujern. Denne skruen er også ringet inn. Hvis jeg har lest deg rett er det nå du får problemer, nemlig ved at du ikke finner det jeg har avbildet her. Og hvis det stemmer, da tror jeg ikke du har microfilter i din bil. 6: Så løsnes den store spaken øverst på lokket ved å vri den mot venstre. For øvrig - legg merke til den flotte BMW-lommelykten To bilder for å bedre illustrere spaken og hvor langt den skal beveges. https://dl.dropbox.com/u/8159520/microfilter/8.jpg https://dl.dropbox.com/u/8159520/microfilter/9.jpg 7:Nå er det bare å trekke ut det gamle filteret og konkludere med at dette burde vært gjort for leeenge siden. Når man trekker ut filteret må man være forsiktig for å ikke skade rillene i radiatoren som microfilteret ligger inntil. Dersom den grå plastdingsen fra punkt 2 sitter igjen (er glemt) blir det vanskelig å få ut filteret uten å bruke unødvendig makt. 8: Og hvis du, som meg, ikke har byttet filteret på alt for lenge, da ser det sikkert slik ut inni varmeapparatet, så her er det bare å finne frem trykkluft og fuktig microfiber (vær selvsagt forsiktig med radiatoren som skimtes inni der). 9: Så skal det nye filteret tres på plass. Jeg foretrekker å ha det på fremsiden av festet til hanskerommet, slik bildet under viser. Dette for å minimere risikoen for å skade radiatoren. 10: Når filteret er på plass bør det se omtrent slik ut. Så er det bare å skru på plass resten av delene, stort sett i motsatt rekkefølge som de ble demontert. Og dersom du har airbag på passasjersiden (som du har siden det er en 1995), da er det veldig viktig å ta hensyn til airbag-matten og aldri plante kneet i sitteputen.. Lykke til!
Evenol Skrevet Juni 14, 2012 Forfatter Skrevet Juni 14, 2012 Takk så mye for bra DIY. Men problemet mitt er at på det siste bildet jeg har tatt (hvor filteret ditt sitter) så sitter ikke mitt filter. Jeg har sjekket utallige DIY-tråder som er like som din, men filteret sitter ikke på denne plassen på min bil.
iittala Skrevet Juni 14, 2012 Skrevet Juni 14, 2012 Regner med du ikke kjenner deg igjen på det bildet her heller? Skudd i blinde blir da at noen har byttet hele varmeapparatet i din bil til en gammel variant uten microfilter. Du får lete etter datostempling på det. Hva står det på de greiene på dette bildet ditt her? Jeg kjenner ikke igjen noen av de "dingsene" fra min bil. Dersom du studerer det øverste bildet i denne posten vil du se at min bil er omtrent like gammel som din, så jeg kan ikke helt se hvorfor det er så store forskjeller. Har du forresten den luftekanalen jeg beskriver i punkt 4? Varmeapparatet ditt minner meg om det jeg hadde i min 1991 modell 520i.
Evenol Skrevet Juni 14, 2012 Forfatter Skrevet Juni 14, 2012 Nei, jeg kjenner meg ikke igjen på første bildet ditt. Jeg har ikke den AC-hjernen der med ledninger, ei heller dette hvite "lokket" hvor filteret sitter. Den varmekanalen ned til beina har jeg heller ikke, men det så ut som om det har sittet en slik en der. Har fått tak i denne varmekanalen fra en delebil, så kan se om denne passer ihvertfall. Skal også sjekke etter datostemplinger. Det sitter likt varmeapparat på delebilen som din, og her er det enkelt å komme til filteret. Men det blir vel litt drøy jobb å flytte over noe, hvis det viser seg å mangle. Jeg bare syns det er veldig rart at det er fysisk mulig å få til et AC-anlegg uten mikrofilter. Må bare få si tusen takk for all hjelpen din. Du bør legge ut den DIY'en du lagde som en egen tråd her, fordi den var veldig detaljert med klare bilder.
iittala Skrevet Juni 14, 2012 Skrevet Juni 14, 2012 Microfilter har ikke alltid vært standard på biler med AC, så det er godt mulig noen har bygget om, men det er mye arbeid å gjøre uten en god grunn. For å gjette på årsaker til å bygge om, er det noe spor etter brann i varmeapparatet i bilen din? Realoem.com; http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=64&fg=10
Evenol Skrevet Juni 14, 2012 Forfatter Skrevet Juni 14, 2012 Er dette jeg har funnet ut også. Er ingen spor etter brann. Jeg har tittet inn på selve AC radiatoren, og den var helt ren, noe som tilsier at det sitter et filter et sted. Bare lurer på om det kan være gjemt til helvete, eller om det er noe annet rart.
iittala Skrevet Juni 14, 2012 Skrevet Juni 14, 2012 Fra hvor titter du inn på radiatoren? Gjennom viften i motorrommet eller inn gjennom varmeapparatet fra noe sted? For meg virker det enda mindre logisk at filteret er plassert på et annet sted i din bil enn i alle andres enn at du ikke har filter.
Evenol Skrevet Juni 14, 2012 Forfatter Skrevet Juni 14, 2012 Jeg løsna litt på det ene dekselet med den firkanta messingklossen med grønn avlang merkelapp, da kunne jeg titte inn på den radioatoren/evaporatoren til AC'n. Jeg begynner å mistenke at det ikke finnes noe filter jeg også, men jeg syns det er rart at Realoem og alle andre steder sier at det er det utifra chassisnummer. Fatter heller ikke hvordan en bil kan bli levert uten filter når den har AC...
iittala Skrevet Juni 14, 2012 Skrevet Juni 14, 2012 Du har helt rett i at det virker rart at den er levert uten microfilter. Bilen din har ikke original AC, men ettermontert. I hvert fall hvis man skal tro denne utstyrslisten her. Hentet herifra http://www.rubmw.ru/vincode/eng/ Jeg tror faktisk at alt som er på listen der var standardutstyr i 1995, mao bilen din er helt ribbet for utstyr.
Evenol Skrevet Juni 14, 2012 Forfatter Skrevet Juni 14, 2012 Det kan faktisk hende at det er ettermontert da ja, men da må de ha gjort en vanvittig god jobb fordi det er jo helt identisk som originalt. Er ikke mulig å se forskjell på min kontra delebilen. Kan godt hende det er BMW som har gjort det men. Tror du filteret er skjult et annet sted da?
iittala Skrevet Juni 14, 2012 Skrevet Juni 14, 2012 Er det ikke et årstall jeg skimter her da? Hvis du spør meg om hva jeg tror; jeg tror ikke det er BMW som har ettermontert dette, men noen andre. Jeg tror også at selve varmeapparatet er fra før BMW leverte e34 med microfilter, altså fra før 09/1990. Men det er bare hva jeg tror, og tro skal man egentlig drive med andre steder..
Evenol Skrevet Juni 16, 2012 Forfatter Skrevet Juni 16, 2012 Er det ikke et årstall jeg skimter her da?[ Bilde ] Hvis du spør meg om hva jeg tror; jeg tror ikke det er BMW som har ettermontert dette, men noen andre. Jeg tror også at selve varmeapparatet er fra før BMW leverte e34 med microfilter, altså fra før 09/1990. Men det er bare hva jeg tror, og tro skal man egentlig drive med andre steder.. Skal sjekke dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå